Amazone Biotoop Rio 300 (Haven)


H

Haven

Guest
Nadat ik zo'n 6 jaar geleden mijn Juwel Rio 400 heb weg gedaan (met pijn in m'n hart) en eigenlijk ben gestopt met aquarium kriebelt het al die tijd al. Nu heb ik weer de mogelijkheid om een aquarium te starten en dit keer ook te houden, dus heb ik via marktplaats een Juwel Rio 300 gekocht.

Qua maat wil ben ik iets terug gegaan, maar dat is oké .. omdat ik me niet meer wil richten op discusvissen. Het zijn absoluut mooie dieren, maar in mijn Juwel Rio 400 had ik naast discusvissen ook een aantal Biotodoma Cupido's. Dat zijn vissen waar ik toen der tijd echt intens verliefd op ben geworden, omdat ze zulk leuk en mooi verdrag vertonen. Daarom wordt dit dan ook de hoofdvis in mijn nieuwe aquarium.

Het vis bestand wordt:

6 x Biotodoma Cupido
10 x Otocinclus
2 x Ancistrus
1 of 2 x Peckoltia of iets soortgelijks
2 x Apistogramma Nijsseni

Eventueel ga ik nog beslissen of ik er nog een schooltje corydoras bij komen, maar in eerste instantie niet.

De bak heeft nu nog T5 verlichting, maar die ga ik eruit halen en vervangen voor Ledstrips. Mijn plan is om het licht wat gedimd te houden, zodat de vissen een rustige omgeving hebben. Daarnaast sluit ik de zijkanten en achterkant af, zodat alleen de voorruit zichtbaar is en ze zo min mogelijk stress gaan ervaren.

Er komt natuurlijk veel hout en ook steen in en daarnaast misschien een paar echinodorassen. Drijfplanten komen er in veelvoud in.

Daarnaast wordt alles optimaal geisoleerd van de onderkant, achterkant en zijkant, zodat het een zo zuinig mogelijk aquarium wordt.

Qua techniek set up komt er dit:
Fluval 206 buitenfilter
Eheim Jäger 150 watt verwarming die overdag aangaat
Eheim Jäger 50/100 watt verwarming die s'nachts aangaat en op een lagere temperatuur staat ingesteld

Het wordt een projectje waar ik wel enige tijd mee bezig ga zijn gok ik, maar dat is alleen maar leuk. Ik heb nu in ieder geval de ledstrips besteld, dus ik zal de komende tijd wat foto's gaan posten van het opbouwen en natuurlijk ook als alles is ingedraaid, het visbestand.
 
Nou, een kleine update. Omdat ik het standaard meubel maar saai vind en vriendinlief wat extra kast ruimte wel kan waarderen ben ik bezig met een meubel. Ik had in de werkplaats nog 18 mm berken multiplex liggen, daar heb ik strips van 5 cm breed van gezaagd en er telkens 2 op elkaar gelijmd en geschroefd, zodat het sowieso nergens meer heen kan gaan en stevig zat moet zijn.

Het eerste "raam" is nu net uit de klemmen en de tweede zit er in, dit worden dan de voor en achterkant. Alles is gelijmd en geschroefd, zodat het geen kant meer op kan. Morgen neem ik alles mee naar huis en ga ik de laatste dingen daar in elkaar schroeven en alvast de plaat op het frame plaatsen.

IMG_20180602_131350615.jpg
 
Net het frame in elkaar gezet en daarna het aquarium erop geplaatst om te zien hoe het eruit zou gaan zien. Opzich allemaal helemaal prima, alles voelt in ieder geval al lekker stevig aan. Morgen maar eens platen hout halen voor om het frame heen. Alle bestanden zijn al klaar, dus ik kan het heerlijk in m'n cnc gooien en die gewoon z'n werk laten doen. Daarnaast moet ik nog wat supports zagen voor de planken die uiteindelijk in de kast moeten komen, maar dat komt allemaal wel goed. Het gehele meubel wordt uiteindelijk bruin gelakt, zodat het bij het aquarium past.

Verder ga ik morgen de T5 lampen vervangen door LED verlichting. Aan het eind van de week komen de bodem en de fluval 206 filter binnen, waarna ik het aquarium dus kan vullen en laten indraaien.

IMG_20180603_200748848.jpg
 
Leuk zeg dat je weer begint. Veel plezier! Ik heb ze even opgezocht; wat een mooie vissen.
 
Nou, ik heb de led verlichting in de kap verlijmd met aquarium veilige silicone kit. Naar mijn mening ziet het er veel beter uit, maar jullie mening telt ook.

Origineel licht is de eerste foto en het nieuwe licht is de tweede foto. Het is net iets minder fel, maar dit wilde ik ook. Ik vraag me wel af hoe ver het licht gaat doordringen als er water in zit en of de paar planten die erin komen er mee kunnen leven, maar dat gaan we zien! Verder heb ik een zelf een achterwand geprint, ziet er ook weer wat beter uit dan die standaard dingen naar mijn mening en sluit het aquarium ook mooi af van de rechter zijkant. Hij zit nu tijdelijk vast met wat van die foto tape, maar dat verander ik nog wel.

Als het goed is ga ik donderdag filterzand halen bij Wildkamp van 0.4 - 0.8 mm en komt vrijdag het filter binnen. Daarna kan er water in en kan ik hem in laten draaien!

IMG_20180604_202828016.jpg


IMG_20180604_202757350.jpg
 
Na een tijdje naar een lege bak staren, wat ik vrij snel zat werd en ook omdat het filter gister is binnengekomen, ben ik op jacht gegaan naar de bodembedekking in de vorm van filterzand (0.7-1.2 mm). Uiteraard bij Wildkamp uitgekomen en voor 8,30 heb je 25 kg, dus een prima deal.

Verder ben ik naar de (enige) lfs in Zwolle gegaan (die vlakbij het station) omdat ik wilde kijken voor wat kienhout. Nu is het zo dat ik eigenlijk altijd iets heb gehad tegen deze zaak, omdat ik de aquaria niet netjes vond, de mensen die daar werkten discusvissen verkochten aan mensen met 60 cm bakjes en er ook redelijk wat dode visjes in de bakken lagen. Schijnbaar hebben ze redelijk veel stellingen vernieuwd, want het ziet er op eens heel anders uit. Een stuk netter, ook kon ik geen dode vissen in de aquariua vinden. Een goed teken dus. Wat me nog meer positief stemde was dat degenen waar ik de grootste problemen mee had er niet meer werkte. Er liep een wat jongere jongen rond, die aardig op de hoogte was van de stand van zaken. De sfeer was er een stuk vriendelijker en vrijer. Omdat ze tegenwoordig heel wat meer hout hebben en ik eigenlijk direct verliefd werd op één stuk, heb ik die dan (ondanks de redelijk hoge prijs) ook meegenomen.

Dus, vanavond was het dan eindelijk zover, ik heb nadat ik het filterzand grondig heb gewassen het in het aquarium gekiept en naar mijn inzicht geplaatst. Daarna het hout en de stenen enigzins geplaatst. Over de stenen ben ik nog niet tevreden en het hout moet nog even zinken, maar dat komt wel goed. Ookal heb ik het filterzand goed gewassen, er was toch nog wel een lichte stoffige waas. Moet wel zeggen dat nu het filter aan staat, dit rap wegtrekt. Er wordt op dit moment even over kool gefilterd, maar dat kool vervang ik over 3 dagen voor turf, vanaf dan dus ook de echte opstart van de bak.

Qua bestand heb ik nog even goed nagedacht en heb ik besloten om het te laten bij:

10 Otocinclus
2 L144
1/2 Peckoltia of Hypancistrus
6 Biotodoma Cupido

Misschien dat ik er ook vuurgarnalen bij gooi, maar dit zou ik eigenlijk alleen maar doen omdat dat dan als levend voedsel voor de biotodoma's zou kunnen/gaan dienen.

Vandaag ook de plantjes besteld:
2 x Echinodoras Bleeheri
2 x Echinodoras Argentinii
2 x Mosselplant

Die komen hopelijk dinsdag of woensdag binnen, zodat ik vanaf dan het aquarium echt kan laten in draaien. In ieder geval een stuk minder saai nu zo :).

IMG_20180608_231044577(1).jpg
 
Mooi begin al vindt ik persoonlijk dat hout erg groot maar smaken verschillen;)
 
Druk bezig zie ik! Het hout is inderdaad aardig aanwezig op de manier zoals je het nu geplaatst hebt. Wellicht kun je het wat draaien?
Mag ik vragen waar in Zwolle je bent geweest?
 
Klopt, het is ook erg groot. Maar ik heb liever één groot stuk in het aquarium, dan meerdere kleine. Ja, misschien ga ik nog kijken met of en hoe ik hem kan kantelen, maar anders vind ik hem zo ook goed staan.

Ja hoor, het gaat om Zunnebeld. Vandaag weer even langs geweest om wat plantjes te kopen. In eerste instantie vond ik ze best duur (heb 2 Echinodoras Bleheri en één Echinodorus Amazonicus), maar de planten zagen er wel mooi vol en gezond uit. Dus toch maar meegenomen en eenmaal thuis kwam ik er achter dat ik 3 stekjes Amazonicus heb en 7 stekjes Bleheri, dus mijn mening over de prijs heb ik moeten herzien!
 
De waas begint redelijk weg te trekken. De plantjes staan er nu in. Morgen gaat het kool uit de filter en ga ik het vervangen met turf en nog wat extra fijne filterwatten.

Tot noch toe erg blij met de fluval filter. Doet wat hij moet doen en is ontzettend stil en gebruiksvriendelijk.

IMG_20180609_201830354.jpg
 
Ziet er al top uit.
Vind het zelf een heel mooi stuk hout, zou alleen proberen de zaagsnede uit het zicht te houden.

Heb zelf altijd begrepen dat een extra laag witte watten weinig nut heeft, alles wat kan blijven hangen blijft toch wel hangen in een dun laagje, maargoed kan het mis hebben hoor :)
 
Dankje! Ja, daar heb ik ook even mee getobd, maar de enige manier om dat te verbergen is door hem "ondersteboven" te zetten. Ik heb het gedaan, maar dat vond ik echt enorm lelijk en geen recht aan het mooie stuk hout doet. Ik hoop eigenlijk dat de planten hoog genoeg groeien zodat ze de zaagsnede uit het zicht halen.

Mwoah, niet mee eens ... Het is fijner, dus in principe houdt het dan ook fijnere deeltjes tegen. Het zal geen wonderen doen, maar het kan ook geen kwaad.
 
Nou, we zijn nu zo'n dikke 2 weken verder en ik hou de waterwaardes goed in de gaten. De nitrietpiek is geweest en alle meetwaarde's zijn goed. De PH is 7.0, wat ik persoonlijk nog net iets aan de hoge kant vind, dus ik heb een regenton aangeschaft en aangesloten. Ik filter wel over turf en er liggen al catappa bladeren in het aquarium en nouja, de PH is al 1 punt verlaagd, dus het gaat in ieder geval de goede kant op. De planten lijken aan te slaan en doen het goed. Daarnaast begint het water mooi bruinig te worden en is het licht erg gedempt, wat mijn bedoeling was.

Qua bestand heb ik nog wel het een en ander besloten te gaan veranderen. Na het artikel gelezen te hebben wat Ruben stuurde, heb ik besloten om af te zien van de otocinclussen.

Mijn nieuwe bestand (en dit is redelijk definitief):

6 x Biotodoma Cupido
2 x LDA019 (Megaclown pleco)
3 x L010A (Red lizard catfish)
15 - 20 x Nannostomus Beckfordi

Op die manier heb ik eigenlijk allemaal mooie hoofdvissen met een mooi gedrag. De LDA019 zullen wat schuwer zijn, maar dat vind ik niet zo'n probleem. Ze zullen me op een gegeven moment toch wel gaan associëren met eten haha.

Ik ga aan het eind van volgende week rustig beginnen met het toevoegen van de eerste vissen.
 
Vandaag de eerste vissen opgehaald! Het gaat om 6 biotodoma cupido's van zo'n 2 cm (echt nog jonge vissen, precies wat ik wilde) en 15 nannostomus beckfordi. Foto's zijn van de beestjes toen ze nog in de zakken zaten, maar op dit moment zijn ze na een gewenningsperiode over gebracht naar het aquarium.

Om ze rustig te kunnen laten wennen maak ik vandaag geen foto's meer en laat ik het deel voor het aquarium vandaag goed met rust.

Ik weet gelijk weer waarom ik zo verliefd was op die Biotodoma cupido's, ze zien er zo heerlijk eigenwijs uit.

IMG_20180626_121519484.jpg


IMG_20180626_121527302.jpg
 
Yes, de eerste nacht is een feit en alle vissen hebben het overleefd. De nannostomus zijn lekker aan het zwemmen en zelfs de cupido's zien er een stuk beter uit. Alle stress strepen zijn verdwenen en ze zwemmen netjes in een groepje door het hele aquarium. Er zit één intens eigenwijze tussen die nu al nergens meer van schrikt en nog net niet z'n middelvinger naar me opsteekt als ik voor het aquarium sta. De rest zoekt nog wel beschutting, maar in ieder geval niet op een schrik achtige manier.

Net voor het eerst diepvries artemia gevoerd en alle vissen eten er gulzig van, dus dat zit volgens mij wel goed.

In principe zal ik het voederschema zo houden dat ik 4 x per dag kleine beetje diepvries voer aan ze geef de komende weken. Daarna zal ik ook soms wat droog voer gaan aanbieden, maar diepvries voer zal altijd de boventoon houden. Ik ben van plan ze dit te geven qua voer:

Diepvries / levende artemia
Krill
Mysis
Zwarte muggenlarven
Mosselvlees
Granulaat met asthaxin
Granulaat met spirulina

Daarnaast zal ik 2 x per week zo'n 15-20% water verversingen gaan doen, zodat ze alle ruimte hebben om uit te groeien.

Mochten jullie aanvullingen hebben met betrekking tot voer of wat voor tips dan ook, die zijn natuurlijk altijd welkom!

Ik zal vanavond eens m'n camera erbij pakken en kijken of ik wat mooie plaatjes kan schieten!
 
Zo, de eerste waterwissel gehad. De visjes vonden het allemaal maar wat interessant en leken er vooral op uit om een ritje te maken door de tuinslang, gelukkig had ik een stukje gaas om inlaat deel gewikkeld.

Daarna even wat foto's gemaakt van de biotodoma's.

IMG_20180627_185201349_LL.jpg


IMG_20180627_185221948.jpg
 
Ik zit te denken om (veel) meer bladeren toe te voegen aan het aquarium. Het liefst verschillende maten catappa bladeren, iets van bananenboom bladeren en savu pods. Hebben jullie daar toevallig ervaring mee?
 

Terug
Bovenaan