An Vrolijk is een nieuw avontuur begonnen.


Trouwens vechten zal vaak gebeuren, en wil niet kritisch doen ofzo maar eigenlijk heb je meer land dan water nodig aangezien ze zelden in het water gaan alleen om hun huid vochtig te houden.

Slijkspringers zijn enorm territoriaal, en ze hebben plaats genoeg nodig om hun eigen territorium te hebben.
 
Ja daarom ga ik aan de andere kant van de bak ook zand maken maar op een andere manier. Een soort bak op palen. Misschien dat ik het laat doorlopen als het ware aan de achterkant. Moet ik nog ff over brainstormen hoe ik dat ga realiseren. Maar dat gaat ook helemaal goed komen.

Wow 25euro voor een plantje......dat moet hier eerst maar eens door de vergadering heen.
 
Er zwemmen nu nog alleen wat guppen rond. Ik moet nog op zoek naar een biotoop correct visje. Zit te twijfelen over de bijtjes met die hele moeilijke naam. Maar wilde eerst eens kijken hoe de slijkspringers reageerde op visjes. De volwassen laten ze met rust alleen de babys zijn een lekker snackje maar er blijven er genoeg over.

Ik vind de Gambusia affinis een leuk visje voor er bij! Weet wel niet of deze biotoop getrouw zijn... Ik heb hier nog ergens een boek liggen met verschillende biotopen in waaronder een slijkspringer bak in staat... ik zoek dit even op en laat je weten wat ik terugvind! ;)

En over ontsnappen van de sprinkhanen... De slijkjes zijn ook meester Houdini hoor!
 
ik vond ook nog deze:


Vissen die ik kon vinden voor brak water:

Zoutgehalte 1.003 – 1.005 (bak vanaf 40 Liter)

Guppen - Poecilia reticulata
Grondel - Rhinogobius spp.
Dwergtandkarper -Heterandria formosa
Muskietenvisje - Gambusia affinis
Black Molly -Poecilia sphenops
Banded Lampeye - Aplocheilichthys spilauchen
Blokvisje - Jordanella floridae
Halfsnavelbeksnoekje - Dermogenys pusillus
Oranje Cichlide - Etroplus maculatus
Kersenbuikcichlide - Pelvicachromis pulcher
Leaf goblinfish - Neovespicula depressifrons
Zoutpannentong - Brachirus salinarum
Bijtje - Hypogymnogobius xanthozona
Rhinohorn goby - Redigobius balteatus
Spaghetti aal - Moringua raitaborua
Pauw aal - Macrognathus siamensis
Glasbaarsje - Parambassis ranga
Figure eight kogelvis - Tetraodon biocellatus
Roodneus garnaal - Caridina gracilirostris
Japonica garnaal - Caridina multidentata
Olive nerite - Vitta usnea
Colombian ramshorn - Marisa cornuarietis
Malayan - Melanoides tuberculata
Freshwater archer - Toxotes microlepis

Wanneer we een zoutgehalte krijgen tussen de 1.005 en de 1.010 kunnen de volgende vissen gehouden worden (bak vanaf 250 Liter)

Black Molly - Poecilia sphenops
Hoogvinkarper -Poecilia velifera
Vieroogvis - Anableps Anableps
False anableps - Rhinomugil corsula
Grunting toadfish - Allenobatrachus grunniens
Hogchoker sole - Trinectes maculatus
slijkspringer - Periophthalmus Barbarus
Violet goby - Gobioides\
Clay goby - Dormitator lebretonis
Knight Goby - Stigmatogobius sadanundio
Sleeper goby - Eleotris spp
Butis Butis - Butis butis
Moeraal - Gymnothorax tile
Figure eight puffer - Tetraodon fluviatilis
Green spotted puffer - Tetraodon nigroviridis
Papuan scat - Selenotoca papuensis
Rode krab - Sesarma bidens
Fiddler crabs - Uca

Wanneer het zoutgehalte boven de 1.010 komt kunnen we naar de volgende vissen gaan kijken (bak vanaf 400 Liter)

Black Molly - Poecilia sphenops
River halfbeaks - Zenarchopterus spp
Grunting toadfish - Allenobatrachus grunniens
Hogchoker sole - Trinectes maculatus
Zoutpannentong - Brachirus salinarum
Spotted sleeper - Dormitator maculatus
Arius Seemani - Arius Seemani
Estuarine bagrid - Mystus gulio
Eel catfish - Plotosus lineatus
Black-chin tilapia - Sarotherodon melanotheron
Maya cichlid - Cichlasoma urophthalmus
Green chromide - Etroplus suratensis
Dogface Puffer - Arothron hispidus
Figure eight puffer - Tetraodon fluviatilis
Green spotted puffer - Tetraodon nigroviridis
Target fish - Terapon jarbua
Schuttersvis - Toxotes jaculatrix
Gewone argus - Scatophagus argus
Zilverblad vis - Monodactylus argenteus
Blue-legged hermit - Clibanarius tricolor
Mangrove horseshoe - Carcinoscorpius rotundicauda
Tiger fish - Datnioides quadrifasciatus

En nog een aantal meervallen waarvan het zoutgehalte even niet zou weten:
Rineloricaria uracantha
Aspredinichthys spp
Aspredo aspredo
Platystacus spp

Bron: http://www.aquapraat.com/index.php?topic=166.0
 
Wow dat is een hele lijst. Ga me er eens in verdiepen. En ik moet nog een zoutmeter of hoe zo ding heet op de kop zien te tikken. Ik doe nu wat me is aangeraden waar ik ze vandaan heb....55gram zout op 10 liter water. Dat brakwater is toch ingewikkelder dan dat ik dacht.

ik vond trouwens een verdwaalde christal red garnaal in deze bak. Die moet er dan al vanaf het begin in zitten toen ik de guppen eruit haalde om de bak om te bouwen.
En nog snel ook het kreng kreeg um niet te pakken.

Er zit nu iets meer als 30 liter water in de bak. Meer gaat niet omdat het zand dan helemaal onder komt te staan.
 
Wow dat is een hele lijst. Ga me er eens in verdiepen. En ik moet nog een zoutmeter of hoe zo ding heet op de kop zien te tikken. Ik doe nu wat me is aangeraden waar ik ze vandaan heb....55gram zout op 10 liter water. Dat brakwater is toch ingewikkelder dan dat ik dacht.

ik vond trouwens een verdwaalde christal red garnaal in deze bak. Die moet er dan al vanaf het begin in zitten toen ik de guppen eruit haalde om de bak om te bouwen.
En nog snel ook het kreng kreeg um niet te pakken.

Er zit nu iets meer als 30 liter water in de bak. Meer gaat niet omdat het zand dan helemaal onder komt te staan.

Wij hebben die ook voor de zeewaterbak moeten kopen en er zijn veel slechte zoutmeters op de markt. Een goede is die van DD of Red Sea maar ja dan betaal je minimaal 40 euro.
 
Uit die hele lijst lijkt het "bijtje" me het meest geschikt voor het aantal liters wat je ter beschikking hebt. Een andere optie is oryzias javanicus, dit is een klein scholenvisje dat dacht ik op brak water gehouden kon worden. Welk zoutgehalte heb ik wel totaal geen idee over ;)
 
Ze zijn zo snel af en toe.
Wow John dat is een boel geld....daar moet ik eens goed over gaan nadenken
Hetzelfde voor de visjes ik zat zelf al te denken aan bijtjes. Maar ik wil eerst kijken hoeveel water ik uiteindelijk overhoudt nadat ik nog strand erbij gemaakt heb.

 
In het wild komen ze vaak voor naast wenkkrabben (dat zie je ook altijd op die natuur documentaires) dus misschien is een krabbensoort nog het overwegen waard? Zijn ook ontzettond leuke diertjes
 
In het wild komen ze vaak voor naast wenkkrabben (dat zie je ook altijd op die natuur documentaires) dus misschien is een krabbensoort nog het overwegen waard? Zijn ook ontzettond leuke diertjes
Klopt maar alweer te klein territorium, in het wild zie je ze meestal met krabben en andere slijkspringers zoals bijvoorbeeld de barbarus.

Vissen kennen ze niet echt aangezien ze niet in het water komen.
 
Ik ga er niks bij doen wat ook op het zand komt.
Had wel.een idee maar of de uitvoering ervan iets is dat weet ik niet.
Ik.wilde proberen aan de andere kant dus bij de filter zeg maar, ook een stuk zand maken. Nou zat ik te denken aan een soort van schildpaddeneiland, en daar een laagje zand op doen. Het hoeft niet diep te zijn omdat ik niet denk dat er gegraven gaat worden.

306430939.jpg

Zoiets dus, dan blijft het wateroppervlak net zo groot als het nu is, maar dan heeft die zieligerd op het filter ook z'n eigen stukje zand
 
Ziet er wel leuk uit, maar weet je zeker dat die anderen er dan niet ook opgaan en hem alsnog wegjagen?
 
Nee zeker weten doe je dat nooit natuurlijk. Het is eigenlijk de bedoeling dat ik langs de hele achterste rand en de zijkant nog een zandbak maak. Maar moet ff kijken en bedenken hoe ik dat ga doen dan. Of ik moet de vissen eruit doen en het wateroppervlak kleiner maken. Maar die visjes geven voer en gezelligheid aan de bak.

20170406_001308.jpg
 
Wat een leuke beestjes en die oogjes, geweldig, daar kun je vast uren naar kijken.
En dat eten van het lepeltje, echt leuk.
 
20170412_004433.jpg

Is een beetje mager aan het worden. Morgen toch maar eens gaan kijken of het niet beter is deze apart te zetten om aan te sterken. Aan de andere kant ben ik bang dat ie dan helemaal geen leven meer heeft als ie terug gaat
 
Wat sneu! Tja, als die anderen hem dan nóg erger wegpesten.......Ben je al gevorderd met dat strandje op het filter?
 
Nee helaas nog niet de middelen ervoor. Er is gelukkig wel genoeg hout enzo om op te zitten...en het filter, Algen magneet, e niet de bovenkant van de verwarming.....

20170413_194450.jpg

En dan ben je bezig zoonlief z'n bed in te krijgen en dan heb je publiek.....het is maar goed dat m'n telefoon aan m'n hand is gegroeid.....zodat ik meteen mooie foto kan maken.
 
Thanksssss

Dit is standje hopeloos maar het hangt zo lekker
20170414_230934.jpg
20170414_231624.jpg


Het zijn zulke saaie beestjes
20170414_230954.jpg
20170414_233507.jpg
 
Misschien een klein richeltje/plankje maken voor dat beestje, met zuignappen aan de ruit ofzo?
En ik sta helemaal achter de cutie award! :smitten:
 
Zou er elke dag uren naar kunnen kijken, leuk dat ze zo nieuwsgierig zijn! Hoop dat die ene weer wat aansterkt!
 

Terug
Bovenaan