Ancistrus?


J&N

New member
Lid geworden
22 oktober 2016
Berichten
4
Leeftijd
48
Weet iemand welke ancistrus soort dit is?
We willen graag een vriendje voor haar.
20170211_063142.jpg
20170211_063128.jpg
20170211_063151.jpg


Het is een klein blijvende soort. 7 centimeter.
Het is niet duidelijk te zien op de foto, maar ze heeft een rode rand over haar rugvin.
 
En dan gaat ze toch op een beter plekje zitten.

20170211_071452.jpg
 
Het is een gastromyzon soortje die heel veel zuurstof en snelstromend water nodig heeft.
 
Dan zit ze bij ons wel goed. De platte steen op de foto zit onder de uitstroom van het filter.
 
Lijkt voor mij het meest op de Pseudogastromyzon cheni. Het is dus geen Ancistrus soort. Om te bepalen of het een man of vrouw is moet je naar de buik kijken volgens mij (omdat je de vis haar noemt).
 
Noa, wat is eigenlijk het verschil tussen een gastromyzon en een pseudogastromyzon?
Weet jij dat toevallig? Kwam het laatst namelijk ook al tegen in de winkel.
 
Qua uiterlijk en verzorging zijn er volgens mij niet zo heel veel verschillen, al moet ik eerlijk zeggen dat ik nergens de verschillen beschreven kan vinden.
Er zijn blijkbaar genoeg genetische verschillen om voor beide een eigen genus aan te maken, maar volgens mij worden in de winkel de namen ook nogal eens door elkaar gebruikt.
 
Verschil tussen een Gastromyzon en Pseudogastromyzon is oa de basiskleur meen ik te weten,een Gastromyzon heeft een (donkere) bruine basiskleur met lichtere tekeningen en de Pseudo net andersom.
 
De vis is me verkocht onder de naam ancistrus. Zonder stekels een jaar oud.... dacht ik dat we met een 'ancistrus' vrouw te maken hadden. Vandaar ik het een haar noem;)
 
En het is tegenwoordig zo handig met een smartphone in de winkel om eerst zelf eens te kijken hoe of wat precies voor je iets koopt! ;)
 
Het is moeilijk om zo te zien, maar ik denk dat het overigens een hij is haha. Als je een foto maakt als hij/zij op het glas zit kunnen we het goed zien. De mannetjes hebben een andere vorm vd kop en de bovenste vinnen staan haakser op het lichaam. Durf verder niet te zeggen welke soort het is, maar deze visjes hebben zeer snel stromend water nodig! Denk hierbij aan een forel-rivier oid. Zo snel en met stenen die met alg begroeid zijn. Ze zullen het waarschijnlijk wel overleven, maar uitbreiden zou ik niet doen.
 
Verschil tussen een Gastromyzon en Pseudogastromyzon is oa de basiskleur meen ik te weten,een Gastromyzon heeft een (donkere) bruine basiskleur met lichtere tekeningen en de Pseudo net andersom.
Het onderscheid dat jij hier beschrijft hebben wij nu juist wel eens gelezen als onderscheid tussen Gastromyzon en Sewellia...
Weet jij hier meer van?
 
Dacht een simpele vraag te stellen, maar blijkt toch wat ingewikkelder. :D

Pseudo betekend vals, maar verder ben ik nog niet gekomen.
Zal morgen eens wat uitgebreider zoeken, want nu ben ik toch wel heel nieuwsgierig.
 
Het lijkt me meer aannemelijk dat dit een P. myersi is, aangezien de P. cheni blijkbaar niet commercieel ingevoerd wordt.


Het verschil tussen de twee genera lijkt zich te situeren bij de "baarddraden" en het mondgedeelte (als ik zelf naar foto's kijk):

"Baarddraden"
- Pseudogastromyzon
soorten hebben eerder schijn-baarddraden die eerder een verdikking van het epitheel (misschien zelfs epidermis) lijken te zijn.

- Gastromyzon
soorten lijken daarentegen echte baarddraden te hebben die dieper in de huid zijn geworteld.



Mondgedeelte
- Pseudogastromyzon soorten hebben een eerder smalle kop met onderaan de mond een "kruis"-vormig gedeelte.

- Gastromyzon soorten lijken daarentegen een veel bredere kop te hebben met veel dikkere "lippen" zonder een "kruis"-vormig gedeelte.



Dat lijken me toch erg duidelijke verschillen, maar ik heb deze zelf nog nooit gehouden, dus kan ik enkel van foto's af gaan.
 

Terug
Bovenaan