Altums of niet ?


L

Lucsken

Guest
Zouden Altums in aquarium van 180x50x60H (540l) gaan ??
Grtjs luc
 
Lijkt me van wel want ik heb ze in een bak van 1.20 en 330 liter.
 
Zouden Altums in aquarium van 180x50x60H (540l) gaan ??
Grtjs luc
Welke vis bedoel je specifiek er word vaak altum gebruikt voor de gewone maanvis maar ook de soort Altum / Santa isabel welke duidelijk groter en dus hoger word dan de maanvis, Pterophyllum Sp. of de Pterophyllum Sp. altum Santa Isabel
Hier de opsomming,
 
Welke vis bedoel je specifiek er word vaak altum gebruikt voor de gewone maanvis maar ook de soort Altum / Santa isabel welke duidelijk groter en dus hoger word dan de maanvis, Pterophyllum Sp. of de Pterophyllum Sp. altum Santa Isabel
Hier de opsomming,
Dus, als er Altum als naam gebruikt wordt , wil dus nog niet zeggen dat hij bij de grotere soort hoort.
Is voor mij de eerste keer dat ik dit soort vissen ga houden, daarmee.
Ben me vollop aan het inlezen, en aquarium is in volle opstart.
Maar zou graag wel kwalitatieve vissen aankopen, maar probleem is denk ik dat ik in België woon !?
 
Mooi overzicht Ton.
dat lijstje is een mooie start, maar je kan nog dieper gaan en ook de ondersoorten van waarschijnlijk de altum orrinoco leren kennen. er is wel redelijk veel verschil in die ondersoorten,
ik ken ze zeker niet allemaal uit het hoofd, en kheb zelf geen idee hoeveel ondersoorten Altums er bestaan, bvb atabapo ik weet zelfs niet of je ze wel ondersoorten mag noemen.
deze atabapo bvb word besproken als de pitbull der altums, , de meest gespierde en deze heeft hele mooie rode stippen welke de orinocco niet heeft. (nu gaan er waarschijnlijk mensen opspringen en zeggen mijn orinoco hebben wel rode stippen, ) er is ook bvb altum inirida , santa isabel en noem maar op, alleen de vraag is of deze benaming die je bij de aangeboden vissen krijgt wel allemaal nog klopt. ik heb zelf een kruising tussen orinoco en atabapo bekomen, deze krijgen dan weer de naam orinoco red mee . ik denk dat je heel goed moet uitzoeken waar je altums koopt, een beetje gelijk als je een pup koopt dat je de ouders kent . ze zitten wereldwijd , ik zie russen , chinezen, japanners enz enz op you tube, dus die vissen zijn wel gewild en er zal wel een handeltje in bestaan wat niet altijd 100% klopt .
mijn keuze mocht ik ze vinden bij een betrouwbare bron zou atabapo zijn inirida of santa isabel . ik heb nu een kruising tussen twee mooie altums en ben er heel blij mee, 1000 keer beter dan wildvang of een vis waar je helemaal niets van weet en er enkel de meest populaire/ bekende naam werd opgekleeft .
 
Je kan eens informeren bij @Jos Hut , deze is hier ook lid, en kan je of een adres geven of misschien wat met je regelen.
 
ik denk ook dat als je al die namen gaat opzoeken en foto's en filmpjes gaat bekijken dat je veel foute zaken zal zien. namen die niet kloppen , andere foto's, dikwijls terugkerende fotos ergens opgepikt.

ik zou als je orrinoco zoekt ze in duitsland halen als ik jou was. er zijn daar drie kwekers, simon forkel verzend tot aachen, daar kan je een pick up doen. in belgie mag je geen vissen verzenden,
hij heeft nu nog orinoco en orinoco red.
in aachen sta je op net geen twee uur vanuit gent als je snachts rijdt. je wacht daar een beetje en om 9 uur heb je je pick up. dan weet je wat je in huis haalt en heb je geen probleem met wildvang vissen die erg gestressed zijn, waarvan er gaan sterven , die niet willen eten , parasieten enz . orinoco en ondersoort word wel groot, tot max 45cm hoogte, de rio nanay noemen ze ook wel peru altum blijft wat kleiner en liefhebbers noemen ze dan ook geen echte altum. maar ze gaan ook al in de 20cm lengte, , goed nadenken, en juist kiezen en juist kopen,
 
Dus de hoogte van aquarium zit dan wel ok, als ik goed begrijp !?
Mijn eerste planning was mijn vissen aan te kopen bij De Scalare in Gent (België), maar waar hij zijn vissen haalt ? Dat is natuurlijk de vraag he. Grtjs
 
Dus de hoogte van aquarium zit dan wel ok, als ik goed begrijp !?
Mijn eerste planning was mijn vissen aan te kopen bij De Scalare in Gent (België), maar waar hij zijn vissen haalt ? Dat is natuurlijk de vraag he. Grtjs
ik vind je hoogte maar net gepast, redshoulder of peru altum zou best gaan, die blijven kleiner, de echte altum kan 45 cm hoog worden he, ze raden toch een meter diepte aan .
ben je al gaan kijken in gent, ? ik wel, "kweekcentrale," mooie naam maar ik geloof er weinig van, zijn bakken zitten veel te vol met zoveel soorten vis , ik vermoed dat als je daar echte altums vind dat de kans groot is dat je wildvang van een groothandel gaat tegenkomen. maar waarschijnlijk niet alle soorten, de vissen die ik er zag waren erg schuw , ze zitten ook allemaal in zen bovenste bakken zonder licht, zonder dat ze beweging van personen zien, dus om stres te vermijden, orinoco zat er niet. wel redshoulder, rio nanay , eigenlijk de meest voorkomende die je ook soms op tweedehandssites vind van hobby fokkers. , voor je langsgaat bel je best wat hij momenteel heeft . hij heeft wel bijna altijd mooie l nummers , kleine soorten. en je krijgte r veel goeie uitleg , . toen ik er was had ik een gesprek met hem , ik had men altums al in bestelling staan bij forkel en hij zei dat hij daar ook al vissen had besteld. maar en daar wringt het , je mag in belgie echt geen levende dieren meer verzenden met dhl , post of wat dan ook.. dus kopen de winkels enkel in groothandels die leveren en bij lokale kwekers die de vis brengen , . dus de altum die je in een belgishe winkel koopt ,,,, daar heb je het raden naar van waar hij komt, welke tripjes deze vis al heeft doorstaan en welke groeiachterstand er op die vis rust. vergeet niet dat je een orinoco al snel een 40 euro zal betalen voor een jong klein visje , ze mogen dus niet met bosjes doodgaan in jouw bak na de zoveelste streservaring , simon forkel hoor je in een video ook zeggen dat hij wilvang koopt om mee te proberen kweken , en hij zegt op you tube over die wilde geimporteerde vissen . many altums die , many many . dat zegt voor mij genoeg om wildvang te mijden , het laatste wat je wil is dat je aquarium hobby je een hoop frustratie opbrengt.
 
op zijn website staan de soorten die hij heeft zitten , als er een prijs bijstaat heeft hij ze, anders hoogstwaarschijnlijk niet, elke vrijdag is er een update van "nieuw binnen"
 

Terug
Bovenaan