Algentabletten


Anongup

Active member
Lid geworden
8 november 2013
Berichten
25
Hallo allemaal,

Het lijkt erop dat ik een kleine verzameling van visvoeder ben begonnen. Er lijkt elke week wel een nieuw doosje bij te komen, zo kan ik natuurlijk wel goed gevarieerd voeren. De guppen vallen tot nu toe op alles aan, ook compleet nieuwe dingen, terwijl ik overal lees dat vissen vaak even moeten wennen.
Ik heb geen enkel probleem met het vinden van volledig dierlijke voeding, maar gezien guppen omnivoor zijn en met het oog op eventuele toekomstige herbivoren, ben ik ook op zoek gegaan naar een plantaardige voeding. Verse groenten zijn eigenlijk bar weinig aanwezig in dit huis (dat moet maar veranderen als ik op mezelf woon..), dus zocht ik naar iets in een doosje, vult gelijk de verzameling aan.
Gezien mijn achtergrond (studie dierverzorging, zelf een vegetari�r) lees ik altijd de ingredi�ntenlijst voor ik iets van voeding koop en nu kan ik blijkbaar geen plantaardige voeding vinden! Ik verwachtte dat algentabletten toch wel grotendeels plantaardig zouden zijn, maar bijna elke ingredi�ntenlijst begint met 'vis- en bijproducten' (voor wie er niet in thuis is, de lijst is altijd gesorteerd van grote hoeveelheden naar kleine hoeveelheden). Zelfs in potjes met een hoog gehalte aan spirulina is dit slechts 36%, direct gevolgd door vis- en bijproducten.
Waarmee voeren mensen hun vissen als dit absolute herbivoren zijn? Alleen maar verse groenten? Of worden er dan spirulina-tabletten voor mensen (80-100%, maar wel duur) gekocht? Of is er een merk wat ik over het hoofd heb gezien?

Ik ben erg nieuwsgierig naar de antwoorden van de ervarenen,
Astrid.
 
Ik heb zelf wel spirulina tabletten.
Kijk eens bij voervoorvis.nl is niet zo duur :) wel goed voer
Er zijn ook gewoon speciale guppy voeders in de handel
 
Mijn voerverzameling voor voornamelijk herbivore vissen:

hikari algae wafers
Guppy gran
Tetra phyll
Pleco wafers
Spirulina tabs

Die wafers zijn eigenlijk vooral voor meervalletjes maar mijn gupjes eten ze even vrolijk en sjezen het heel de bak achteraan.

Het diepvriesvoer niet bijgerekend heb ik ook 22 verschillende potjes met voer dus ik herken me ook wel in het verzamelen ervan ;) maar alle potjes worden ook door middel van een voederschema allemaal gebruikt.
 
Hihi, dan ben ik gelukkig niet de enige. :p Niet dat ik al z� veel potjes heb staan, maar ik ben natuurlijk pas net begonnen.. En natuurlijk zit er ook een guppy speciaalvoeder tussen, dat was het eerste potje.

Ik heb even gezocht naar de door jullie genoemde voeders, maar ook daarin zit steeds een heel groot bestanddeel aan dierlijke ingredi�nten (in het Engels word het vaak zo smakelijk 'fishmeal' genoemd, jummie :p) Dat gaat gewoon keihard tegen mijn kennis en gevoel in, herbivoren eten in de natuur alleen maar plantaardige voeding, misschien krijgen ze heel af en toe per ongeluk dierlijke voeding binnen, maar daar blijft het bij. Nu weet ik dat bepaalde ziekten in de bio-industrie-koeien worden veroorzaakt omd�t zij als absolute herbivoren een groot bestanddeel slachtafval in hun voeding toegediend krijgen. Is die kans er dan niet ook bij vissen? Daarnaast is het verteringsstelsel en het lichaam in zijn totaliteit bij een herbivoor gewoon veel minder geschikt om op dierlijk voedsel te functioneren.. Nu vraag ik mij toch af of vismeel zo goedkoop is, waardoor het voor de fabrikanten aantrekkelijk is om te gebruiken. Het is toch niet te controleren of een vis korter leeft of sneller ziek word door de voeding die hij krijgt, dus die fabrikant zal ook nooit klachten krijgen.

Misschien denk ik gewoon te ver, maar ik vind het zo vreemd dat ik nog geen enkele volledig plantaardige voeding heb kunnen vinden..
 
Ik denk dat als je alleen maar plantaardige dingen in je voeding wil, je zelf aan de slag zal moeten gaan met voer maken, dan weet je ook precies wat erin zit ;)
 
Dennerle heeft nu een nieuw assortiment met voer wat geen vismeel of kunstmatige conserveringsmiddelen bevat.
Ben alleen vergeten om te kijken naar voer voor je guppen hoe en wat.


923499_0_82_p1080235.jpg
 
Ah, kijk, dus het bestaan wel! Mooi, dan ga ik eens kijken of ik die kan vinden als ik weer eens in een winkel ben die dennerle-producten heeft. Dankjewel!
 
Was net nieuw binnen vandaag dus heel toevallig moest ik aan je topic denken maar had er verder niet aan gedacht om te kijken of er ook 100% groenvoer tussen zat.
Is natuurlijk ook weer niet goedkoop zoals de meeste producten van Dennerle maar best betaalbaar en natuurlijk top van ze dat ze dit uitbrengen en zullen andere producenten dit voorbeeld volgen denk ik.
 
Als dit redelijk goed verkoopt, zal het aanbod ook vanzelf verbeteren ja. :)
 

Terug
Bovenaan