Ancistrus / Borstel Harnasmeerval

  • Onderwerp starter ThanklessMoss
  • Startdatum

T

ThanklessMoss

Guest
Hallo, ik heb sinds kort een nieuwe tank(240L bruto) en zit nog stevig onderzoek te doen naar een goede visbestand. Ik wil graag wat bodemfdwellers hebben.

Mijn voorkeur gaat uit voor een mooie algeneter (Ancistrus Gold) of een normale donkere.

Mijn probleem is echter dat ik zwart grind heb (1-3mm) en deze probeer compleet te dekken met monte carlo. (is nog maar even zien of dat gaat lukken)
Ik vraag mij dus af of het grind geen kwaad kan? en de monte carlo misschien te kleine bladeren heeft voor die vissoort? Misschien wat aanraders voor bodemdwellers die goed bij mijn tank kunnen. Graag uw input, bedankt!

Foto van hoe de tank er nu bij staat (tweezijdig):

2.jpg


1.jpg
 
echt heel veel kwaad zal het voor de Ancistrus niet kunnen, tenzij het erg scherp is. wel denk ik dat een volwassen Ancistrus je mooie tapijtje aan plantjes simpelweg de grond uit rukt, het zijn dan wel geen echte gravers, maar ze zijn vreselijk lomp. en een volwassen Ancistrus van 15cm kan nogal wat schade aanrichten bij dergelijke kleine plantjes.
 
Bedankt voor je reactie! Het is na mijn idee behoorlijk scherp alhoewel ik geen ervaring heb met andere grindsoorten. Ik heb maar even wat foto's genomen van het desbetreffende grind. Moet er wel bij zeggen dat het op de foto een stuk groter lijkt dan het werkelijk is(1-3mm).

20180508_104926.jpg


20180508_104849.jpg
 
ik ken het grind niet, maar verwacht dat het wel redelijk goed moet gaan, alleen je tapijtje zal het niet overleven.
het voordeel van de Ancistrus is dat het geen gravers zijn, en niet het zand gebruiken om eten uit te filteren. ook hebben ze geen gevoelige baarddraden. alleen de meer kwetsbare buik van het beestje kan hier last van krijgen, maar ik denk dat het goed gaat.
 
ik ken het grind niet, maar verwacht dat het wel redelijk goed moet gaan, alleen je tapijtje zal het niet overleven.
het voordeel van de Ancistrus is dat het geen gravers zijn, en niet het zand gebruiken om eten uit te filteren. ook hebben ze geen gevoelige baarddraden. alleen de meer kwetsbare buik van het beestje kan hier last van krijgen, maar ik denk dat het goed gaat.

Ah bedankt flip nuttige informatie! Misschien moet ik voor een wat kleinere variatie gaan dan, of worden ze allemaal 10-15cm (Ancistrus)?
 
Ik zal hier iig géén Corydoras of andere bodembewoners op houden, grind is te scherp...;)

Ancistrus kan wel, maar dat gaat zoals Flip zegt ten koste van je planten:juggle:
 
Ancistrus claro blijft wat kleiner, zo rond de 8cm uit mn hoofd. ook de echte Ancistrus dolichopterus blijft met 12cm wat kleiner.
 
Ik zal hier iig géén Corydoras of andere bodembewoners op houden, grind is te scherp...;)

Ancistrus kan wel, maar dat gaat zoals Flip zegt ten koste van je planten:juggle:


Hier ben ik het mee eens en ik zou met dit grind ook geen bodembewoners nemen.
 
bodembewoners zoals Loricariidae (waar de Ancistrus bij hoort), Epalzeorhynchos, Crossocheilus, en kleinere dwergcichliden die geen zand filteren kunnen volgens mij dan wel weer prima.

Voor grondelaars zoals Corydorinae, Botiidae, verschillende modderkruipers, en Pimelodidae ben ik het wel volledig eens met bovenstaande berichten.
ook zandfilteraars zoals Geophagus, microgeophagus, biotodoma, en guianacara lijken mij minder passend.
 
Ik bedoelde ook meer de bewoners die echt op de bodem leven. Dat is denk ik niet echt bevorderlijk met dit grind. Dwergcichliden zullen er weinig last van hebben als ze geen zand filteren.
 
bodembewoners zoals Loricariidae (waar de Ancistrus bij hoort), Epalzeorhynchos, Crossocheilus, en kleinere dwergcichliden die geen zand filteren kunnen volgens mij dan wel weer prima.
Apistogramma's filteren ook gewoon zand hoor:daisy:
Met de Epalzeorhynchos en de Crossocheilus heb ik geen ervaring, maar als het bodembewoners zijn, lijkt het me dat ze zich wel aan dit grind kunnen verwonden.;)
 
Apistogramma's filteren ook gewoon zand hoor:daisy:
Met de Epalzeorhynchos en de Crossocheilus heb ik geen ervaring, maar als het bodembewoners zijn, lijkt het me dat ze zich wel aan dit grind kunnen verwonden.;)

Epalzeorhynchos, Garra en Crossocheilus zijn allen dieren die wel op de bodem rusten, maar hier niet in woelen of wat dan ook. die kunnen prima op dergelijk grind gehouden worden.
met de dwergcichliden doel ik op soorten zoals Nannacara anomala, Laetacara sp. en Pelvicachromis (er zullen er vast meer zijn) die raken de bodem verder niet aan.
 
Ja aanraken is iets anders dan echt zwemmen en voortbewegen op de bodem;)
 
Bedankt voor alle reacties, gezien het advies laat ik eerst m'n monte carlo goed groeien zodat ie stevig in de bodem staat. Om dan later misschien een kleinere soort Ancistrus vissen er in los te laten.
 
Dit is geen grind, maar vermalen glas. En ongeschikt voor welke bodembewoner dan ook.
 

Terug
Bovenaan