Alternatief voor turf, of helemaal niet verzuren?


Maapje

Well-known member
Lid geworden
10 oktober 2023
Berichten
262
Leeftijd
33
Hoi allemaal,
Benieuwd naar jullie ideeën over turf. Is er een (natuurlijk) alternatief wat de ph waarde verlaagd? aangezien turfwinning niet erg duurzaam is…
Ik wil in mijn 1.20 m bak richting zuid amerikaans gaan. ph uit de kraan is 8, gh is 6.
Wat ik nog wel interessant en noemenswaardig vind… ik was laatst bij Utaka in Amersfoort en ik had hen gevraagd naar de gewenste ph waardes voor een algemeen zuid Amerikaans visbestand (bijv Cory’s, appistogramma, nannostomus).. Zij gaven aan dat het beter is de ph stabiel te houden, en dat mocht dan dus ook het kraanwater 8 zijn. Schijnbaar zitten de vissen in hun show en verkoopbakken ook op kraanwater, alleen bepaalde gevoelige (windvang) soorten op osmose. Hij noemde een voorbeeld van een showbak waar in het begin met opstart turf in het filter is gedaan, maar nooit meer vervangen is dus volledig uitgewerkt..
Osmose of regenwater zie ik niet echt zitten eerlijk gezegd.. dus vandaar vroeg ik me af wat jullie ideeën en meningen hierover zijn :)
 
Vaak is een lagere ph gewenst alleen voor het kweken vd vissen. Maar vind ik ook dat op kraanwater blijven de beste stabiliteit gaat geven in je bak.
 
Walstad methode, catappabladeren, eikenbladeren, co2 toevoegen, rottend organisch materiaal en elsenproppen kunnen ook ph verlagend werken. Ik vind die ph kh uit de kraan ook maar vrezelijk. Maar het is stabiel en stabiel is vaak inderdaad belangrijk.
 
Vaak is een lagere ph gewenst alleen voor het kweken vd vissen. Maar vind ik ook dat op kraanwater blijven de beste stabiliteit gaat geven in je bak.
Ohjah inderdaad met kweken zullen er zo natuurlijk mogelijke omstandigheden gecreëerd moeten worden. Bedankt voor je reminder
 
Walstad methode, catappabladeren, eikenbladeren, co2 toevoegen, rottend organisch materiaal en elsenproppen kunnen ook ph verlagend werken. Ik vind die ph kh uit de kraan ook maar vrezelijk. Maar het is stabiel en stabiel is vaak inderdaad belangrijk.
ja thanx! Ik ga inderdaad veel botanisch materiaal gebruiken, bladeren noten etc.. maar geen co2. Ik dacht wel vaak gelezen/gehoord te hebben dat het ph verlagende effect van de bladeren etc te verwaarlozen was..
 
ja thanx! Ik ga inderdaad veel botanisch materiaal gebruiken, bladeren noten etc.. maar geen co2. Ik dacht wel vaak gelezen/gehoord te hebben dat het ph verlagende effect van de bladeren etc te verwaarlozen was..
Nouja, ja en nee. Ligt er aan wat je verwacht. Om je ph van 8 naar 7 te krijgen moet je 14 keer zo weinig H+ ionen hebben. Dat is nog al een hele taak op zich. Ik ben al blij als ik een beetje van mn 8 af kan breken. Maar voor sommige vissen kan je niet anders dan osmose te gebruiken. Uiteindelijk word water vanzelf ph 7 als je maar lang genoeg wacht. Water verzuurd tot een balans bereikt is. Je kan altijd het water proberen te verzuren door dat natuurlijk proces voor een deel. (Co2 uit de atmosfeer)
 
Wel 14x moet zijn 10x.
De ph schaal gaat wel tot maximaal ph14 voor de duidelijkheid.
 
Inderdaad factor 10 qua zuurgraad.

Van hobbybrouwen:

Dit betekent dat bij een pH 4 er 10 maal zo veel waterstofionen in oplossing zijn dan bij een pH 5.
 
Ik gebruik eikenbladextract, te koop bij o.a. Utaka. Even uittesten hoeveel ml je ervan nodig hebt om de pH op jouw gewenste waarde te krijgen. Ik doe 5 ml op 10 liter kraanwater (gemeente Leusden) en heb dan een pH van 6,5
 
Misschien is het een idee (voor iederee ) om zich hierin eens te verdiepen? Filmpjes uit de Rio Negro en andere zijrivieren vd Amazone. Meerdere fimpjes van Tank Tested. Geeft denk ik andere kijk op PH, KH en andere watersamenstelling.

 
ja thanx! Ik ga inderdaad veel botanisch materiaal gebruiken, bladeren noten etc.. maar geen co2. Ik dacht wel vaak gelezen/gehoord te hebben dat het ph verlagende effect van de bladeren etc te verwaarlozen was..
Het is op kort termijn te verwaarlozen, maar als je maar lang genoeg wacht verkleurt het water vanzelf naar groen of bruin en worden de mineralen uit het water gebruikt door de planten.

Toen ik bij de opstart van mijn 440l bak een maand op vakantie was en mijn collega het verzaakte de waterwissels uit te voeren zakte de pH van 7.8 naar 5.9!
...en dat heeft een deel van de vis het leven gekost.
 
Ik gebruik eikenbladextract, te koop bij o.a. Utaka. Even uittesten hoeveel ml je ervan nodig hebt om de pH op jouw gewenste waarde te krijgen. Ik doe 5 ml op 10 liter kraanwater (gemeente Leusden) en heb dan een pH van 6,5
Ah ja dat spul heb ik ook voorbij zien komen.. las ook wel dat de ingredienten niet te achterhalen zijn, en dat er waarschijnlijk toch ook zwavelzuur etc in gestopt wordt.. maar dat zijn geruchten natuurlijk, ik heb zelf twee fabrikanten een mail gestuurd maar geen reactie..
zou even moeten kijken hoe kostbaar dat is, met verversen van de 360 liter bak moet ik misschien wel veel gebruiken.. en zowiezo met vullen/opstart
 
Misschien is het een idee (voor iederee ) om zich hierin eens te verdiepen? Filmpjes uit de Rio Negro en andere zijrivieren vd Amazone. Meerdere fimpjes van Tank Tested. Geeft denk ik andere kijk op PH, KH en andere watersamenstelling.


Ja super! Ik had het filmpje al eens gezien maar goede reminder weer, bevestigd ook weer mijn gevoel (en dat van mede ‘forumers‘, hmm is dat wel een woord haha) dat stabielere waterwaardes beter voor de vissen zijn dat steeds van alles te proberen en toe te voegen. Al blijft het wel wat knagen dat ik denk dat een ph van 8 (uit de kraan hier) toch wat hoog is? :unsure:
 

Terug
Bovenaan