All in One van Gilles


Bop(b)

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2013
Berichten
108
Goede dag

Met goede hoop ben ik drie maanden geleden met All in One begonnen, maar het resultaat valt mij tegen.

De eerste drie dagen groeien de planten goed, daarna stopt de groei en worden de koppen van het sterrenkruid dun, er komen gaten in het blad en het oogt geel. Terwijl ik voor mijn rio 180 al aan het over doceren ben met 60 ml (het advies is 30ml per 100 liter).

Ik heb 3 weken lang geprobeerd het aan te vullen met het product micro, dit had wel licht effect.
Echter stond de groei nog steeds stil na drie dagen. En het ijzer gehalte is nu 2ppm, veel te hoog dus!
Dus deze aanvulling is niet zinvol dus.

Het enige wat ik nog uit kon proberen is kalium (fosfaat en Nitraat zijn ruim aanwezig), dit zit niet in het product micro. Kalium heeft een aanzienlijk verbetering aan de groei gegeven. Maar helaas nog niet helemaal top.

Ik geef drie maal 20ml All in One en drie maal 20ml kalium(verhoogt totaal met 24ppm kalium).

Dus ik weet het niet meer, misschien meer All in One, maar dit verhoogt ook weer het ijzer gehalte.
Het is wat mij betreft niet echt All in One.

Of toch maar overstappen op een ander bemestingsysteem, wie weet er raad.....

Rio 180
2 x t5 verlichting Dennerle (plant en color), 8 uur licht per dag
co2 120 bellen per minuut, easy carbo 8ml per dag
Eheim experience 350
 
Ik heb zelf vrij lang deze All In One gebruikt en ik was er eigenlijk wel tevreden van eerlijk gezegd.
Ik dacht dat er hier wel meer tevreden gebruikers op het forum zitten...

Ik zou nog eens verder zoeken naar eventuele andere oorzaken van je problemen.
Heb je misschien een foto van je bak en wat extra info?
Ik denk aan plantenbestand, de gebruikte bodem, visbestand, waterwaardes,... eigenlijk zoveel mogelijk ;)
 
In dit aquarium zit een voedingsbodem en grind van Dennerle. Het aquarium is voor 80% beplant. Met sterrenkruid, bacopa Caroliniana, Lobelia cardinalis, stourogyne repens, echinodorus tennellus, althernanthera en cryptocoryne. Stevig beplant dus,
14958245058071162028677.jpg
 
In dit aquarium zit een voedingsbodem en grind van Dennerle. Het aquarium is voor 80% beplant. Met sterrenkruid, bacopa Caroliniana, Lobelia cardinalis, stourogyne repens, echinodorus tennellus, althernanthera en cryptocoryne. Stevig beplant dus, Bekijk bijlage 14332
Het aquarium is een half jaar geleden opnieuw opgestart
 
Op zich ziet je bak er niet slecht uit vind ik. Kleurrijke beplanting!
Maar goed: jij bent duidelijk nog niet tevreden dus moet je kijken wat er kan verbeteren.

Een voedingsbodem onder grind ben ik niet zo een fan van. Ik geloof meer in ofwel een zandbodem (of grind) met voedingsbollen ofwel een aquasoil. In een sterk beplantte bak zoals de jouwe zou ik persoonlijk voor soil kiezen maar dit is geen must.

Heb je ook een idee van je waterwaarden van je aquariumwater ( en eventueel van je ververswater)?

Als je de afzonderlijke voedingsstoffen wil monitoren en sturen kan je misschien beter de EI poeders (van Gilles of van Backplay of ...) gebruiken want dan kan je pas afzonderlijk doseren natuurlijk...

Welke kleur heeft je dropchecker?
Heb je veel last van algen (zo ja: welke?)
 
Mijn eerste gok: overdoseren.
Stop maar eens een paar weken met AIO en als je planten beter gaan groeien/ opknappen weet je de oorzaak...
 
Als je de afzonderlijke voedingsstoffen wil monitoren en sturen kan je misschien beter de EI poeders (van Gilles of van Backplay of ...) gebruiken want dan kan je pas afzonderlijk doseren natuurlijk...
Lijkt me het proberen wel waard.
 
De basis dosering is 10ml per 100 liter water. Bij een hele sterk beplante bak wordt de hogere dosering geadviseerd. Ik zou zelf proberen om terug te zakken naar de 10ml dosering in plaats van naar helemaal niets. Maar dat is puur hoe ik een eerste stap zou zetten.
 
Wellicht is de verhouding tussen de voedingsstoffen niet optimaal, maar wel voldoende aanwezig. Het is misschien beter het nitraat gehalte naar beneden te brengen.
Voor het verversen is het nitraat/fosfaat gehalte 30/0,5.
Kalium meet ik op 25ppm (als ik niet bij voeg dus rond de vijf).

De dropchecker geeft donker groen aan, ik lees dat deze eigenlijk licht groen moet zijn. Voor mijn gevoel is 120 bellen per minuut al vrij hoog.

Groeten Bob
 
Donkergroen is niet erg veel en ik zou dan echt meer co2 geven. Ik geef in de bak van 190 liter rond de 150 bellen.
 
Mijn eerste gok: overdoseren.
Stop maar eens een paar weken met AIO en als je planten beter gaan groeien/ opknappen weet je de oorzaak...


Dit zou ik ook niet doen en overdoseren kan haast niet tenzij de waarden echt toxisch gaan worden maar dat is denk ik hier niet aan de orde. Ik volg de EI en dan heb je ook best hoge waarden en daarbij geef ik 3x de aanbevolen dosis csm+b.
 
Bedankt! Ik ga hier mee aan de slag.
 
Ik ga dit volgen want hier ben ik wel zeer benieuwd naar wat de uitkomst zal worden,veel succes Bob Je aquarium oogt in mijn ogen nu al supermooi.
 
Het is mij niet helemaal duidelijk of de TS ook de EI volgt en dus wekelijks de helft ververst. Het topic staat namelijk wel in de sectie EI. Je zou anders kunnen overwegen om met poeders te gaan werken.
 
Ik geef per 100 liter 20-2mg nitraat en fosfaat en dan 3x de aanbevolen dosis csm. Ik geef op 100 liter 2x 5ml per week. Volgens mij staat er 1ml zonder co2 voor en 2 ml met co2 op 50 liter. Uitgaande van de laatste 2ml per 50 liter geef ik een dosis van 2,5x.
 
Ik ververs elke week 50%. Heb nu de Co2 verhoogt en hou de langer termijn test in de gaten. Alle in one houd ik op zestig ml ( dat zal rond de 20/2 zijn). Deze kan ik nog aanvullen met micro (poeder) en extra kalium (poeder). Maar even kijken wat er gebeuren gaat.

Groeten Bob
 
Ok, dus net als bij de EI alleen werk je niet met poeders. Dat zou je dus ook eens kunnen doen en zo kun je wat makkelijker bepaalde waarden sturen als dat zou moeten. In de regel is kaliumfosfaat en kaliumnitraat met csm voldoende hoor.
 
Dat is het nadeel van de all-in-one, je kan wel verhogen of verlagen maar niet per onderdeel.
 
Nee dat vind ik ook en als je 20/2 wil toevoegen daarmee dan moet je er meer dan de aanbevolen dosis indoen waardoor misschien je weer onnodig veel andere stoffen toevoegt. Maar de samenstelling weet ik zo niet verder en werk gewoon met de goedkope poeders.

Dan zou je beter voor de EI kit kunnen gaan ipv de AIO.

https://planted-box.com/product/estimative-index-kit/
 
Als je het All in one product vergelijkt met de micro poeder is de samenstelling behalve de npk vergelijkbaar.
Als ik geen 5 liter kan had besteld, was ik zo over gegaan op poeder. Aangezien nitraat, fosfaat en ijzer voldoende is, moet het aan de overige elementen liggen. Co2 speelt hier wellicht een grote rol in.

Het is geen makkelijke hobby, maar wel weer een uitdaging.

Groeten Bob
 
Er zit een prima verhouding in de AIO, dat zal ik zeker niet tegenspreken, zelf heb ik het ook een tijd gebruikt en nu nog een 2.5 liter over.
Alleen merkte ik dat als je bak b.v. veel No3 aanmaakt je de totaal dosering niet kan aanpassen zonder tegen een tekort van Fosfaat aan te lopen, of dit moet dan weer apart worden toegevoegd.
Mogelijk kan je, zoals je al zegt, wat bijsturen met je Co2.
 
De sporen zijn dus vergelijkbaar met de csm begrijp ik maar hoeveel no3 en po4 voeg je toe met de aanbevolen dosering? Volgens mij kom je dan niet op 20/2 uit waardoor je de dosis moet aanpassen en denk ik weer teveel aan sporen toevoegd. Nu doseer ik ook flink over dus dat is het probleem niet gelijk maar ik denk dat poeders dan een stuk goedkoper zijn.
 
Het geval is dat Bob dit al heeft aangeschaft een een ruime voorraad hier van heeft, maar is met het resultaat niet geheel tevreden, en zoekt dus extra info om dit te corrigeren.
En zijn idee om de Co2 als corrigerende waarde te maken is geen slecht idee naar mijn mening.
De rest van de waterwaarden zijn meetbaar, en heeft hij hier al mogelijkheden tot correctie voor in huis.
 
Fijn forum trouwens! Als ik het met vrienden over bemesting heb dan zie je al gauw dat de verveling toe slaat .
Nog een vraagje dan; Is zo'n telraam van Dennerle wel geschikt voor zoveel bellen?

Groeten Bob
 
Je bedoeld de flipper denk ik. Ik gebruik op de meterbak de medium maar er is ook nog een grotere uitvoering.
 
Dat denk ik ook wel en ik weet dat Backplay ook wel op verzoek de voeding kan aanpassen als je dat wenst.
 
Ik heb het probleem ook voorgelegd bij Gilles; volgens hem kan er geen tekort ontstaan met zijn all in one en adviseerde mij om het licht te verminderen.
Maar dat leek mij sterk met 2x t5.
Bovendien heb ik jaren zonder problemen een bak vol planten gehouden ( wel wat eenvoudiger dan nu), maar met de ei is het een ander verhaal.

Groeten Bob
 
Dat heb ik ook boven de meterbak en dat is niet overdadig. Hij zal als verkoper het snel op licht kunnen gooien maar dan zou je niet de enige zijn die dit ervaart.
Ik merk het met de poeders dus niet en zou anders toch eens proberen of je het ook nog hebt met een ander soort bemesting.
 
Je hebt daar een goed punt en de poeders zijn de kosten ook niet. Kijk het nog even aan of de co2 verhoging effect heeft.
Hoe kom ik in contact met Backplay?

Groeten Bob
 
Is zo'n telraam van Dennerle

Deze is genomineerd voor het synoniem van het jaar 2017!!

Prachtig dit! Telraam!! Heeft dit achterhaalde woord weer een nieuwe betekenis.
Samen met de blokfluit:D
 

Terug
Bovenaan