Algeneters voor baardalg


sannick

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2021
Berichten
139
Leeftijd
38
Wij hebben sinds een paar weken wat last van baardalg. Ik denk dat dit komt omdat we wat te lang hebben gewacht met het vervangen van visjes die gestorven zijn.
De planten zijn hun wekelijkse voeding blijven krijgen maar omdat wij geen co² geven en er over een tijd wat visjes gestorven zijn werd de o² in mindere maten omgezet naar co² in het aquarium.

Ik weet dat er wel wat middeltjes zijn maar het zou fijner zijn als wij de baardalg op een natuurlijke manier kunnen aanpakken door een vis/garnaal of slak.
Siameese algeneters zouden baardalg geen kans geven maar ze eten ook garnaaltjes en worden wat groot dus deze zijn geen optie.

Verder heb ik otocinclus, amano garnalen en clithon corona slakken zien voorbij komen op mijn zoektocht.

Heeft er iemand evraring mee met deze diertjes dat ze baardalg eten ? De clithon corona twijfel ik wat aan omdat wij gewone neritina slakken in de bak hebben en deze niets doen aan de baardalg.

Of zijn er nog andere kleine visjes die de baardalg op hun menu hebben staan?
 
Afhankelijk van de grootte van de bak zou je ook een ancistrus kunnen proberen. Deze schijnt ook baardalg te lusten, maar tot je het co2 probleem opgelost heb zou je ook eventueel wat aanpassingen in je voeding kunnen maken misschien om de baardalg terug te dringen.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat een paar vissen minder al zn grote trigger kan zijn voor baardalg al daar heb ik niet zo veel verstand daarvan. En anders helpt de baardalg momenteel de overschot aan voedingstoffen te verwerken wat je vissen niet erg vinden (vooral als het om de no3 gaat die boven de 50 problemen aan de vissen kan geven).

Baardalg is ook op dit moment een beetje je vriend tot je het co2 probleem hebt opgelost. Je planten kunnen nu toch niets met de voeding zonder co2. Maar het zou kunnen dat je de no3 sws wisselt met waterwissels voor dat uit de hand loopt. dan zal baardalg niet veel doen dan je planten kapot maken
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sterk mijn twijfels of de dood van de vissen de baardalg hebben uitgelokt. Verder kunnen vissen ook doodgaan als je water niet goed is.
Heb je je waterwaardes gemeten?
Wat voeg je aan voeding toe?

Verder en vooral: vissen (en slakken etc) kunnen helpen met de strijd tegen baardalg, maar het moet voor 90% (ongeveer) van je planten en je filter komen. Die moeten zorgen dat algen geen voet aan de grond krijgen.
 
Als je geen algen wilt dan moet je zorgen voor voldoende voeding EN co2. Baardalg is meestal co2 gerelateerd. Door slecht onderhoud kan teveel belasting een boost worden voor algen.
In jouw geval moet je dus de oorzaak wegnemen en niet aan symptoombestrijding doen.
 
Als je geen algen wilt dan moet je zorgen voor voldoende voeding EN co2. Baardalg is meestal co2 gerelateerd. Door slecht onderhoud kan teveel belasting een boost worden voor algen.
In jouw geval moet je dus de oorzaak wegnemen en niet aan symptoombestrijding doen.
Dat bedoelde ik dus ook, maar kwam er niet zo goed uit:giggle:
 
Onze waarden zijn:

Ph 7,3
Kh 14
Gh 11
Po4 1,5 mg/l
Fe 0.2 mg/l
No³ 10 mg/l

Het aquarium is 333l met langzaam groeiende planten in ( anubias nana, anubias minima, bolbitus heudelotii, een kleine laagblijvende javavaren soort en wat bucephalandra. De lichten branden alle dagen van 15u tot 24u ( 9u aan een stuk )

De planten voeding die wij toevoegen is profito. Volgens het etiket moet dit 10ml/100l water zijn maar omdat wij langzaame planten hebben en niet zoveel licht doen wij maar de helft van de aanbevolen dosis. Dus wij doen 15ml/ week ( juist na de waterwissel ) fel gedimt.

Ik heb sterk mijn twijfels of de dood van de vissen de baardalg hebben uitgelokt. Verder kunnen vissen ook doodgaan als je water niet goed is.
Heb je je waterwaardes gemeten?
Wat voeg je aan voeding toe?

Verder en vooral: vissen (en slakken etc) kunnen helpen met de strijd tegen baardalg, maar het moet voor 90% (ongeveer) van je planten en je filter komen. Die moeten zorgen dat algen geen voet aan de grond krijgen.
De reden waarom ik dit zei van de vissen is. Wij hebben ongeveer een 50 tal visjes in voor ons volle bezetting. Nu jammer genoeg leven guppen niet veel langer dan een jaar en sterven ze af en toe. Wij hadden gewacht tot er ongeveer een 10 tal overleden waren om een mooi groepje gaan bij te halen.

Ik denk gewoon dat dit dan een te felle dip geweest is in de co² om dat op het dieptepunt er 20% minder co² was omdat er 20% minder vissen in de bak zaten die de o² verbruikte en de co² uitstooten.

Zeer opmerkelijk was dat wij niets veranderd hebben enkel het terug toevoegen van 10 guppen om het bestand terug naar 100% te bregen en aan de planten was na 2 a 3 weken een goed zichtbare boost te zien. Zowel de anubiasen als de bolbitus als de bucephalandra zijn opeens nieuwe bladeren aan het krijgen.
 
Kan goed zijn. Vissen leveren een beet CO2 en ook wat NO3 en PO4. Het lijken in el geval allemaal planten te zijn die met niet veel licht toekomen. Je zou dus kunnen kijken of je het licht wat kunt dimmen.

Maar antwoord op je oorspronkelijke vraag. We hebben een stuk hout met een dikke baard erop. De ancistrus doen daar weinig aan. Ze knabbelen graag aan het hout, maar de algen blijven.
 
Gestorven vissen zorgen niet voor baardalg. Maar graag zou ik eens een foto zien van je problemen. Dit mede ook naar aanleiding van je metingen. Hoe zijn die gedaan en met welk product? Is het wel baardalg? Je moet denk ik je voedingspatroon ook eens goed bezien. Easy Life profito bevat geen nitraat of fosfaat, beide zeer belangrijke en onmisbare voedingsstoffen voor je planten. Bolbitus heudelotiiJe is trouwens een plant die eigenlijk wel houdt van CO2, ze moet eigenlijk heel zacht water met een pH gehalte tot niet meer als 6,3 tot zo'n 6,8. Je licht duur zou ik op 8 uur zetten, exclusief eventuele dimtijden. Wat betreft, baardalg etende dieren, ze zijn er uiteraard maar je moet je daar niet teveel van voorstellen. Hun bijdrage is te gering om je probleem, als er al sprake is van baardalg, te verhelpen.
 
Gestorven vissen zorgen niet voor baardalg.
Een enkele dode vis inderdaad maar bij veel belasting kun je te maken krijgen met wat nh3/4 en als je al niet genoeg co2 hebt en de baardalg op de loer ligt dan kan dit een boost zijn.
 
Onze waarden zijn:

Ph 7,3
Kh 14
Gh 11
Po4 1,5 mg/l
Fe 0.2 mg/l
No³ 10 mg/l

Het aquarium is 333l met langzaam groeiende planten in ( anubias nana, anubias minima, bolbitus heudelotii, een kleine laagblijvende javavaren soort en wat bucephalandra. De lichten branden alle dagen van 15u tot 24u ( 9u aan een stuk )

De planten voeding die wij toevoegen is profito. Volgens het etiket moet dit 10ml/100l water zijn maar omdat wij langzaame planten hebben en niet zoveel licht doen wij maar de helft van de aanbevolen dosis. Dus wij doen 15ml/ week ( juist na de waterwissel ) fel gedimt.


De reden waarom ik dit zei van de vissen is. Wij hebben ongeveer een 50 tal visjes in voor ons volle bezetting. Nu jammer genoeg leven guppen niet veel langer dan een jaar en sterven ze af en toe. Wij hadden gewacht tot er ongeveer een 10 tal overleden waren om een mooi groepje gaan bij te halen.

Ik denk gewoon dat dit dan een te felle dip geweest is in de co² om dat op het dieptepunt er 20% minder co² was omdat er 20% minder vissen in de bak zaten die de o² verbruikte en de co² uitstooten.

Zeer opmerkelijk was dat wij niets veranderd hebben enkel het terug toevoegen van 10 guppen om het bestand terug naar 100% te bregen en aan de planten was na 2 a 3 weken een goed zichtbare boost te zien. Zowel de anubiasen als de bolbitus als de bucephalandra zijn opeens nieuwe bladeren aan het krijgen.
20% minder vissen betekend natuurlijk niet 20% minder co2. Als je vissen minder co2 afgeven dan neemt het water meer co2 uit de lucht op aangezien het verschil groter kan worden. Ook geven planten naast o2 ook co2 afz en vinden er chemische reacties door bacteriën plaats die co2 veroozaken. De co2 vermindering zal daarom lager liggen dan je verwacht 😄
 
Het zit op het vooral hout en op de wortels van de anubias nana en in mindere maten op de bladeren en een klein beetje op de bladeren van de bolbitus.
IMG20221030112225.jpg

IMG20221030112016.jpg

IMG20221030112113.jpg

IMG20221030112024.jpg
 
Zo te zien krijgt de Anubia veel licht terwijl die juist beschut moet staan want anders kan het blad zich niet genoeg beschermen.
 
Ik zit wat te lezen op het net, maar prioriteit 1 is denk ik de oorzaak oplossen, daarnaast heeft je plant er het meest last van. Over planten lees ik dat middeltjes het beste helpen, die je met een spuitje het beste rechtsstreeks op de baardalg kan spuiten voor de grootste effectieviteit. Op objecten die je kan verwijderen en waar kokend water op mag komen, die kan je vervolgens koken en na het afgekoeld is met baardalg en al in het aquarium terug zetten (de baardalg zal daarna afsterven en rood kleuren) als het op grind zit gewoon dat kleine beetje weg doen. En voor alles geld, met je nagels of pincet kan je het ook weg halen. Alleen kost het je uren en rugpijn. Dikke kans dat als het probleem niet opgost word het volgende week weer vol met alg zit. Dus eerst zou je het beste de oorzaak kunnen oplossen daarna pas het gevolg anders is het zo dweilen met de kraan open
 
Zo te zien krijgt de Anubia veel licht terwijl die juist beschut moet staan want anders kan het blad zich niet genoeg beschermen.
De lichten staan gedimt ik denk iets van 10 klikjes boven het minimum dat ze kunnen. Maar deze anubiasen staan in de stroming van de filter. Wij hebben er nooit geen last van gehad ( bak draait nu ongeveer 2,5 jaar met deze inrichting en planten zonder wijziging in planten voeding of licht duur of sterkte ) de enige wijziging die er geweest is zijn die vissen zoals ik eerder zei daarom dacht ik dat het daar aan lag
 
Ik zit wat te lezen op het net, maar prioriteit 1 is denk ik de oorzaak oplossen, daarnaast heeft je plant er het meest last van. Over planten lees ik dat middeltjes het beste helpen, die je met een spuitje het beste rechtsstreeks op de baardalg kan spuiten voor de grootste effectieviteit. Op objecten die je kan verwijderen en waar kokend water op mag komen, die kan je vervolgens koken en na het afgekoeld is met baardalg en al in het aquarium terug zetten (de baardalg zal daarna afsterven en rood kleuren) als het op grind zit gewoon dat kleine beetje weg doen. En voor alles geld, met je nagels of pincet kan je het ook weg halen. Alleen kost het je uren en rugpijn. Dikke kans dat als het probleem niet opgost word het volgende week weer vol met alg zit. Dus eerst zou je het beste de oorzaak kunnen oplossen daarna pas het gevolg anders is het zo dweilen met de kraan open
Dit hadden wij ook gevonden. De algen op de wortels van de anubiasen zij het makkelijkste. We kunnen gewoon die wortel weg knippen Op het hout zal ook wel lukken om weg te krijgen maar ik heb ook gewoon bang dat het werk voor niets gaat zijn en de alg gewoon terug gaat komen.
 
De lichten staan gedimt ik denk iets van 10 klikjes boven het minimum dat ze kunnen. Maar deze anubiasen staan in de stroming van de filter. Wij hebben er nooit geen last van gehad ( bak draait nu ongeveer 2,5 jaar met deze inrichting en planten zonder wijziging in planten voeding of licht duur of sterkte ) de enige wijziging die er geweest is zijn die vissen zoals ik eerder zei daarom dacht ik dat het daar aan lag
Kunnen alle kleine beetjes zijn werd er net bedoelt, minder vissen is minder co2, dode vissen is nh3 piek, sterke stroming, extra voeding juiste belichting = recept voor baardalg ala creme. Het zou best kunnen dat als je 1 of 2 oplossingen hebt het probleem verholpen word 😀 je hebt er eigenlijk je voordeel aan, wat meer vis klonk wel simpel, maar dr zijn heel veel factoren waar je wat dingetjes in kan aanpassen dus aan alle kanten kan je eigenlijk wat doen tegen de alg. Dus ik denk dat het wel goed moet komen. Ik zou me pas zorgen maken als het terug kwam en je echt alles al weken hebt uitgeprobeerd 😅 of co2 oplossen, verlichting, de stroming van het water, de voeding. Je kan het handmatig weg halen er zijn middeltjes. Ik denk dat het niet de moeite waard is om er té druk over te maken dat zou zonde zijn ik denk wel dat het goed gaat komen (weinig ervaring maar als ik naar de info kijk) heb goeie hoop 😄
 
Ik zou vooral om de planten het meest druk maken omdat die er aan kunnen lijden. Je vissen vinden baardalg niet erg dus zou de plant uit de stroming halen of de stroming tijdelijk verminderen of veranderen dan is het grootste probleem opgelost. Daarna een co2 balans creeren zodat de baardalg geen kans meer krijgt en dan kan ik me voorstellen dat de rest zichzelf oplost en je er niet eens meer naar om hoeft te kijken
 
Een enkele dode vis inderdaad maar bij veel belasting kun je te maken krijgen met wat nh3/4 en als je al niet genoeg co2 hebt en de baardalg op de loer ligt dan kan dit een boost zijn.
Ik denk dat TS er eerder op doelt dat minder bewoners ook minder voedingsstoffen zoals CO2, NO3 en PO4 zullen verzorgen. Maar als het gaat om een verlies van 10 guppen op 50 stuks dan zal dat wel meevallen. Aanvankelijk dacht ik dat het verschil groter was.
 
Zouden jullie de lichtsterkte minder zetten of de lichtduur verminderen?
 
Hier stond het antwoord misschien al 😄
Ze hangen tegen de achterwand gelijmd dus ze verplaatsen zie ik niet echt als optie. Het enige wat ik kan doen is de achterste lamp draaien.

Ps drijfplanten zijn ook geen optie dit hebben we al geprobeert en de planten willen niet ( te vochtig te weinig licht en teveel strooming )
 
te vochtig te weinig licht en teveel strooming
Te weinig licht kan haast niet want in mn nano met 5W doen ze het erg goed. Soms willen ze gewoon niet en is die oorzaak onduidelijk.
 
Te weinig licht kan haast niet want in mn nano met 5W doen ze het erg goed. Soms willen ze gewoon niet en is die oorzaak onduidelijk.
Ons aquarium heeft aan de bovenkant een zwarte rand van ongeveer 10cm en er liggen 2 zwarte deksels op dus de drijfplanten kregen enkel licht als de lampen aan waren anders is het compleet donker aan het oppervlak.

Wij hebben Limnobium laevigatum ( kikkerbeet) , mini watersla ( mini Pistia ) en salvinia geprobeerd maar ze sterfden alle 3 af. We hebben ze zelfs in een appart kweekbakje gezet gehad zodat ze niet in de stroming konden komen maar nog was dit geen succes.

De salvinia ligt hier buiten in een regenton en daar gaat deze wel in tot de winter komt.
 
Zouden jullie de lichtsterkte minder zetten of de lichtduur verminderen?
Je moet je realiseren dat je praat over verschillende zaken. Je lichtsterkte zorgt voor plantengroei. De plant vraagt dan in dat geval ook om meer voeding. En daar kan bijvoorbeeld ook CO2 onder vallen. Een hogere lichtsterkte zorgt voor een snellere plantengroei binnen zekere kaders. Licht zorgt voor fotosynthese gedurende de tijd dat het licht brand. De lichtsterkte is dientengevolge dus wel van invloed tijdens die lichtduur. Wanneer die lichtsterkte bijvoorbeeld voor de plant niet helemaal voldoende is, ook al heb je een langere lichtduur, zie je effecten als een zich rekkende plant met een langere afstaand tussen de bladknopen. Voor je planten zou ik ook eens denken aan nitraat maar vooral ook fosfaat!
 

Terug
Bovenaan