Anatome Helena kannibalen?


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,357
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Al een tijdje terug waren hier discussies over wat Helena's zoal eten. Iemand had ook een leuk filmpje over dit item gepost. In dat filmpje werd verondersteld dat Helena's elkaar niet aanvallen. Welnu, dat kan ik tegenspreken. Dit gebeurd zelfs met meerdere Anatome Helena slakken. Op de foto is te zien dat een drietal slakken een Helena aanvallen. Het slakkenhuis vond ik daarop ook leeg terug. Misschien is zo'n aangevallen slak een zwak exemplaar? Alle overige dieren in mijn bak worden nooit aangevallen. Dat heeft er ondermeer mee te maken dat zo'n Helena zich eerst vast zet op z'n prooi. Dat lukt niet bij overige bewoners die maken, zodra ze iets voelen, zich uit de voeten. Overigens is op de foto ook te zien wat de gevolgen zijn van al het zweefvuil dat ik de afgelopen weken in mijn bak had. Kijk maar eens naar het blad van de groene Lotus. Achterin is nog net een vervuild Alternanthera reineckii mini plantje te zien. Gelukkig is dit laatste probleem zich aan het herstellen!

IMG_20190220_123824.jpg
 
Hmmm, bijzonder (?) die helena's die elkaar aanvallen? Ik heb het wel eerder gehoord en dan met name als er geen andere slakken meer te eten zijn. Heb er echter tot vandaag geen bewijs van gezien.

Wat enorm zonde van je bak Ben, om te janken. Stond er allemaal zo fris bij!
 
Was dit slachtoffer nog in leven of hebben ze deze gepakt nadat hij al dood was? Tja, dat weet je misschien wel niet:)
 
Was dit slachtoffer nog in leven of hebben ze deze gepakt nadat hij al dood was? Tja, dat weet je misschien wel niet:)
Nou dat weet ik wel, zelfs tijdens die aanval zag ik het slachtoffer behoorlijk bewegen. Aanvankelijk wilde ik het filmen maar al met al duurde het zo lang dat ik daar maar van af zag.
 
Ok, ja dat is dan duidelijk. Misschien zijn er meer mensen die dit hebben ervaren maar voor mij is het eigenlijk nieuw maar goed ik heb dan ook geen Helena s.
 
Hmmm, bijzonder (?) die helena's die elkaar aanvallen? Ik heb het wel eerder gehoord en dan met name als er geen andere slakken meer te eten zijn. Heb er echter tot vandaag geen bewijs van gezien.

Wat enorm zonde van je bak Ben, om te janken. Stond er allemaal zo fris bij!
Nee hoor, ik ga niet janken. We gaan het weer herstellen! Het gaat dus echt weer goed komen. Het zweefval is zo goed als verdwenen, ik moet nu even geduldig zijn zodat de planten zich kunnen herstellen. Daarna ga ik de dode en beschadigde delen verwijderen. Er zal wel wat tijd overheen gaan maar goed komen zal het!
 

Terug
Bovenaan