All-in-one elke week 50% waterverversing?


DemiEllina

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2023
Berichten
78
Leeftijd
26
Op een facebook pagina heb ik een tijdje geleden gezet dat ik sinds ik all-in-one toevoegde ik veel groene alg op de ramen kreeg. Ook zwarte alg op de planten

Ik deed toen 10ml per 100L. Iemand raadde mij aan om 5ml per 100L te doen omdat ik makkelijke planten heb en elke week een 50% waterwissel moet doen. Nu is dit dus elke week 120 L.

Is dit echt nodig? Dit kost elke week erg veel water en ik vroeg mij af of 25% elke week ook genoeg is. Of om de week 50%?

Bijlage foto van de bak en de planten die er in zitten.
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1688765825409.jpg
    FB_IMG_1688765825409.jpg
    59 KB · Weergaven: 73
  • FB_IMG_1688765807459.jpg
    FB_IMG_1688765807459.jpg
    68.8 KB · Weergaven: 76
Wat was de reden om dat toe te voegen? Ik vind het een vreemd verhaal om dat toe te voegen en vervolgens 50% van je water te verversen.... Probeer het gewoon eens zonder dat spul.
 
De voeding is denk ik afgeleid van de EI en daar ververs je de helft elke week. Ik denk gelet op de alg dat je eerder te maken hebt met een co2 tekort.
 
Je kunt gerust minder verversen en dan, in verhouding, ook minder plantenvoeding toevoegen.
ik ververs op mijn bak, zonder co2 ook afwissellend soms 20 soms 10 liter. Nu heb ik niet zoveel vissen erin ook en makkelijke planten. Het is ook een kwestie van observeren hoe de planten het doen in een stabliele bak.

maar helemaal zonder extra plantenvoeding zou ik niet doen.
 
Wat Albert zegt klopt helemaal en wanneer je geen 50 maar 25% ververst voeg je ook de helft van de voeding toe want anders stapelt zich dat op.
Zelf vindt ik met poeders werken nog het makkelijkste en goed bij te sturen.
 
Waar ik meer naar kijk zijn die stenen, zijn die zo wit en ruw? Weet je ook wat voor stenen dat zijn en of die kalk oid afgeven?
en ook: het nut van dat zuurstofpompje heb ik nooit gesnapt in een normaal draaiende bak. Of is dat ‘voor de leuk’?
 
Wat was de reden om dat toe te voegen? Ik vind het een vreemd verhaal om dat toe te voegen en vervolgens 50% van je water te verversen.... Probeer het gewoon eens zonder dat spul.
Omdat mijn planten niet goed groeide en ik graag mooie grotere planten wil. De plantenvoeding voeg ik uiteraard toe na de waterverversing. Nou heb nog oude plantenvoeding (werkte niet voldoende) staan en nu deze nieuwe. Zijn best prijzig dus om die ook weer te laten staan vind ik zonde 🙊
 
De voeding is denk ik afgeleid van de EI en daar ververs je de helft elke week. Ik denk gelet op de alg dat je eerder te maken hebt met een co2 tekort.
Dat zei zij ook inderdaad. Dat klopt.. ik voeg geen co2 toe. Wil ik wel ooit doen, maar vanwege de kosten daarvan wil ik eerst even zonder en kijken of het echt een langdurige hobby blijft bij mij. Tot nu toe vind ik het na bijna een jaar (eerste kleinere aquaria) heel erg leuk.
 
Je kunt gerust minder verversen en dan, in verhouding, ook minder plantenvoeding toevoegen.
ik ververs op mijn bak, zonder co2 ook afwissellend soms 20 soms 10 liter. Nu heb ik niet zoveel vissen erin ook en makkelijke planten. Het is ook een kwestie van observeren hoe de planten het doen in een stabliele bak.

maar helemaal zonder extra plantenvoeding zou ik niet doen.
Wat Albert zegt klopt helemaal en wanneer je geen 50 maar 25% ververst voeg je ook de helft van de voeding toe want anders stapelt zich dat op.
Zelf vindt ik met poeders werken nog het makkelijkste en goed bij te sturen.

Bedankt voor de tips 👍 bedoelen jullie dan zelfs 2,5 ml op 100 L? Of wel gewoon die 5 omdat ik hem al gehalveerd heb en dan dus 25% verversen.

Poeders? Ga ik even onderzoek naar doen.
 
Waar ik meer naar kijk zijn die stenen, zijn die zo wit en ruw? Weet je ook wat voor stenen dat zijn en of die kalk oid afgeven?
en ook: het nut van dat zuurstofpompje heb ik nooit gesnapt in een normaal draaiende bak. Of is dat ‘voor de leuk’?
Het zijn stenen bij de Hornbach weg speciaal voor aquariums. Voordat ik die er in deed afgespoeld, kwam bijna niks van af en heeft ook nooit afgegeven in het water. Mijn ancistrussen zijn er dol op. Ze zijn niet heel wit en ruw, lijkt zo door de foto.

Het pompje heb ik gekocht toen ik nog wat minder kennis had en ik vind het leuk lijken. En vind het zonde van mijn geld om hem dan maar meteen weg te halen na een maand werking.. Mocht ik ooit co2 gaan toevoegen dan haal ik hem weg.
 
Poeders? Ga ik even onderzoek naar doen.
 
Kijk ook eens naar de kleibolletjesmix. Werkt echt perfect. Ik maak kleine bolletjes met extra plantenvoeding en daarna droog ik ze in een oventje.
 
Kijk ook eens naar de kleibolletjesmix. Werkt echt perfect. Ik maak kleine bolletjes met extra plantenvoeding en daarna droog ik ze in een oventje.
Bedankt voor de tip. Klinkt ook leuk om te doen 👍
 

Terug
Bovenaan