amazone biotoop materiaal


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Voor het opstarten/inrichten van een amazone biotoop wil ik een aantal materialen gebruiken.

Let wel het gaat mij niet om de ph te verlagen. Daarnaast ga ik gebruik maken van amazone pro+ welke ik op de eerste plaats gebruik om het water te kleuren. Met de onderstaande materialen zal het water ook enigszins op kleur worden gebracht.

Catappa blad
elephonten ear
Boedha noot
Boomvaren
canoinhas
kienhout (is al UV behandeld)

Nu heb ik enkele vragen. Kan ik de boven genoemde materialen direct gebruiken of hoef ik zal alleen af te spoelen zoals bij het kienhout (deze is al uv behandeld). Uit koken heeft niet zoveel zin omdat daarmee ook de taninne verloren gaat.
 
Om materialen in te wateren, mag je wel WARM water gebruiken, maar nooit echt heet of kokend water, dan gaan de celwanden van het materiaal kapot en vallen het materiaal veel te snel uiteen. Na een dag zal alles wel willen zinken.
Water kleuren kan ook met tanine uit een flesje!
 
Met elzenproppen krijg je er ook goed kleur in.
 
Je hout zal eerst gaan drijven denk ik maar die kun je eventueel verzwaren met een steen en wat visdraad.
 
Allen bedankt voor de informatie.
Ik denk dat ik mijn vraag niet goed heb geformuleerd.

Moet de materialen eerst ontsmetten of zijn deze klaar voor gebruik!

Zoals ik al schreef gebruik voor de kleur van het water amazone pro+ en ik weet dat alle genoemde materialen kleur af gaan geven wat ook de bedoeling is.
 
Als je WARM water ( < 70 en > dan 65*C) gebruikt dan zullen alle ziektkiemen gedood worden net als alle schimmelsporen. Onderdompelen voor minstens 1 uur en temperatuur constant houden ( heet water toevoegen)
 
Zo zal het normaal indd moeten lukken.
 

Terug
Bovenaan