Amazone biotoop vragen


Nopanic

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2020
Berichten
116
Leeftijd
39
Hallo, naast enkele gezelschapsaquariums en 1 tanganyika aquarium komt er een nieuwe uitdaging aankloppen...
Ikzelf ben 2jaar bezig nu met aquaria en heb heel wat geleerd van iemand die zelf een winkel had en nog in malawi enzo geweest is... Nu had hij onlangs hier geweest en was hij aangenaam verrast van mijn vorderingen( even met mezelf stoefen:p) . soit, gisteren belde hij dat ik via zijn oude leermeester om een gratis aquarium mag gaan.
Vandaag gaan kijken. een joekel van een aquarium. maar eerst de voetjes op de grond houden en inlezen of het wel iets is voor mij kan zijn.

Het gaat om een glazen aquarium 12mm glas met een back to nature achterwand(zie foto) erin. aquarium is brut 200x70x70 cm ofwel brut 980 liter. Er is heel wat opkuiswerk aan, maar geen krassen erin. en het maken van omranding en onderstel moet ook gebeuren, maar het bouwen schrikt me niet af. Hij vertelde me dat het vroeger gewoon met potfilters gefilterd werd. maar de overstap naar bioloog zou wel een goed idee zijn, maar ik weet nog niet of dit mogelijk zal zijn.

Dit is de achterwand

mijn grootste angst/pijnpunten zullen zijn de filtering en het mogelijke visbestand. (met bijhorende moeilijkheden voor waterwaardes wellicht)

dus mochten er suggesties zijn,;;; laat ze maar komen
ik haal in de komende weken de bak op
 
Als de bak al lang leegstaat zou je ook alle kitnaden moeten checken, dat wil nog wel eens uitdrogen
 
Mijn eerste vraag zou zijn: hoe oud is het aquarium, zal niet voor niks gratis zijn denk ik zo, goedkope manier om van ouwe meuk af te komen
 
Hoe is de verlichting? Want als je daar in moet investeren kan het ook eens aardig in de Euri’s lopen.
 
Hoe is de verlichting? Want als je daar in moet investeren kan het ook eens aardig in de Euri’s lopen.
Maar dat is bij een nieuwe bak ook, dat maakt dus niet heel veel uit..

Mag aannemen dat diegene die een winkel had ook wel fatsoenlijke connecties heeft, natuurlijk is het goed om even te checken en ik zou altijd ook even een watertest thuis (of daar?) doen voordat je hem gaat inrichten. Wellicht ook vragen aan je contactpersoon wat hij aanraadt om nog te doen.
 
Hallo, ja verlichting moet zowiso in geinvesteerd worden (al heb ik wel al enkele balken van 150cm liggen)
de kitnaad snij ik meestal aan de binnenkant uit en herkit ik ook, zo ben ik zeker( nu moet ik wel even zien hoe dat eventueel te doen aan de achterwand. testen op lekken ga ik dus zeker ook wel doen op voorhand. dus dat wordt wel allemaal bekeken.
 

Terug
Bovenaan