Anatome Helena gedrag


legoloco

Well-known member
Lid geworden
19 november 2008
Berichten
1,080
Locatie
velden(limburg)
Heb de Anatome Helena nu al een tijdje maar het volgende gedrag had ik nog nooit gezien.

Er kroop er een op een “doodlopend” takje van het stuk spinnehout wat ik boven in de bak heb hangen.

15836DBB-903E-41FA-9172-F5F23D56C2B6.jpeg


Mooie foto gemaakt en ik dacht zo kerel dat wordt springen of dezelfde weg terug...

Het werd dus een soort springen maar hij hing ergens aan maar zag geen draadje zoals bij een spin....

F89CB47F-5D0E-4B77-880E-A4BB3F1C59C1.jpeg
4BE743CC-5FCF-4CB8-B20D-8CFA07847982.jpeg


Na ongeveer 5 cm werd het toch een vrije val...


Heeft iemand dat al eens gezien?

Heb ook een filmpje gemaakt maar ik moet ff kijken hoe ik dat hier geupload krijg.
 
ik heb het wel eens gezien bij gewone poel slakjes en dan vliegen/dwarrelen ze gewoon door de bak heen net alsof ze ergens aanhangen hoe ze het doen geen idee.
 
Heb de Anatome Helena nu al een tijdje maar het volgende gedrag had ik nog nooit gezien.

Er kroop er een op een “doodlopend” takje van het stuk spinnehout wat ik boven in de bak heb hangen.

Bekijk bijlage 240718

Mooie foto gemaakt en ik dacht zo kerel dat wordt springen of dezelfde weg terug...

Het werd dus een soort springen maar hij hing ergens aan maar zag geen draadje zoals bij een spin....

Bekijk bijlage 240719 Bekijk bijlage 240720

Na ongeveer 5 cm werd het toch een vrije val...


Heeft iemand dat al eens gezien?

Heb ook een filmpje gemaakt maar ik moet ff kijken hoe ik dat hier geupload krijg.

De beloofde Video,

 
Volgens ik de video heb bekeken zou ik durven denken dat ze hun eigen plakkerig en kleverig slijm gebruiken
 
Ik heb dit nog nooit eerder gezien en het is leuk dit eens zo te kunnen bekijken.
 
Ook nog nooit gezien, uberhaubt het klimmen zelfs niet, hier zie ik ze alleen maar half begraven in de bodem liggen.
 
Hier zitten ze echt door de hele bak, alle waterlagen.

Ik voer ze regelmatig met puntslakken uit de Cube20 en alle Helena’s binnen een straal van 15-20cm zijn dan zo ter plaatse....
Alsof ze het ruiken....
 
Ik herken het in het filmpje. Zie het ook regelmatig andere slakken doen. Zal kijken of ik het eens oo beeld kan krijgen.
 
Ik herken het in het filmpje. Zie het ook regelmatig andere slakken doen. Zal kijken of ik het eens oo beeld kan krijgen.
Hier ben ik benieuwd naar en dat betekend dat er nog meer slakken dit doen.
 
Wanneer Helena's geen slakken meer vinden eten ze met de pot mee. Dat eten vinden ze natuurlijk op de bodem maar ook elders. Bij mij hangen ze regelmatig aan het korfje wanneer ik vanuit dit ding voer. Maar Tubifex, bijvoorbeeld geef ik vaak als drijvend voer. De vissen schieten dan telkens naar het wateroppervlak om het e.e.a. te bemachtigen. Het duurt dan ook nooit lang alvoor we op het wateroppervlak drijvende Helena's zien die ook hun graantje meepikken.
Ze laten zich vallen maar soms lijken ze inderdaad te zweven. In het laatste geval is dat altijd in de buurt van een plant. Daarom denk ik dat ze nog een slijm houvast hebben. Zodra dat verbreekt vallen ze ook daadwerkelijk, vermoed ik. Maar het inderdaad een leuk filmpje en reden om de zaak eens goed te bekijken!
 
Wanneer Helena's geen slakken meer vinden eten ze met de pot mee. Dat eten vinden ze natuurlijk op de bodem maar ook elders. Bij mij hangen ze regelmatig aan het korfje wanneer ik vanuit dit ding voer. Maar Tubifex, bijvoorbeeld geef ik vaak als drijvend voer. De vissen schieten dan telkens naar het wateroppervlak om het e.e.a. te bemachtigen. Het duurt dan ook nooit lang alvoor we op het wateroppervlak drijvende Helena's zien die ook hun graantje meepikken.
Ze laten zich vallen maar soms lijken ze inderdaad te zweven. In het laatste geval is dat altijd in de buurt van een plant. Daarom denk ik dat ze nog een slijm houvast hebben. Zodra dat verbreekt vallen ze ook daadwerkelijk, vermoed ik. Maar het inderdaad een leuk filmpje en reden om de zaak eens goed te bekijken!
In aanvulling hierop: Slakken die in het water leven kunnen zich dus laten drijven op het wateroppervlak, waarom zouden ze dat niet kunnen op elke plaats in het water.
 
In aanvulling hierop: Slakken die in het water leven kunnen zich dus laten drijven op het wateroppervlak, waarom zouden ze dat niet kunnen op elke plaats in het water.
Maar waarom valt ie dan ineens naar beneden?
Ik heb wel eens gezien dat er een klein luchtbelletje aan de slak, en die liet los, en toen viel hij.;)
 
In aanvulling hierop: Slakken die in het water leven kunnen zich dus laten drijven op het wateroppervlak, waarom zouden ze dat niet kunnen op elke plaats in het water.

Omdat ze geen zwemblaas hebben lijkt me dat onmogelijk....
 
Sommige (zee)slakken scheiden slijm af aan hun voet en zijn in staat om in dit slijm luchtbelletjes te 'blazen' waardoor ze kunnen zweven in het water.
Andere vangen wat lucht in de schelp en kunnen deze luchtbel vervolgens "regelen" om het drijvend vermogen aan te passen las ik ooit...

Ik zie hier ook geregeld slakken halfweg de waterkolom zweven waardoor ik soms vermoed dat ze aan een draadje hangen maar ben niet zeker in hoeverre dat effectief (altijd) op die manier gebeurt.
Ik heb dit wel eens proberen controleren door een zwevend slakje 'door een ringetje te halen' en in dat geval bleef de slak toch gewoon hangen!!
Dus het is alleszins niet altijd mbv een 'draadje' waardoor ik vermoed dat ze (in sommige gevallen) effectief gebruik maken van lucht in de schelp/de voet.

Echter, slakken die aan het wateroppervlak hangen te grazen doen dit volgens hetzelfde principe dat insecten gebruiken om op het water te lopen, namelijk door gebruik te maken van de oppervlaktespanning van het water.
 
Sommige (zee)slakken scheiden slijm af aan hun voet en zijn in staat om in dit slijm luchtbelletjes te 'blazen' waardoor ze kunnen zweven in het water.
Andere vangen wat lucht in de schelp en kunnen deze luchtbel vervolgens "regelen" om het drijvend vermogen aan te passen las ik ooit...

Ik zie hier ook geregeld slakken halfweg de waterkolom zweven waardoor ik soms vermoed dat ze aan een draadje hangen maar ben niet zeker in hoeverre dat effectief (altijd) op die manier gebeurt.
Ik heb dit wel eens proberen controleren door een zwevend slakje 'door een ringetje te halen' en in dat geval bleef de slak toch gewoon hangen!!
Dus het is alleszins niet altijd mbv een 'draadje' waardoor ik vermoed dat ze (in sommige gevallen) effectief gebruik maken van lucht in de schelp/de voet.

Echter, slakken die aan het wateroppervlak hangen te grazen doen dit volgens hetzelfde principe dat insecten gebruiken om op het water te lopen, namelijk door gebruik te maken van de oppervlaktespanning van het water.

Als dat zo is zouden ze met de stroming mee moeten gaan in mijn ogen.
De Helena in mijn filmpje deed dat iig niet, ze bleef hangen maar draaide wel om haar as in de stroming.
 
Als dat zo is zouden ze met de stroming mee moeten gaan in mijn ogen.
De Helena in mijn filmpje deed dat iig niet, ze bleef hangen maar draaide wel om haar as in de stroming.

Daarom dat ik schreef:
Ik zie hier ook geregeld slakken halfweg de waterkolom zweven waardoor ik soms vermoed dat ze aan een draadje hangen maar ben niet zeker in hoeverre dat effectief (altijd) op die manier gebeurt.
Dus het is alleszins niet altijd mbv een 'draadje'

Waarmee ik dus helemaal niet uitsluit dat het ook via een draadje kan gebeuren...
Het is gewoon niet perse mét een draadje bedoelde ik te zeggen.
Ik denk dat het op verschillende manieren gebeurt...

Soit, ik zag bvb ook al gebeuren dat een slak op die manier richting oppervlakte gaat zonder hogere aanhechtingspunten in de buurt dus ze doen het misschien zelfs in beide richtingen: dalend aan een hogerop verankerd draadje maar ook stijgen via een aan de bodem bevestigd 'spinrag'-draadje?
Het laatste geval impliceert dat de slak wel iets moet hebben dat haar naar de oppervlakte brengt anders zou ze gewoon blijven liggen nietwaar... ;)
Soms is het sowieso obv lucht zou ik denken omdat ik er ook al zag die plots een steen of blad loslaten en pijlsnel als een luchtbelletje opstijgen, rechtstreeks naar boven.
Als ik naar je filmpje kijk snap ik inderdaad het idee dat het hier om een draadje gaat maar inzake de stroming:
ze blijft wel loodrecht onder de top van het hout hangen waaruit blijkt dat er toch niet zo veel invloed is van stroming volgens mij.
Anders zou ze verder van het aanhechtingspunt geblazen worden zou ik denken... :S
 
Sommige slakken zoals de poelslak hebben ook een long dus wellicht dat ze daar een kunstje mee doen waardoor ze door het water zweven.
Misschien een Helena ook wel maar lijkt zo op het filmpje eerder een voor het blote oog onzichtbaar draadje te zijn idd.
 
Is er iemand hier op het forum die uitsluitsel kan geven :S
 
(water)Slakken kunnen de stroperigheid van hun "kruip voet slijm"aanpassen. Dat betekent onder meer dat ze van de stroperigheid gebruik maken om ergens , voor het oog,
vrij in het water te hangen. Het slijm rekt en wordt in het water opgelost en verliest zo zijn binding en de slak dondert naar beneden. Dat is exact wat er gebeurt.
Poelsakken en andere LUCHTademende slakken kunnen zichzelf vrijwel gewichtloos maken in het water, door de wet van Archimedes toe te passen, door lucht in te slikken verminderen ze hun eigen gewicht. t.o.v. het verplaatste water en worden zo gewichtloos. Laten ze dan weer wat lucht ontsnappen, dan zinken ze weer!
 
Dit is voor mij een perfect aanneembaar antwoord BigSmoke.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan