Algenplaag bij opstart


S

Stef2502

Guest
Hello,
We hebben een nieuw aquarium Juwel Rio 350 led.
Na 2 weken indraaien zit het aquarium vol algen, draadalg en bruine alg.
Volgens een kenner is het licht niet goed. Er zitten 29 Watt LED buizen DAY en NATURE in.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Er zitten nog geen vissen in.
20181031_145656.jpg
20181031_145640.jpg
 
Voeg je plantenvoeding toe? en evt. co2? En hoe lang brand de verlichting, dit kun je het beste rustig opbouwen.
Een beetje fosfaat en nitraat is ook wel belangrijk, dat zal nu niet aanwezig zijn denk ik.

Tijdens opstarten heb je vaak last van bruine alg (kiezelwieren) dit gaat meestal vanzelf weg.

Omdat er nog geen vissen in zitten zou je kunnen overwegen om easy carbo in een redelijk hoge dosering te gaan gebruiken (mits je nog geen co2 gebruikt), de planten vinden dit lekker en de alg niet:thumbs:

Over de verlichting kan ik je weinig vertellen, ik ben nog niet zo op de hoogte van LED verlichting
 
Patrix,
Plantenvoeding: sera florena
Geen Co2 installatie
Lichtduur: 7 uur
 
Die 7 uur is voorlopig wel genoeg, je zou evt. wat nitraat en fosfaat toe kunnen voegen. Co2 is geen must, maar heeft ook te maken met je plantenkeus en lichtsterkte/duur.

Ik zou de alg zoveel mogelijk weg proberen te halen en alles rustig op zijn beloop laten.

En als ik een tip mag geven over een snelgroeiende opstart plant, dan is Hygrophila polysperma (Belgisch groen) een goede keus.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga morgen het licht uitlaten.
Zou ik algen verwijderen?
 
Licht uitlaten zou ik niet doen, regelmaat is ook belangrijk, alg kun je verwijderen zo ver mogelijk.

Maar het belangrijkste zijn de voedingsstoffen.
 
Het licht inderdaad niet uitlaten. Bij de opstart krijg je vaak nh3/4 in je bak en dat is een boost voor de algen. Weet je de waterwaarden ook toevallig?
 
Waren de lange draden eerst groen want ik denk eraan dat het ook Synedra kan zijn wat ook een vorm van bruinalg is maar veel op draadalg lijkt soms.
 
Waren de lange draden eerst groen want ik denk eraan dat het ook Synedra kan zijn wat ook een vorm van bruinalg is maar veel op draadalg lijkt soms.
De draden lijken groen. Mag ik ze verwijderen? Of wacht ik? Draait nu 2 weken in.
 
Draden kun je verwijderen ja, Nitriet 0 is goed, Nitraat (No3) moet wel iets aanwezig zijn voor de plantjes, evenals Fosfaat (Po4)
 
De kenner heeft gelijk de juwel buizen geven teveel licht af in een verkeerde kleur verhouding
zou om te beginnen wat drijfplanten toevoegen en de licht duur naar 6 uur terug brengen
daarnaast zie je dat er een te kort aan no3/po4 is en je bacterie huishouding nog niet lekker loopt
wat doe je om de bacterie groei te bevorderen.
je zou een potje velda bacterie start
Schermafdruk op 2018-11-01 11-20-56.png
kunnen overwegen
Draadalg zoveel mogelijk verwijderen satéprikker is hier een handig hulpmiddel bij
 
Wat bedoel je met een verkeerde kleurverhouding want dit zijn volgens mij Juwel leds en tot 6000K is dat volgens mij prima. 6 uur vindt ik persoonlijk wat kort en zou het op minimaal 7-8 houden omdat de planten wel moeten kunnen groeien.

Ik denk meer dat het in de opstart zit met nog niet voldoende bacterien zoals je al zegt Jaap en daarnaast een verhoogde nh3/4 bij de opstart wat met weinig co2 snel draadalgen veroorzaakt.
Het zou mooi zijn als we alle waterwaarden zouden weten.
 
Ik kan voorlopig nog geen waterwaarden geven. Ik moet nog een set halen (enkel nitriet-nitraat heb ik)
Voorts snap ik dat elke bak anders is, afhankelijk van vissen (nog niet aanwezig) hoeveelheid planten, ...
Licht: 1 dag alles uit, 6 uur, 7-8 uur, lampen zijn niet goed, lampen zijn wel goed, ...
Drijfplanten, fosfaat verhogen, nitraat verhogen, velda bacterie toevoegen, Hygrophila polysperma planten, ...
Verwarrend allemaal ☺☺☺
 
Haha, valt mee hoor, nitraat en fostaat kun je zo toevoegen naar aquarium inhoud. 5 tot 10 ppm nitraat en 0,5 tot 1 ppm fosfaat is voldoende.
De plant die ik noemde is een makkelijke en snelgroeiende soort.
Bacteriën toevoegen hoeft niet perse, af en toe een vlokje voer doet ook wonderen.
Zijn de lampen dimbaar?
 
Wat bedoel je met een verkeerde kleurverhouding want dit zijn volgens mij Juwel leds en tot 6000K is dat volgens mij prima. 6 uur vindt ik persoonlijk wat kort en zou het op minimaal 7-8 houden omdat de planten wel moeten kunnen groeien.

Ik denk meer dat het in de opstart zit met nog niet voldoende bacterien zoals je al zegt Jaap en daarnaast een verhoogde nh3/4 bij de opstart wat met weinig co2 snel draadalgen veroorzaakt.
Het zou mooi zijn als we alle waterwaarden zouden weten.
Nou, je zou hier wel iets over kunnen zeggen. Het gaat namelijk ver boven 6000 Kelvin. De Nature led buis geeft volgens opgave 6500 Kelvin licht terwijl de Day leds 9000 Kelvin uitstralen. Er wordt dus gebruik gemaakt van licht waar veel blauw inzit en dus dieper doordringt in het water. Maar de kleur rood, toch niet onbelangrijk voor planten, mist volledig. Vaak gebruiken Aquarianen, bij bijvoorbeeld TL, licht van zo'n 3000 tot 6500 Kelvin in een zoetwaterbak. (TL 830/930-865/965)
 
Ja op die manier en 6000K is vaak wel de max. Toch raar dat deze boven de bak zitten want ik neem aan dat deze vanaf de koop erin hebben gezeten (of niet dus).
 
Ja op die manier en 6000K is vaak wel de max. Toch raar dat deze boven de bak zitten want ik neem aan dat deze vanaf de koop erin hebben gezeten (of niet dus).
Waarschijnlijk is dit dan ook de reden waarom er, met name, na omzetting naar dit type verlichting er vaak geklaagd wordt over alg vorming. Het is best intens licht dat door het gemis van rood licht nogal doordringt. Overigens dacht ik dat men bezig is met een update waarbij er ook gedacht is aan roodlicht.
 
Ja op die manier en 6000K is vaak wel de max. Toch raar dat deze boven de bak zitten want ik neem aan dat deze vanaf de koop erin hebben gezeten (of niet dus).
Klopt Wat Ben zegt is 9000 k day en natuur 6500 k en deze zitten er standaard in is echt te veel van het goede
SAM_1424.JPG
bij aanklikken wel de :cool: opzetten:D Camara raak er zelf door overbelast
 
Waarschijnlijk is dit dan ook de reden waarom er, met name, na omzetting naar dit type verlichting er vaak geklaagd wordt over alg vorming. Het is best intens licht dat door het gemis van rood licht nogal doordringt. Overigens dacht ik dat men bezig is met een update waarbij er ook gedacht is aan roodlicht.
Nu haal je dacht ik twee verlichting vormen van juwel door elkaar de Helialux krijgt inderdaad een update met rood en blauwe leds en deze is ook dimbaar
Voor als nog zijn de standaard buizen nog het zelfde en helaas niet dimbaar
Met als gevolg
SAM_1293.JPG
SAM_1229.JPG
 
Laatst bewerkt:
Nu haal je dacht ik twee verlichting vormen van juwel door elkaar de Helialux krijgt inderdaad een update met rood en blauwe leds en deze is ook dimbaar
Voor als nog zijn de standaard buizen nog het zelfde en helaas niet dimbaar
Dat klopt, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er een gedachte was om dit ook toe te passen in de buizen die inderdaad nooit dimbaar zijn. Maar ik kan me vergissen.
 
Dat klopt, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat er een gedachte was om dit ook toe te passen in de buizen die inderdaad nooit dimbaar zijn. Maar ik kan me vergissen.
Zou ook zomaar kunnen Ben dat Juwel van gedachten is veranderd een goede maand terug na een vraag aan juwel was daar nog geen sprake van
 
Euh...
Lichten hangen er standaard in. Niet dimbaar.
Daylight afplakken dat hij minder licht geeft? Zoja, hoe?

Wat vinden jullie bij indraaien over waterverversing en filter schoonmaken?

HELP ☺
 
Bij indraaien beter niet verversen want de bacterien moeten ook eten en je filter pas wat aan doen als de uitstroom merkbaar minder wordt.
 

Terug
Bovenaan