Andermaal slakken..........


B

Bonky

Guest
In m,n 20L bakkie waarin ik wat blauwe garnaaltjes houd had ik enige tijd geleden nogal een explosie van mosseldiertjes, deze zijn nu geheel verdwenen..
Nu schijnt dit euvel vervangen te zijn door een dito explosie van slakken, ook ondanks dat er al reeds geruime tijd een drietal Helena slakjes bij zitten.

Andermaal slakken 001.jpg
 
Daar kan je iemand met een kogelvis heel blij mee maken! ;)
 
Zo te zien zijn dat poelslakjes, op zich geen onnuttige diertjes, ze houden je bodem goed los, gewoon zeer regelmatig van het glas en planten afhalen.
 
Ik druk er van tijd tot tijd wel eens wat kapot tegen de voorruit zodat ze tot voedsel kunnen dienen van de alleseters (Garnalen).:thumbs:
 
Zo te zien zijn dat poelslakjes, op zich geen onnuttige diertjes, ze houden je bodem goed los, gewoon zeer regelmatig van het glas en planten afhalen.

Ik heb niet de indruk dat ze van de planten eten Ton, mocht dit toch op een gegeven moment het geval zijn dan is er nog geen kind overboord aangezien ik altijd voldoende planten op voorraad heb uit m,n andere bakken.
Eenmaal per vier weken gooi ik wel een partij weg na het snoeien.
 
Ik druk er van tijd tot tijd wel eens wat kapot tegen de voorruit zodat ze tot voedsel kunnen dienen van de alleseters (Garnalen).:thumbs:

Te veel dood drukken kan weer tot vervuiling leiden in de bodem.
 
wat ook weer slakken in de hand kan werken :)

hoevaak voer je de garnalen?
 
Net wat Bonky zegt worden de slakkenlijkjes opgegeten door de garnalen.
 
Ik druk er van tijd tot tijd wel eens wat kapot tegen de voorruit

Gooi er een plak komkommer in en als ze daarop zitten afzuigen met een stuk slang of met de slang bij je raam langsgaan.
 
wat ook weer slakken in de hand kan werken :)

hoevaak voer je de garnalen?
Mijn garnalen worden 1 maal per dag gevoerd met "Schrimps Natural"van Sera.
 
Het is niet zo dat ik hinder ondervind van die slakjes hoor, t,is (wanneer ze dood gedrukt zijn) een welkome afwisseling van het voer voor de garnalen.
 
Is misschien wat veel.

Veel voer werkt ook slakken in de hand.

Probeer anders is om de dag of elke 3 dagen te voeren.
 
Zelf voer ik ze ook 3x per week. op maandag, woensdag en de vrijdag. Ze dagelijks voeren is eigenlijk niet nodig en werkt wel het aantal slakken in de hand.
 
Is misschien wat veel.

Veel voer werkt ook slakken in de hand.

Probeer anders is om de dag of elke 3 dagen te voeren.

In voornoemd bakkie zitten ca 25 a 30 garnalen welke met mate gevoerd worden (ca 7 a 8 korrels voer).
IMaar kan ze uiteraard ook wel eens 3 maal per week gaan voeren k,zal het eens gaan proberen.
 
Ik weet niet hoe groot die korrels zijn, maar ik geef ze een stuk minder denk ik, je kan ook proberen minder per keer en om de dag. Zo snel verhongeren garnalen niet in een bakje met veel plantjes wat al een tijdje draait.
 
Teveel voeren kan ook leiden tot planaria en die heb je liever niet denk ik;). Maar ik weet uit ervaring dat je nogal snel geneigd bent om teveel te geven en om te denken dat ze anders tekort komen.
 
Vanaf nu voer ik met mate, 3 x per week.:thumbs:
 
Lijkt me ook echt voldoende Willem en zoals ik al zei doe ik dat ook. Garnalen redden zich echt snel met van alles wat voorhanden is. Ze moeten ook om hun BMI denken hoor:D;)
 
Kun je niet zo'n voederschaaltje nemen, als ze niet alles opeten kun je het er gewoon weer uithalen.
 
Haha, t,is i.o. mannen.:)
 

Terug
Bovenaan