Alle algen van de regenboog 🌈


Appa2022

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
28 november 2022
Berichten
156
Leeftijd
27
Goedemiddag,

Zaterdag heb ik de eerste visjes en garnalen gekocht. Tot nu toe lijken ze het gelukkig erg goed te doen en de NH4 en NO2 blijft 0. Nu is mijn probleem het volgende:
Mijn algenprobleem wordt erger en ik ben bang dat het op den duur niet meer te managen is. Bruinalg en draadalgen floreren op het moment. Ik heb daarnaast ook één plukje staghornalg, mogelijk wat baardalg en de eerste harde groene puntalg geconstateerd. Zondag zag ik tot mijn schrik ook een klein plekje blauwalg op de bodem, deze heb ik direct weg gehaald.
Er zit dus duidelijk iets niet helemaal goed in mijn bak. Nu is alleen de vraag hoe ik dit het beste kan verhelpen. Voornaamste oorzaken volgens Aquascapingblog (lijkt mij een goede bron te zijn?): te veel licht, een CO2 tekort, één of meerdere voedingsstoffen te kort en/of een slechte stroming en onderhoud.
- Verlichting: Ik heb niet het idee dat verlichting het probleem is. Mijn verlichting staat op dit moment 8 uur per dag op 80% aan, daarnaast zijn er ook nog flink wat drijfplanten die het licht dempen. Zie de bijlage voor een screenshot van mijn Juwel Helialux instellingen.
- CO2: Dit was vorige week wat laag geworden, mogelijk doordat mijn planten groter zijn geworden en daarom meer vragen? Ondertussen is mijn dropchecker weer mooi lichtgroen de gehele dag. De verlicting is om 11:30 op volledige sterkte en de CO2 gaat aan om 11:00. De dropchecker is mooi groen om 11:30. De verlichting begint om 19:45 met dimmen en de CO2 gaat uit om 19.30. Volgens de KH/pH tabel zou mijn CO2 te hoog zijn, maar de dropchecker heeft de goede kleur en de dieren lijken het goed te doen (ik heb de vloeistof 2 weken geleden vervangen).
- Voedingsstoffen: Gisteren meette ik de volgende waarde aan voedingsstoffen:
NO3 5
PO4 2
Fe 0,8
K+ 20
Hieruit zou ik kunnen opmaken dat ik te weinig nitraat heb. Volgens de redfield ratio zou ik met 2 mg fosfaat toch wel 15-20 mg nitraat in het aquariumwater mogen hebben. Mogelijk dat door het tekort de plantengroei stagneert en daardoor de algen meer kans krijgen? De overige voedingsstoffen lijken mij niet excessief of te weinig, maar mochten jullie daar een andere mening over hebben dan hoor ik het graag natuurlijk.
- Stroming: Ik maak gebruik van een EHEIM professional 4+ 250, bruto pompvermogen 950 liter per uur. Mijn aquarium is bruto 180 liter dus ik denk netto zo'n 150 liter. Er is een spraybar rechts aan de korte kant en de instroom zit rechtsachter onderaan in het aquarium. Sinds ik zaterdag een shrimp guard op de filterinlaat heb gedaan i.v.m. mijn kleine visjes. Sindsdien is de stroming sterk verminderd, o.a. doordat de shrimp guard vrij snel verstopt zit met zweefvuil. Ik vind het veilig voor de visjes, maar het is wel vervelend dat het zweefvuil nou minder goed uit het aquarium wordt gefilterd en de stroming sterk verminderd is. Ook lijk ik vooral rechts vooraan een dead spot te hebben en gaan niet alle plantjes mee op de stroming. Ik zie online verschillende oplossingen op de stroming te verbeteren: lilly pipe, stromingspompje of een spraybar over de volledige lengte van het aquarium. Nu heb ik het gevoel dat een spraybar over de volledige lengte de beste oplossing voor mijn stromings probleem zou geven, klopt dat?
- Onderhoud: Ik verwijder de algen minimaal 1x per week zo veel mogelijk manueel, al lukt het me niet om alles weg te halen. Tussendoor haal ik ook los drijvende blaadjes weg en de draadalg met een tandenborstel. Daarnaast heb ik zaterdag een 50% waterverversing gedaan en ben ik van plan om dit iedere week aan te houden. Het filter heb ik nog niet onderhouden omdat ik de goede bacteriën niet kwijt wil.
De overige parameters van het water:
Temp 24
pH 6,6
NH4 <0,05
NO2 <0,01
GH 7
KH 7

Wat ik uit mijn analyse heb opgemaakt is dat ik de volgende twee dingen kan doen:
- stroming verbeteren door middel van bijvoorbeeld een langere spraybar (of een stromingspompje of lillypipe)
- nitraat verhogen naar 15-20 mg/liter

Nu heb ik de volgende vragen hierover:
- Zouden deze bovenste dingen het probleem kunnen verminderen of ben ik te veel aan het rommelen aan de bak?
- Welke manier van stroming verbeteren zou het meest effectief zijn?
- Hoe kan ik het beste de hoeveelheid zweefvuil verminderen?

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen :)
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-01-30 at 12.20.55.jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-30 at 12.20.55.jpeg
    45.3 KB · Weergaven: 110
  • WhatsApp Image 2023-01-30 at 12.59.35.jpeg
    WhatsApp Image 2023-01-30 at 12.59.35.jpeg
    215.6 KB · Weergaven: 112
Laatst bewerkt:
Heb je een foto van de bak en hoelang draait deze nu? Je hebt het over bruinalg en dat zie je vaak bij de opstart of een teveel aan organische belasting.
Ik zou zelf de nitraat inderdaad wat ophogen en zorgen dat je voldoende plantenvoeding hebt. Dus sporen en nitraat, fosfaat en co2.
 
De bak draait nu sinds 17 december, dus iets langer dan 6 weken. Ik heb net een foto bijgevoegd in de eerste post.
Sinds zaterdag heb ik de volgende bewoners toegevoegd: 18 Paracheirodon Simulans en 10 mooie grote Japonica garnalen.
 
Als ik je bak zo zie, zou ik beginnen met nitraat verhogen. (Wanneer heb je je nitraat gemeten? kort vóór of na het toedienen van je plantenvoeding?)
Je bak draait pas net, en je plantjes zijn dus nog volop bezig zich een plekje te zoeken en aan het warm draaien om te gaan groeien. Sporenelementen (afgaand op ijzer) zou goed moeten zijn. Verwijder al te uitbundige alg, zorg dat je anubia's niet te veel licht krijgen (die houden van wat meer donker) en wacht rustig even af.
(Heb je een voedingsbodem of voedingstabletten bij je wortelvoederaars? (Echinodorus bijv))
 
Ik heb een dun laagje leem op de bodem met daar overheen zand. Ik heb kleibolletjes en voedings capsules bij de wortels gestoken.
De nitraat is gisteren gemeten een uurtje na het toevoegen van voeding. Ik denk dat ik ook een nieuwe nitraat test koop, misschien doet hij het niet goed.
De drijfplantjes zitten meestal boven de Anubias.

De blauwalg lijkt me wel een zorgelijk iets, of valt dat nog mee?

En kan de stroming verbeteren helpen?
 
Dan is je nitraat echt te laag, je planten hebben wel eten nodig om op gang te komen.
Blauwalg heeft meerdere oorzaken, waarvan ook die die andere algen veroorzaken. Als je dus je planten op gang helpt, moet de blauwalg ook verminderen, maar ik weet niet of het nodig is om er nog meer aan te doen.
Misschien heb je het al wel ergens gezegd, maar geef je plantenvoeding waar nitraat inzit?
 
Ik geef tot nu toe Planted Box all-in-one maar wil binnenkort overstappen op hun EI poeders. Omdat in de all-in-one wel nitraat zit vind ik het gek dat het nitraat gehalte zo laag is.
 
Ik heb je topic over je opstart ook gelezen en als ik het goed begrijp heb je meerdere malen tijdens de opstart voer in de bak gedaan om bacterien in het aquarium te krijgen, terwijl dat maar 1x of helemaal niet hoeft. Er ligt dus veel vuil in je bak door het voer,. En nu uit zich dat allerlei alg in je bak.
Je bak zit nog in de opstart fase, de nitriiet piek is wel geweest maar voordat deze echt stabiel is ben je een half jaar verder. In deze fase zie je ook dat nieuw geplaatste vissen ook snel het lootje leggen, [ Uitzonderingen bevestigen de regel].
Op de foto kan ik niet zien of er snelgroeiers in de bak zitten, maar ik zou er een sterrenkruid, of een Belgisch groen, een pogostermon octopus groeit ook snel, in doen en deze flink groot laten worden zodat de plant over het water heen groeit. DEze planten halen veel voedingsstoffen uit het water.
Op de film met de zieke vis zag ik dat het hout vies was en in de planten veel viezigheid zat, ik zou het schoon maken en ik denk dat er onder het hout veel viezigheid ligt dat kun je dan meteen weghalen, stenen schoonspuiten en planten die er nu in staan ook schoonmaken, en/of het aangetaste blad verwijderen.
Als ik zo'n algplaag heb dan gebruik ik een reserve binnenfilter, de eheim aquabal heb ik er voor liggen, deze laat ik dan een week meedraaien. Deze geeft bij mij genoeg stroming, het is een krachtig filter. Nieuw zijn ze vrij prijzig maar op MP zijn ze vast wel te vinden.
En natuurlijk voldoende nitraat, fosfaaat, kalium en de micro oplossing toevoegen, maar ook weer niet teveel daarom even regelmatig je water meten. Een verhouding 20/2 is voldoende, daarom is poeders ook makkelijker omdat je dat kunt sturen, Bij mij voeg ik soms fosfaat toe terwijl nitraat nauwelijks wordt gebruikt.
Het filter wat nu draait lekker laten draaien en niets aan doen.
MIjn aquarium heb ik in april opgestart en deze begint nu pas goed in balans te komen, bij mij zat er ook veel vuil in waardoor alg ontstond, Tenslotte heb ik 1x bio exit green toegepast wat uiteindelijk ervoor heeft gezorgd dat alle restalgen zijn verdwenen.
Succes, ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
@Albert.K Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Ik heb eergisteren de bak nog eens grondig schoon gemaakt en de alg lijkt tot nu toe minder snel terug te groeien t.o.v. vorige week.

Het kan inderdaad zijn dat ik te veel voeding heb toegevoegd in het begin, dit is mijn eerste aquarium en ik las zo veel verschillende adviezen dat ik het niet meer goed wist.. nu weet ik in ieder geval voor een volgende keer dat het veel te veel was 😅

Bedankt ook voor de planten suggesties. Ik denk dat het dan verstandig is om wat meer snelgroeiers toe te voegen. Nu heb ik qua snel groeiers eigenlijk alleen de Limnobium laevigatum, Rotala colorata en Limnophila Hippuridoides.

Het licht heb ik nu ook naar 60% sterkte gezet in de hoop dat het wat bijdraagt.
 
@Albert.K Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Ik heb eergisteren de bak nog eens grondig schoon gemaakt en de alg lijkt tot nu toe minder snel terug te groeien t.o.v. vorige week.

Het kan inderdaad zijn dat ik te veel voeding heb toegevoegd in het begin, dit is mijn eerste aquarium en ik las zo veel verschillende adviezen dat ik het niet meer goed wist.. nu weet ik in ieder geval voor een volgende keer dat het veel te veel was 😅

Bedankt ook voor de planten suggesties. Ik denk dat het dan verstandig is om wat meer snelgroeiers toe te voegen. Nu heb ik qua snel groeiers eigenlijk alleen de Limnobium laevigatum, Rotala colorata en Limnophila Hippuridoides.

Het licht heb ik nu ook naar 60% sterkte gezet in de hoop dat het wat bijdraagt.
Ben wel benieuwd hoe het nu gaat met je bak. Heb je de algen eronder gekregen?
 

Terug
Bovenaan