Alternatieven voor Cichliden (felgekleurde kleine vissen)


2

209198

Guest
Mijn ouders hadden vroeger altijd een aquarium en ik zit er aan te denken om zelf ook maar weer een aquarium te nemen. Nu heb ik niet veel ruimte en ben ik opzoek naar een niet al te groot aquarium. De Fluval EdgeII lijkt mij een een mooi aquarium.

- alle techniek uit het zicht
- Strakke vormgeving
- 46 liter

8tEBYCRrs01PQal3kTZn6Q-mEfefjXNZ.jpeg


Het liefst had ik een zee-aquarium gehad om de sterke kleuren van de vissen. maar dat ligt qua kennis, techniek en geld niet binnen mijn bereik.

Nu zag ik dus cichliden met erg intense felle kleuren. Net zee aquarium vissen. Prachtig. maar na wat zoekwerk kwam ik er achter dat deze vissen erg veel ruimte nodig hebben (bak van minimaal 1m50)

Nu vroeg ik mij dus af of er wellicht kleinere vissen zijn met de zelfde kleureigenschappen als de cichliden? Graag zou ik zoiets willen bereiken op een veel kleinere schaal:

6869510874_f4b3eea3d2_c.jpg


Misschien is het een onmogelijke wens. Maarja, wie niet waagt wie niet wint :)
 
De Fluval Edge vind ik persoonlijk erg duur, in verhouding met het formaat dan. 45 Liter is erg weinig en vind het ook te klein om er vissen in te houden. Kan je geen aquarium van circa 60 cm kopen? Dan heb je zeker wel mogelijkheden.
 
visstisck zei:
De Fluval Edge vind ik persoonlijk erg duur, in verhouding met het formaat dan. 45 Liter is erg weinig en vind het ook te klein om er vissen in te houden. Kan je geen aquarium van circa 60 cm kopen? Dan heb je zeker wel mogelijkheden.
Een groter aquarium is een alternatief. Maar ik stoor me bij veel bakken aan het waardeloze materiaalgebruik (goedkoop plastic kappen) en het niet strakke design.

Daarnaast wil ik het filtermateriaal uit het zicht houden zonder met een extern filter in een losse kast te moeten gebruiken.
 
De fluval edge is inderdaad een vrij prijzig aquarium maar zeker wel strak afgewerkt.
er zijn maar weinig aquariums die zo'n mooie afwerking hebben vind ik.

Vind zoals eerder vermeld 45 liter wel klein om vissen in te houden. 60 liter zou inderdaad het minimale moeten zijn. De vraag is dan inderdaad of ze dit formaat ook in die afwerking hebben.
Wel zou je felgekleurde garnalen kunnen houden in 45 liter. Veel mensen vinden garnalen maar een saaie bedoeling maar ik vind ze prachtig en een leuk gedrag hebben :)

Gr. Kevin
 
Ik zal wel even een los topic openen rond de aquariums. Laten we hier bij de vissen blijven.

Stel dat ik een aquarium heb van 60cm. Wat zijn dan alternatieven voor de Cichliden?
 
Killi's maar die kunnen ook makkelijk in je fluval, al zijn die lastig te onderhouden (hebben toch een glazen plaat aan de bovenkant? Als je handig bent kan je beter een volglasbak laten maken en zelf iets straks omheen bouwen.
 
misschien wel dario en dan een Corydoras type (verschillende kleuren mogelijk, ook mooie fel gele) voor op de bodem?
 
Colisa chuna, de natuurlijke vorm. Juweeltje van een vis, waarvan de man qua kleur een dwergkeizersvis benaderd. Combinatie met de Rode Ridder, Barbus Titeya, wat aparte slakkensoorten en wat garnaaltjes. Met zo'n combinatie heb je een bestand om te watertanden, wat veel kijkplezier levert.
 

Terug
Bovenaan