algetende vis bij garnalen.


T

ThijsH

Guest
Ik heb de laatste tijd behoorlijk veel last van een ietwat slijmerige bruine alg op de ruiten en planten in mn aquarium, bruinalg als ik mij niet vergis. Op internet wordt gezegd dat er dan niet genoeg licht in mn bak zou kunnen zitten maar durf ik wel te betwijfelen, een felle lamp waarvan ik het aantal watts niet weet brandt van kwart voor elf tot kwart voor tien en verlicht het aquarium goed(zie foto's in mn album) .

Nu wil ik graag een visje toevoegen die deze algen lust. Het aquarium is 60cm bij 40 bij 30 en heeft een ph van ongeveer 7 en een kh van 2 . Wat voor vis zou ik bij mn crystal red garnalen kunnen doen die vredig met elkaar kunnen leven en ik misschien wel van mn algen probleem afkom.

Ik zat zelf te denken aan stiphodon
 
Algen bestrijden met een algetende vis is symptoombestrijding. Je moet de oorzaak aanpakken. Je moet er dus proberen achter te komen wat de oorzaak is van die algvorming en dan daar je maatregelen tegen nemen. In het geval van die verlichting is het dus toch wel belangrijk dat je weet welke lamp het is. Ook zou je eens je waterwaardes kunnen (laten) meten op NO3 en PO4
 
Toen ik een tijdje geleden ging kijken op internet vond ik als enige oorzaak vaak te weinig licht.
Net nog even opnieuw gekeken en toen vond ik als mogelijke oorzaak ook te weinig zuurstof in he water. Dit zou het eventueelook nog kunnen zijn aangezien ik wel co2 ttoevoeg.
 
indien je co2 toevoegd moet je zeker no3 en po4 op peil houden, ook micro elementen

dus volgende vraag :p
wat zijn je waterwaardes, hoeveel licht
 
Dat antwoord kan ik pas geven als ik weer in zwolleben . En dat is woensdag eind van de middag, hopelijk is de dierenwinkel dan nog open en kan ik die waardes even testen.

Ik heb al eens eerder geprobeerd te achterhalen wat voor lamp erboven hangt maar de tekst die eeoperop staat is helemaal weg gesleten. Het is in ieder geval een speciale aquarium lamp, er staat me iets van 15 watt bij maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
 
Probeer er echt achter te komen, die 15 watt alleen zegt helemaal niks

Als het bv een gewone TL-lamp van 15 watt is, kan ik je nu al zeggen dat dat te weinig zou kunnen zijn
 
Misschien hebben jullie wat aan het feit dat ik dat aquarium met die lamp al minstens twee jaar heb en nog niet eerder bruin alg heb gehad.
 
Zou misschien de lamp niet veroudert kunnen zijn ( minder lichtopbrengst )

gezien je al twee jaar met de bak draait zonder deze problemen moet het iets zijn wat veroudert is

net te laat
 
Poeh dat zou misschien kunnen, ik heb nul verstand van lampen :p

Kan het eens proberen. Wat voor lamp zouden jullie dan aanraden?
 
Twee jaar met 12u per dag zou wel eens in de orde van grote van 'aan vervanging toe' kunnen zijn.

Ik had tijdens de opstart heel veel last van bruinalg. Vermoedelijk omdat het gebruikte bodemzand veel silicaten bevat. Na een maand of 2 werd het rap minder, na een maand of 3 was het volledig verdwenen.
 
Denk dat je gewoon moet zien wat erin zit

En hetzelfde type erin doen

twee jaar gedraaid zonder problemen

waarom zou je dan ander type lamp erin doen
 

Terug
Bovenaan