Ammoniak in CR Tank.. Iemand Tips?


Lippertdenise

Well-known member
Lid geworden
13 november 2021
Berichten
131
Leeftijd
35
Locatie
Enschede
Als een beginner, valt er nog veel te leren. Dat is wel duidelijk.
Mijn eerste poging van CR garnalen houden, liep enorm "stroefjes".
Mijn garnalen leken happy, droegen eitjes, maar jonkies kwamen nooit.
(En dit in een tijdspan van 1,5 jaar gok ik.)
Beginnersfoutje werd ineens gemaakt: Teveel GH toegevoegd. En mijn groepje begon na 1,5 jaar zonder vermenigvuldigen natuurlijk drastisch te dalen.

Nog een poging dan maar.
Dit keer wat beter opletten.
Altijd last van een slakkenplaag en heb slakkengif gebruikt om van ze af te komen.
Veilig voor de garnaaltjes, maar de doden slakken moet je er wel uithalen.
Ah,. en toen wou ik mijzelf wel voor de kop slaan, omdat ik altijd vanaf begin het zo leuk en mooi vond om een bezette bak vol groen, tak & steen te hebben.
"Lekker veel verstopplekken voor de garnaaltjes"...
Maar dus ook voor de dode slakken.. zucht.
Mijn garnaaltjes zijn niet blij.
Langzaam begonnen ze 1 voor 1 te vallen. Vooral de wat jongeren.
Kwartje viel nog niet bij mij.
Ik dacht; misschien zuurstof tekort.
Ik had immers geen bruissteen, wel een mini oxy.
Bruissteen gekocht, wat plantjes weggehaald, mosjes etcetera. Om de aquarium wat overzichtelijker te maken. Daardoor vond ik meer dode slakken die verstopt zaten natuurlijk.
Ik heb alles wat ik kon vinden verwijderd, maar ik vrees dat er nog wel wat kan liggen op plekken waar ik niet bij kan komen.
Bodem ook beetje gezogen,.misschien dat dat ook helpt.
(Ze verschalen wel goed trouwens.)

Testen uitgevoerd.
Ammoniak: 0.2

Ik vrees dus dat die slakkengif en vervolg ervan, mijn garnaaltjes de das om doen.
TS is nu 250, wat aan de hoger kant, maar dat kwam natuurlijk door de GH blunder. (was 300).
Laten dalen kost natuurlijk wat tijd.
Maar wat kan ik nu nog meer doen hieraan?
Ph is ook ietsjes gestegen, van 6 naar 7, misschien tijd om
de bodem te vervangen?
(Al heb ik vrees hiermee om er aan te beginnen en hoe precies, maar dan verander ik gelijk alles wel qua inrichting & overzicht.)
Hoe zorg ik ervoor dat ammoniak verdwijnt? Extra verversingen?
Hopen dat de laatste dode achtergebleven slakken al aardig opgelost zijn of niet meer schade gaan maken.
Waardes:
ph: 7
gh: 6
kh: 0-1
no2 : 0
no3 : 0
po4 : 0
nh3 : 0,2
TS : 250

Aquarium bevat sponsfilter, mini oxydator, bruissteen.
Tank draait op 100% Osmosewater.

Wat geef ik oa:

voedingKorrels uiteraard, catapablad, diverse bladeren, enzelproppen, bananenblad.

Bee shrimp gh+, Mironekuton, shrimp delight mineral.
 
Laatst bewerkt:
Welke gradatie cr is het want vaak kunnen die ook prima op kraanwater tenzij ze zijn gekweekt op een lage waarde.
Als je nh3/4 meet dan kun je veel verversen en kijken of je de dode slakken eruit kan vissen maar ik denk dat die na enkele dagen ook wel zijn vergaan.
 
Aquarium nu:
 

Bijlagen

  • BF6B9AE2-1C6E-4A25-9AF7-45C83D8C6175.jpeg
    BF6B9AE2-1C6E-4A25-9AF7-45C83D8C6175.jpeg
    184.8 KB · Weergaven: 78
Welke gradatie cr is het want vaak kunnen die ook prima op kraanwater tenzij ze zijn gekweekt op een lage waarde.
Als je nh3/4 meet dan kun je veel verversen en kijken of je de dode slakken eruit kan vissen maar ik denk dat die na enkele dagen ook wel zijn vergaan.
Crystal red PRL, gradatie weet ik niet zeker. Zelfde kweker gehouden, altijd zijn waardes naproberen te houden.
 
Hoelang is de bak ingedraaid en hoelang draait die nu? Wat heb je voor gif gebruikt want dat is vaak funest voor garnalen.
Als je de waarden van de kweker aanhoudt dan zal dat niet het probleem zijn.
 
Tegen slakken leg ik liever een plakje komkommer of een sperzieboon in de bak om ze te lokken en ze dan uit te zuigen.
 
Hoelang is de bak ingedraaid en hoelang draait die nu? Wat heb je voor gif gebruikt want dat is vaak funest voor garnalen.
Als je de waarden van de kweker aanhoudt dan zal dat niet het probleem zijn.
Zo'n 2 jaar nu gok ik.
Hoelang ingedraaid voordat er garnalen inkwamen? 8 weken ongeveer.
Flunol zoiets? ff de naam kwijt.

Ik weet dat Ammoniak gevaarlijk voor ze is, dus je ik gok dat dat het probleem ook zou zijn. Alleen weet ik niet hoe ik ervanaf kan komen.
Extra verversen doe ik nu al.
 
Zo'n 2 jaar nu gok ik.
Hoelang ingedraaid voordat er garnalen inkwamen? 8 weken ongeveer.
Flunol zoiets? ff de naam kwijt.

Ik weet dat Ammoniak gevaarlijk voor ze is, dus je ik gok dat dat het probleem ook zou zijn. Alleen weet ik niet hoe ik ervanaf kan komen.
Extra verversen doe ik nu al.
Flubenol bedoel je en ja dat dood de slakken maar is garnaalvriendelijk. Echter zullen de garnalen na het doodgaan rotten en dat zal denk ik de nh3/4 veroorzaken. Ik zou een flinke wissel doen als het kan en dagelijks meten en verversen. Die dode slakjes zullen niet al te lang rotten want dan zijn ze vergaan en tot die tijd moet je met meten en verversen die nh3/4 het liefst op 0 houden.
 
Flubenol bedoel je en ja dat dood de slakken maar is garnaalvriendelijk. Echter zullen de garnalen na het doodgaan rotten en dat zal denk ik de nh3/4 veroorzaken. Ik zou een flinke wissel doen als het kan en dagelijks meten en verversen. Die dode slakjes zullen niet al te lang rotten want dan zijn ze vergaan en tot die tijd moet je met meten en verversen die nh3/4 het liefst op 0 houden.
Ja precies, die inderdaad.
Ik heb 5 dagen geleden een extreme verversing gedaan van 50%. (Ook om
de TS te verlagen trouwens, want die bleef op 300 staan, 10% verversing veranderde niks.)
Vandaag weer ververs 30%.
(Denk dat ik ook 20-30% voortaan aanhoudt).
Hoevaak mag ik verversen om het probleem tegen te gaan?
 
Tegen puntslakken werkt ook de slakkenval van Superfish erg goed en dan vang je er tientallen tegelijk mee uit.
Geen puntslakken, maar die appelslakken zaten erin. En die zijn goed in vermenigvuldigen haha.
De gif heeft wel geholpen, zover zie ik geen slak meer. Maar of ze allemaal weg zijn, geen idee.
Misschien voortaan idd vallen proberen ipv met de gif te spelen.
Ondanks dat ik de bak aardig geruimd heb, zie je al wel dat er nog genoeg verstopplekken zijn waar ik niet bij kan komen.
Ik laat de gif voortaan maar ff zitten haha.
 
Ja dan kun je als je die ooit weer hebt beter ervoor zorgen dat de trossen met eitjes worden verwijderd. Maar Appelslakken zijn behoorlijk groot en zitten niet in de bodem dus dan koet je dode toch vrij snel kunnen zien?
 
Ja dan kun je als je die ooit weer hebt beter ervoor zorgen dat de trossen met eitjes worden verwijderd. Maar Appelslakken zijn behoorlijk groot en zitten niet in de bodem dus dan koet je dode toch vrij snel kunnen zien?
Goed punt, ga ik proberen het zo te doen voortaan.

Nou, niet als je teveel verstopplekken hebt. Ik had nog een halve kokosnoot erin staan en heel veel mosjes. Die heb ik al verwijderd om daar dus onder nog wat te ontdekken.
In totaal 10 dode slakken gevonden door het ruimen van de bak.
Maar met de grote steen en grote tak, biedt er nog veel schuilruimte waar ik niet bij kan komen.
"Teveel" blijkt in dit geval ook niet goed te zijn haha.
 
Ik zou het zelf wel doen want voor de gevoelige garnalen kan de nh3/4 dodelijk zijn. Je kan het nieuwe osmosewater aanmaken op de goede waterwaarden dus dan zal dat niet zo n probleem opleveren denk ik.
 
Hoi @Lippertdenise - Denise.

Ik lees dat je schrijft over de TS waarde. Ik denk dat je de TDS waarde bedoelt. 🙂 Welke waarde wil je ongeveer hebben als streefwaarde?
Ja klopt hihi.

Bij verversen hield ik 200 aan, maar aan het eind wil ik 150 behalen. (Tussen 150-200 is eigenlijk prima).
 
Ik denk de bodem flink vervuild kan zijn dmv welbedoeld voeren, en die nu zo verzadigt dat het je water is gaan belasten, er zal wel heel veel groei uit mogelijk zijn.
In dit geval denk ik dat er teveel voedsel ingaat, garnalen eten ,rommel,.
Het kan wel zijn dat die grove bodem is verzadigt geraakt en zich begind op te lossen.
 
Met normaal voeren zal dat niet zo snel gebeuren en ik denk eerder dat dode slakken de nh3/4 hebben veroorzaakt. Een ph verlagende bodem gebruik ik ook en de garnalen zijn prima instaat daar het eten tussenweg te halen. In de regel zijn deze bodems dan ook wat grover.
 
Ik ben altijd wel voorzichtig geweest met voeren, dus dat geloof ik in dit geval ook niet.
Ik heb weer ververst en getest.
De ammoniak is er nu uit.
Wel vandaag weer een jongere verloren. 1 van mijn laatsten.. Zucht, ik hoop dat ik er niet meer ga verliezen.
Maar mijn groepje is al wel drastisch verkleind.
(Nog 3 hele kleine dode slakken eruit gevist.)
Nieuwe groep moet er zeker komen, maar dat doe ik pas als ik alle waardes weer wenselijk heb.

Mijn waardes nu:
kh: 0-1
Gh: 4
Ph: 6
ppm: 240

Kweker's waardes:
Ph= 6.2-6.5, kh= 0-1, gh= 4-6, ppm=150
(Al was bij het halen van de garnaaltjes zijn ppm 200.)

Ik denk ook dat ik momenteel niks anders meer kan doen dan afwachten en duimen. :)
 
Als garnalen een klap hebben gehad van iets kunnen ze daar in mijn ervaring nog wel even last van hebben, ook als de omstandigheden weer goed zijn.
 
Zou de verwarming eruit halen, tenzij je ze buiten hebt staan. Misschien nog controleren op planaria en hydra, zijn ook geen wenselijke bewoners voor jonge garnalen.
 
Zou de verwarming eruit halen, tenzij je ze buiten hebt staan. Misschien nog controleren op planaria en hydra, zijn ook geen wenselijke bewoners voor jonge garnalen.
Waarom verwarming eruit halen dan?
Heeft dat enige negatieve invloed voor ze?
 
Als garnalen een klap hebben gehad van iets kunnen ze daar in mijn ervaring nog wel even last van hebben, ook als de omstandigheden weer goed zijn.
Ja dat geloof ik wel,. ik zou toch sowieso weer een nieuwe groepje moet halen, helaas :(.

Ze zijn op dit moment wel weer een stuk "vrolijker" aan hun gedrag te zien, gelukkig. :)
 
Valt opzich wel mee (zullen hooguit wat korter leven op hogere temperaturen). Maar heeft wel enige negatieve invloed op je energierekening.
Daarnaast is het in de meeste gevallen niet nodig, vanaf 17/18 graden doen ze het prima.
Ok dat wist ik niet. Behalve van de energierekening haha.
Hij staat hier op 21-22 graden omdat ik de kweker natuurlijk probeer te volgen.
Ik hoor inderdaad wel eens vaker dat mensen geen verwarming erin hebben.
 
Volgens mij ben je inmiddels al op de goede weg. Houd de Ammoniak waardes even goed in de gaten de komende weken.

Mocht het nou weer oplopen dan zou ik persoonlijk even alles uit de bak halen (op de bodem na) zodat je alles echt even goed kan schoonmaken en je zeker weet dat er nergens meer dode slakken verstopt liggen. De (goede) bacteriën zitten in je filter en je bodem dus waterwissels kunnen niet heel veel kwaad. hou wel alleen je ph even in de gaten zodat die niet teveel gaat afwijken maar anders gewoon 50% wissel doen bij hoge ammoniak waardes. kan best 2 dagen achter elkaar :) succes!
 

Terug
Bovenaan