Algenprobleem


Samiza

Member
Lid geworden
8 december 2019
Berichten
13
Leeftijd
36
2 jaar geleden zijn we gestopt met onze bak omdat we van de ene algen probleem naar de andere gingen en ons plezier echt ver te zoeken was.

Nu begon het toch weer te kriebelen en zijn we 3 weken geleden weer begonnen met opstarten van onze Juwel Rio 125. (We zijn er echt nog leken verder in hoor)

Helaas binnen 2 weken alweer flink algen probleem.

Ditmaal hebben we wel gekozen voor een CO² installatie, (hadden we de vorige keer niet) 13 druppels per minuut via een diffusor.
De waardes van de bak zijn:
KH: 6
PH: 7/7,5
NO²: 0,05
NH⁴: minder dan 0,05
NO³: 1.
Dit is gemeten via de pro jbl aquatest set met druppels.

De bak heeft nu 6 lichturen en geen direct zonlicht erop. De lampen zijn de standaard juwel led Day(9000k/14watt) en nature (6500k/14watt).

Er zitten nog geen vissen oid in.

De bedoeling is dat we uiteindelijk veel planten, wat garnalen en wat kleine visjes in gaan doen..

Maar eerst die verschrikkelijke algen weer weg.
Nu 2 dagen niet de algen verwijderd aangezien mijn man en ik beiden heel ziek waren en dat is ook direct te zien..

Nu mijn vraag. Wat kan ik aan de algen verder doen (behalve dagelijks weghalen) en zijn de waardes een beetje oké?
Zoals ik al zei, we zijn nog echt leken dus alle tips zijn welkom :)
 

Bijlagen

  • 20210902_192238.jpg
    20210902_192238.jpg
    300.2 KB · Weergaven: 115
  • 20210902_192246.jpg
    20210902_192246.jpg
    293.6 KB · Weergaven: 119
Dat zal zijn gemeten met die JBL scan? Die is onbetrouwbaar en je kan beter testen met druppels. Alg bij de opstart is niet zo raar omdat je dan vaak wel nh3/4 hebt en dat is een boost voor algen.
Je no3 is met 1 erg laag en die mag wel naar 10 en de po4 mis ik en die mag dan wel naar 1 mg.

Wat ik op de eerste foto denk te zien is Synedra en dat is een vorm van diatomen waar op de gewone bruinalg onder valt.
 
Nee, is gemeten met de druppels van JBL en met staafje 6 in 1 test van Colombo. Hadden idd al gehoord dat die scan niet heel betrouwbaar is.

Oké, dan zit daar al fout 1 bij de No³. Gaan we iig beginnen met die te verhogen :)
Po⁴ is dus een waarde die we niet kunnen meten kom ik net achter. Dus daar moeten we ook nog even achteraan.

Qua hoeveelheid CO², zijn we daarmee wel op de goede weg of zeg je, dat kan wel wat meer of juist minder?

We hadden gelezen dat in principe vanaf deze week er wat garnalen in zouden kunnen. Klopt dat? Nu wil ik dat sowieso pas doen als de waardes verder goed zijn hoor.
Maar had altijd begrepen dat het beter is om een week of 6 te wachten.
 
Ik zou zeker 4 weken de bak laten indraaien alvorens er bewoners in te doen. Garnalen zijn al helemaal gevoelig. Voor de co2 kun je het beste een continutest kopen en die moet dan lichtgroen kleuren.
De range die je aangeeft voor de ph is te ruim om nu goed te kunnen zeggen hoeveel co2 je ongeveer hebt maat als dat rond de 7,75 ligt dan heb je niet veel co2.

 
Continu meter zit erin. Die is nu meer donkergroen dan lichtgroen, dus de CO² kan dus wel wat omhoog. Lezen zoveel verschillende adviezen hierover 😅 Dus vandaar dat ik het maar even aan de echte ervaringsdeskundigen vraag :)
Ik vind die ph heel lastig af te lezen. Met de jbl druppels zit hij echt tussen de 7/7.5 en via teststrookje tussen de 6,8/7,2 (heb hierboven de jbl waardes aangehouden. Alleen de ph gaf een verschil, rest was gelijk maar de druppels leken mij betrouwbaarder)
 
De plant met wit/groen gestreepte bladeren kun je er beter uithalen en in de vensterbak zetten, dit is geen aquariumplant.
 
De plant met wit/groen gestreepte bladeren kun je er beter uithalen en in de vensterbak zetten, dit is geen aquariumplant.
Ow echt? Die is ons dus gewoon als aquariumplanten verkocht 🤔😒 Maar bedankt! Gaan we doen!
 
13 druppels per minuut via een diffusor
dus de CO² kan dus wel wat omhoog.
13 bellen per minuut op een 125 liter? Ga maar eens richting de >75 bellen per minuut om de dropchecker groen te laten worden (y) minimaal
En wat heb je aan voeding in de bodem, of heb je alleen maar grind?
 
13 bellen per minuut op een 125 liter? Ga maar eens richting de >75 bellen per minuut om de dropchecker groen te laten worden (y) minimaal
En wat heb je aan voeding in de bodem, of heb je alleen maar grind?
Oké, gaan we doen :) dankje!
Nee, we hebben een laag complete Substraat van Tetra, zo'n gele emmer als dat je wat zegt?
 
Ow echt? Die is ons dus gewoon als aquariumplanten verkocht 🤔😒 Maar bedankt! Gaan we doen!
Zo één maar de mijne is niet met bont blad? Staat in ieder geval wel mooi bij/naast het aquarium ook hoor, voor het tropische gevoel :cool:.
20210902_210123.jpg
 
Met de jbl druppels zit hij echt tussen de 7/7.5 en via teststrookje tussen de 6,8/7,2 (heb hierboven de jbl waardes aangehouden. Alleen de ph gaf een verschil, rest was gelijk maar de druppels leken mij betrouwbaarder)
De druppeltesten meten ook andere stoffen zoals zuren bij het bepalen van de ph en kh dus ik zou op de kleur van de dropchecker vertrouwen.
 
Als er toch nog geen vis in zit, hup, snel naar geel met die co²😊 nou ja. Zo doe ik het altijd. Dan krijgen de planten een kickstart en hoef je alleen maar het licht af te stellen. Als alles lekker groeit na een maand ofzo kan je in een paar stapjes naar een normalere co² waarde.
 
Ter referentie, deze rio 125 zit op 6u 70% lichtcapaciteit en 4u schemering met een lichtgroenblauwe, niet gele dropchecker. Ik denk dat ik rond de 120-150 druppels co²/min zit.
Draait 6 weken met reeds submerse planten.
De eerste 2 weken ontwikkelde zich een klein beetje draadalg die ik handmatig verwijderd heb. Na 3 weken bleef het weg.
20210902_221005.jpg
 
Ter referentie, deze rio 125 zit op 6u 70% lichtcapaciteit en 4u schemering met een lichtgroenblauwe, niet gele dropchecker. Ik denk dat ik rond de 120-150 druppels co²/min zit.
Draait 6 weken met reeds submerse planten.
De eerste 2 weken ontwikkelde zich een klein beetje draadalg die ik handmatig verwijderd heb. Na 3 weken bleef het weg. Bekijk bijlage 330758
Wauw wat een mooie bak.. Hoop uiteindelijk ook die richting op te gaan😍
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
De plant met wit/groen gestreepte bladeren kun je er beter uithalen en in de vensterbak zetten, dit is geen aquariumplant.
Die plant is een Dracaena sanderiana. Het is een plant die je wel eens ziet in terraraiums. Gek genoeg weten ook veel Lfs zaken dit niet en bieden de plant ook als een onderwaterplant aan. Waarschijnlijk omdat deze planten voorkomen in totaal aanbiedingen van groothandels.
 
Iemand enig idee wat voor alg dit is? En vooral, hoe krijgen we dit weg? Zit heel vast aan de blaadjes 😒
 

Bijlagen

  • 20210906_212856.jpg
    20210906_212856.jpg
    230.9 KB · Weergaven: 93
Dat is staghorn. Probeer het toch zoveel mogelijk te verwijderen. Met je vingers kan het het makkelijkst. Kan ook met een beetje grof penseel. Dan kan je het 'eraf draaien'.

Mogelijke aandachtspunten daarna zijn bijv.
Waar komt de alg opzetten. Wat is er met die plek.
Stroming?
Wat voor bak is het
Waar filter je mee
CO²?
Frequentie en grootte van waterwissel.
Hoe is de algehele bioload.
Staat van planten en plantenvoeding evalueren.
Licht?
Het is vaak een beetje puzzelen
 
Behalve de bovenstaande punten wil ik er nog aan toevoegen dat meerdere leden zoals ik een Rio 180 hebben. Eerst had ik ook de Day en Nature led. 9000 en 6000K is erg fel en bij gebruik zoals geleverd is de verlichting niet te dimmen.

Sinds ik andere verlichting, Superfish retroled combi met controllers heb gekregen van @ Kosmopoliet zijn bij mij de algen ook minder geworden.

De verlichting zou ik dus ook iets aan doen. Een optie kan zijn bijvoorbeeld color voor en de 6500 K achter.
 

Terug
Bovenaan