Algeneters voor in de (afgesloten!!!) vijver


BigSmoke †

Well-known member
Erelid
Lid geworden
4 november 2003
Berichten
7,647
Locatie
Reuver Limburg
Ik heb, per toeval, een 3 tal halfwas Anchristus dolichopteres samen met 5 goudjes, van binnen naar buiten in een grote ( 90 liter) speciekuip verplaatst. In deze kuip, die het hele jaar buiten staat en gewoon koudwaterplanten bevat en best veel (draad)algen kent, zit een mengsel van kraan met ( neerslag)regenwater. de temperatuur is nu zo rond de 16*C.

Ik had niks in de gaten, alleen viel mij op dat de draadalg zienderogen minder werd en nu, na 4 weken bijna voor 90 % verdwenen is. Nadere inspectie bracht toen aan het licht dat de Anchi's daarvoor verantwoordelijk zijn.

Deze visjes hebben dus schijnbaar in het geheel geen last van lage(re) watertemperaturen en ontpoppen zich als zeer nijvere en uiterst effectieve algenverdelgers in koudwatervijvers....!

Wellicht een overweging waard voor degenen die kampen met chronische ergernis over de vele soorten algen in hun vijver en ook een opluchting voor al degenen die de jonkies van deze zeer vruchtbare vissies niet kwijt kunnen bij de LFS....!

Er zijn natuurlijk ook bedenkingen....NIET in open water of in vijvers met verbinding naar open water uitzetten, dus geen Faunavervalsing toestaan!

Hoor graag jullie argumentatie over het hierboven gestelde!
 
Ik denk eerder dat het groeien van de planten meer voor de afname van de algen heeft gezorgd dan de ancistrussen.
Verder zal ik niets over de vissen in de kuip zeggen, dat is al bekend.
 
Enweet je zeker dat het niet de ancistrus cf cirrhosus is?
Is een veel gemaakte vergissing.
 
Lijkt me ook dat de planten er verantwoordelijk voor zijn.
Of ze buiten kunnen vraag ik me af .
 
Ik denk ook dat het een toevalstreffer is dat de ancistrussen deze relatief zwakke winter hebben overleefd.
 
Ancistrus en daarbij alle meervalachtigen zijn vrij hard en taaie vissen maar of het wenselijk is
 
Even wat opmerkingen aangaande dit topic:

1) de planten zijn al jaren dezelfde: Egeria Densa, Lysimachia nummelaria en een bak vol Acorus calamus.
ze groeien net zo snel als andere jaren en blijven zomer en winter in de bak.
2) Andere jaren echter groeide de draadalg, precies daar waar de zon enige uren op scheen de bak uit en kon ik wekelijks met een stokje dikke plukken verwijderen. Nu is daar hoegenaamd niets meer van te zien.
3) De goudjes ( eigenlijk shubunkins) gaan elke winter naar binnen en wonen dan tijdelijk in een onverwarmd aquarium, daar hebben ze dan al weer een paar jaar gezelschap van halfwassen A.dolichopteres
en dat betekent dus ook dat de Anchi's NIET buiten hebben overwinterd. Beetje beter de info lezen!!

Voor de rest leveren jullie in het geheel geen bijdrage aan het door mij gestelde, enkel trekken jullie mijn informatie in twijfel, al weet ik niet waarom.
Niemand weet wat precies wenselijk is, mede omdat inzichten steeds veranderen, het is echter maar de vraag of de handelswijzen die vroeger normaal waren zoveel slechter of beter waren dan de huidige algemeen aanvaarde opvattingen. Juist door dingen, al dan niet met een bepaald doel of puur toevallig, uit te proberen, leer je de zaken "out of the box" te benaderen en te beoordelen op hun (on) mogelijkheden.
 
Niemand valt je aan hoor, vraag het me alleen af.
Zeg ook geen idee dat het wel of niet kan.
Als je dan het weerlegt met je laatste post is dat prima. Neem het van je aan
 
BigSmoke zei:
Hoor graag jullie argumentatie over het hierboven gestelde!
BigSmoke zei:
Voor de rest leveren jullie in het geheel geen bijdrage aan het door mij gestelde, enkel trekken jullie mijn informatie in twijfel, al weet ik niet waarom.
Waarnaar ben je precies op zoek in dit topic?
 
Mijn excuses voor het onbewust niet helemaal correct lezen van je verhaal.
Voor de rest blijf ik bij mijn verhaal.
 
Interessant verhaal! Voerde je de ancistrussen ook nog iets speciaals? Misschien hadden ze daarom zo'n honger. Ancistrussen zijn taaie beesten indd, erg leuk en ik kan dat misschien nog wel eens gaan proberen. Heb nu in mijn vijvertje een tiental barbus semifasciolatus er in. Geweldige beestjes ook. Wel veel last van draadalg, dus misschien toch..? Ik zal het topic afwachten. Hopelijk kunnen ze de winter wel overleven, en anders het plan afblazen. ;)
 
Volgens mij is het wel bekend dat de Ancistrtus cf. cirrhosus 's zomers prima buiten gehouden kan worden. Ik neem aan dat je deze soort bedoeld?


Het ene jaar kan je in dezelfde bak, op dezelfde locatie, meer of minder alg hebben zonder dat daar een verklaarbare reden voor is (je kan natuurlijk wel je waterwaarden meten om dit te verklaren). Heb je ze de algen echt zien eten of wordt het gewoon minder zonder dat je dit ziet? Ik heb zelf geen ervaring met deze vissen dus weet ook niet of ze in aquaria algen eten? Dit zou niet anders moeten zijn dan wat ze buiten doen natuurlijk.
 
Het zijn echt A. dolichopteres, geen ander soort.

Het doel van dit topic is eigenlijk te vragen of er leden zijn met een GROTE diepe vijver en die dan bij wijze van experiment een aantal Anchi's in de vijver plaatsen en die daar een aantal jaren in laten zitten en dan te observeren of deze visjes in staat zijn om de alggroei in te dammen en belangrijker nog, of deze visjes zich in die omstandigheden ook voortplanten en daar zou dan weer uit afgeleid kunnen worden dat deze vissen zich bij deze manier van houden/verzorgen prettig voelen of juist niet.

Ik probeer tot inzichten te komen, soms zeer bewust ergens aan beginnend, soms is dat begin er door stom toeval. Leren door ervaren is (vaak) beter dan leren uit literatuur!
 
Ha die BigSmoke, leuk dat je ook een kuipje hebt.
Maar dat Ancistrussen buiten konden wist ik niet, wel Pleco's op kamertemperatuur, maar 's winters is het water toch maar zo'n graad of 4.
Wist ook niet dat ze zo dol op draadalgen zijn, voor in het aquarium heb ik er ook nooit iemand over gehoord. Heel interessant!
Mijn vijvertjes zitten ook altijd vol draadalg, maar soms groeit het wat minder hard, als bijv de planten aanslaan. Is dat bij jou toevallig ook niet zo?
 
Nee, is normaal elk jaar hetzelfde, zodra de temperatuur boven de 10 graden komt beginnen de planten en de algen gelijk op te groeien, alleen wonnen de algen in het verleden altijd met gemak van de planten. Nu is er zelfs op de wanden van de bak, normaal met dikke pruiken begroeid, bijna niks te zien...!
Zitten wel 5-6 halfwas Anchi's in deze 90 liter bak...!
 
Heb je al eens de bodem geinspecteerd ?
Als ze de alg eten , kan je dat zien aan de ontlasting .
 
Dargine zei:
Heb je ze de algen echt zien eten of wordt het gewoon minder zonder dat je dit ziet?

Zou je hier nog antwoord op willen geven Bigsmoke? ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
 
BigSmoke zei:
Het zijn echt A. dolichopteres, geen ander soort.

Deze dus?
LRZ8MjJDVXv9c4DxGyyryCslw7B8ZHFk.jpeg


Meestal zie je de ancistrus cf. cirrhosus die verkocht wordt als Ancistrus dolichopterus.

LRZ8MjJDVXv9c4DxGyyryCslw7B8ZHFk.jpeg
 
In een diepe vijver dus dat je ze ook daar laat overwinteren?
Dan komt idd de vraag naar boven is dat een ingecalculeerd risico , hoeveel kans hebben ze de winter te overleven?
uitvangen is namelijk geen optie in een grote vijver.
 
@botia en anderen.....Is idd GEEN A. dolichopteres maar A. cf. cirrhosus,, excuses voor de spraakverwarring.

@seabait: De alg is gewoon aan het verdwijnen, zo'n beetje net als in de aqua. Overal ook op de planten en vooral op de zijden van de bak waar de zon op schijnt.
Er zit nog wel wat maar de lange draden zijn gewoon helemaal weg. Is de laatste 4 zomer seizoenen nog nooit gebeurd.
 
Kan ook zijn dat de vissen zeker verantwoordelijk voor de afname van de algen zijn zoals je in je eerste post neerzet maar dan niet omdat ze ze eten maar door hun invloed op de waterwaarden bv.
 
Ancistrussen zijn schijters...
Mijn redenering:
Ancistrussen schijten --> meer voedingsstoffen voor planten --> planten groeien algen voorbij...

Dit vin ik zelf logisch klinken...
 
Seabait zei:
Kan ook zijn dat de vissen zeker verantwoordelijk voor de afname van de algen zijn zoals je in je eerste post neerzet maar dan niet omdat ze ze eten maar door hun invloed op de waterwaarden bv.


hillegina zei:
Ancistrussen zijn schijters...
Mijn redenering:
Ancistrussen schijten --> meer voedingsstoffen voor planten --> planten groeien algen voorbij...

Dit vin ik zelf logisch klinken...


Dat was dus ook precies wat ik gelijk al bedoelde.

En Botia, bedankt voor het plaatsen van de foto's om de vergissing waar ik in het begin gelijk op doelde duidelijk te maken.
 

Terug
Bovenaan