Algenmiddel in flesje?


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
In mijn sluier aquarium word ik niet goed van algen. Alle plantjes liggen al in de vuilnis omdat deze overwoekerd waren. Nu groeit het op me kitranden en filter onderdelen. Een groen grastapijt.

Heb bare bottom (geen bodem) en ververs veel dus een ei methode en alles is niet te doen. De oorzaak weg nemen blijft lastig want dan heb ik geen vis meer in me aquarium............

Weet iemand of er wellicht een flesje met het een en ander verkrijgbaar is om de alg te lijf gaan. Bij voorkeur iets biologisch?
 
Flesjes is ook een lapmiddel want daar neem je de oorzaak niet mee weg. Er bestaan anti algen middelen maar ja als je stopt komen de algen net zo snel terug.
 
Alle alg zoveel mogelijk met de hand verwijderen en dan heel veel waterpest in de bak doen. Is niet de mooiste plant maar wel zeer nuttig en groeit snel!
Wat voor verlichting heb je er boven hangen?
 
Zowel de duur als de intensiteit zijn van invloed dus wellicht die even tegen het licht houden.
 
Ik heb 2 tl buizen van 1.50 cm erboven en ong. 9 tot 10 uur aan. Aquarium is 1.60x50x50. Had 10 bossen waterpest erin maar deze waren niet meer te herkennen als zijnde plantjes door de algen. Had ook vallisnera giganthea erin maar hetzelfde probleem.

Handmatig verwijderen doe ik met een schuursponsje. De ramen gaat prima maar de kitranden niet. Durf er ook niet te hard op te boenen en me kit te beschadigen.

Zal licht een tijdje minder uur aanzetten.

Bedacht als ik een flesje zou inzetten en het is eenmaal dood dan groeit het misschien niet zo hard. Iemand ervaring met een flesje welk merk?
 
Welke algen heb je want bij baard en penseelalgen wil carbo prima helpen en voor de groene algen kun je aan Alg Exit denken.
 
Voor wat waterpest en vallisneria heb je er veel licht boven. Als ik jouw was zou ik 1 tl eruit halen of allebei en met 1 of 2 led stripjes die wat kan dimmen gaan gebruiken.
 
Bij veel licht zal je sneller en eerder algen zien omdat dan de omstandigheden voor de alg beter zullen zijn.
 
Bedacht als ik een flesje zou inzetten en het is eenmaal dood dan groeit het misschien niet zo hard. Iemand ervaring met een flesje welk merk?
Zolang je de oorzaak niet weghaalt hebben die middeltjes ook geen nut want dan komt het vanzelf weer terug.

Zoals eerder gezegd licht minderen en wat verse waterpest.
Wat drijfplanten kan ook helpen.
 
Drijfplanten nemen stoffen op en dimmenen ook gelijk het licht.
 
Handmatig verwijderen doe ik met een schuursponsje. De ramen gaat prima maar de kitranden niet. Durf er ook niet te hard op te boenen en me kit te beschadigen.

Zoals gezegd kan easy carbo wel helpen. Ik zou het dan wel via "spot dosing" aanbrengen: tijdens een waterwissel kan je de delen die boven water komen te staan "op het droge" behandelen met Carbo. De stukken die onder water blijven kan je ook tijdens de waterwissel doen (dus zonder circulatie). Als je een doseerspuitje vult met easy carbo kan je de baard- en penseelalgen plaatselijk bespuiten waarna ze in de volgende dagen waarschijnlijk afsterven. Dan kan je ze bij de volgende waterwissel mogelijks makkelijker verwijderen.

Verder denk ik inderdaad ook dat minder licht nodig is boven je bak. Dus lagere intensiteit en kortere belichting. Desnoods een paar uurtjes met de TL zodat je planten net genoeg hebben en daarna overschakelen op kijklicht via ledlampjes?
Drijfplanten zijn zeker een goede oplossing maar zijn ze sluierproof?
Anders effectief wat verse bosjes echte waterplanten nu en dan.
 
Ik vraag mij af of de filter capaciteit wel voldoende is. Dit omdat er geen bodem substraat aanwezig is.

De het bodemsubstraat neemt een groot deel van de filterwerking over. Dus als je die niet hebt. Dan moet je filter wel echt goed bemeten zijn. Lees het dubbele van aanbevolen.

Ik denk dat een kleine ammonium piek, steeds na het voeren hier de oorzaak van de algen is.
 
Vaak is de nh3/4 ook niet echt meetbaar maar dat kan wel voor algen zorgen.
 
Ik heb 2x jbl 1501 erop staan dat moet meer dan voldoende zijn. 5 volwassen sluiers op 350 liter. Voer zal denk ik het probleem ook niet zijn gezien de vreetzakken. Blijft geen korreltje liggen. NO2 en NH3/4 zijn 0.

Heb er eigenlijk ook nooit zo erg als nu last van gehad.

Ik moet toch nieuwe plantjes bestellen en zal een flesje easy carbo en alg exit mee bestellen. Zal 1 tl uit schakelen. Ik had led licht maar vond dit te zwak vandaar de TL. Deze staan er al een paar maanden op dus niet net overgeswitcht. Ik wil wel graag mijn vissen zien.

Zal eerst kijken met 1 tl buis hoe het gaat. Hoe lang duurt het voordat het weg is? Gaat het uberhaupt wel weg met minder licht?

Mocht dit niet baten zal ik de carbo inzetten en als laatste de alg exit.

Nog even een technische vraag of beter in een ander topic? Ik heb een armatuur waar twee tl buizen in hangen met 1 stekker. Kan ik gewoon 1 buis eruit halen en dan de dingen waar ze in zitten open laten? Niet dat ik kortsluiting krijg als een vis plonst en dan vissticks in het water heb liggen.
 
Nog even een technische vraag of beter in een ander topic? Ik heb een armatuur waar twee tl buizen in hangen met 1 stekker. Kan ik gewoon 1 buis eruit halen en dan de dingen waar ze in zitten open laten? Niet dat ik kortsluiting krijg als een vis plonst en dan vissticks in het water heb liggen.

De kans is groot dat de andere buis het niet doet als je er 1 los haalt maar moet je ff uitproberen.
 

Terug
Bovenaan