Aluminium in het aquarium...............


Akvastabil levert al jaren aquaria met een aluminium lichtkap. Heb ik zelf ook gehad. Geen enkel probleem.
 
Inderdaad, en als er condens van de lichtkap in het water drupt dan zou dat ook tot dode vissen hebben geleid.:thumbs:
 
Nouja ook mijn lichtunit is van aluminium, mijn afdekplaten zijn van kunstof met daar tussen alu... nooit geen problems.

Maarja dan heb je natuurlijk geen alu in de bak, maar hoogstens was neerdruppende condensatie.
 
Zal het er ook niet van afhangen hoeveel je in je water hebt?
 
Waarschijnlijk zal het een extreem hoge aluconcentratie moeten zijn dat tot evt. vergiftigingsverschijnselen zal kunnen lijden.
 
Aluminiumoxide is wel degelijk giftig.
Dit wil je denk ik liever niet in je aquarium.
Daarom zijn de aluminium onderdelen altijd geanodiseerd. Dit is een harde laag die niet los laat en dus chemisch inactief is.

Bij RVS is de oxidehuid hard en dus niet los laat. RVS is chemisch inactief met zuren. Ongeacht welke kwaliteit het is. Voor zeewater is het wel beter om de 316 kwaliteit te nemen daar dit een zoute omgeving is en dus beter bestendig tegen oxidatie (roest)

Aluminium is een actieve stof die graaget zuurstof reageert. Net als zink, lood, koper en dergelijke. Daarom vind ik onbehandeld aluminium niet geschikt voor gebruik in aquaria.

Hobbygroet,

Henk-Jan
 
Elke verbinding met zuurstof maakt dat een bepaald chemisch elemante verandert. zo gezien is een simpel vuurtje al een soort "roesten".
Ik heb zelf ooit een proefje gedaan met aluminiumfolie ( = dun geperst aluminium) en water. Dat zo een wee klaten staan en toen in een bakje gedaan.
Daarin dan 5 kikkervisjes die al af en toe boven water lucht hapten, en zie binnen 6 uur allemaal dood....Hoezo aluminium oxide + water kan geen kwaad....!
Ik zal het daarom NOOIT en te NIMMER in mijn bak gerbuiken, wel erboven maar zeker NIET in het water.
Aquawater is meestal ook nog eens zuur en dus kan dat OOK weer een verbinding aangaan met aluminium (oxide).
 

Terug
Bovenaan