Algeneter ineens dood?


M

Moni

Guest
Hallo iedereen even van tevoren een korte samenvatting van wat er de afgelopen 2 maanden gebeurt is:

Ik had een groepje van 7 corydory sterbei die allemaal een voor een dood zijn gegaan op 1 na. Oorzaak: te hoog nitraatgehalte,( zat rond de 100 ) ik testte mijn water eerst zelf maar bleek dat ik iets niet gied deed waardoor ik dacht dat alles prima was, toch bij een aquariumzaak water laten testen en nitraat en ph waren te hoog ( Ph was 7,4). Nu heb ik toen gelijk een waterwissel van 50% gedaan (heb een juwel 180) en elk weekend erna 20% aangehouden. ( heb nu dus 1x 50%, en 2x 20% waterwissel gedaan dus zijn bijna 4 weken verder).
Ook ben ik begonnen met vloeibare CO2 toe te voegen ( 1ml per 50L per dag, 180L geeft 3,5 ml per dag. Ik meet dit precies af met een soort spuitje en houd meestal iets onder de 3,5 aan om niet te veel te geven).

Nu is er sinds ik ben begonnen met de waterwissels eigenlijk niets fout gegaan en de vissen leken zelfs iets opgewekter door de bak te zwemmen.

Maar 2 dagen terug zag ik dat mijn borstelneus algeneter al raar deed. Hij zat verticaal tegen een stuk hout aan waar hij normaal altijd zit, maar zat niet aan het hout “vastgezogen” zoals altijd. Heb toen even met een soort sateprikker( niet spits) langs hem heen gewapperd en hij deed niets terwijl hij meestal al schrikt als ik voor de bak ga staan ofzo.
Nu vond ik heb vanmiddag dood tussen de planten liggen. Meteen eruit gehaald en gekeken of ik iets kon vinden, hij was niet opgezwollen, er zat niks in zijn bek dus hij is niet gestikt ofzo en zag er verder normaal uit. Hij is nog geen jaar oud en heeft verder nooit problemen gehad.

Weet iemand hoe dit komt en of dit aan de waterwissels etc ligt?

De rest van mijn vissen doen het nu prima
 
Ik heb ook nog twee sianese algeneters, zullen deze hier ook last van krijgen?
En ik wil graag een nieuw soort pleco erin zetten ( als de waardes goed zijn) maar is dit dan beter om niet te doen?
 
Een ph van 7.4 is voor een gezelschapsbak helemaal niet hoor en snap de toevoeging van easy carbo niet helemaal,zou idd een oorzaak van de sterfte kunnen zijn zoals Nicolientje ook aangeeft.

Je kan beter eerst hier zoveel mogelijk info over je bak geven zodat mensen je kunnen helpen met goed advies ipv de winkel die je allemaal overbodige middeltjes aansmeren.
 
PH van 7,4 is doorgaans goed.

EasyCarbo mag bij normaal gebruik ook geen problemen vormen.

wat zijn de medebewoners? hoe word de bak gefilterd? foto'tje van de bak?
 
Je siamese algeneters zullen er geen last van hebben, is een heel ander soort vis. Een ander soort pleco (overigens worden ditsoort vissen over het algemeen met L-nummer aangeduid want een pleco is een soort vis en niet een groepsnaam) erin zetten is niet aan te raden tenzij je stopt de co2 toe te voegen.
Uitleg wat L-nummers zijn: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/l-nummers-en-lda-nummers-de-uitleg
Website (engelstalig) waar enorm veel L-nummers geregistreerd staan met foto en hun onderhoudbehoeftes: https://www.planetcatfish.com/
 
Ik heb nu bezoek dus ik stuur later even een foto,

Medebewoners zijn:
11x neon tetra
2x sianese algeneter
1x cpo dwergkreeft
1x dwerggoerami vrouw
2x appistogramma fire red man (dacht dat het een koppel was maar bleken 2 mannen, gaat tevens prima)
3x maanvis koi
2x endler gup man
1x corydoras sterbeii
1x barbeel ( gaat nog weg)
1x slak ( Rabbit snail)
1x kleine vis ( weet niet precies welke soort het is maar deze gaat ook weg)

No3: > 50
No2: 0
Ph: 7,4

Ik heb alleen een binnenfilter (juwel 180) en de sponsjes worden regelmatig vervangen en wanneer schoongemaakt wordt dit in een emmer aquariumwater gedaan.
Ik hou in een agenda bij wanneer de filtersponsjes moeten worden vervangen en maak om de week de helft van de sponsjes schoon ( niet heel grondig zodat de goede bacteriën behouden blijven) ( dus week 1 de bovenste helft, week 2 de onderste helft, week 3 de bovenste etc)
Ook gebruik ik dan een stofzuiger om het grind en de “zandbak” voor de corydory schoon te maken, dit doe ik elke week met het water verversen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je siamese algeneters zullen er geen last van hebben, is een heel ander soort vis. Een ander soort pleco (overigens worden ditsoort vissen over het algemeen met L-nummer aangeduid want een pleco is een soort vis en niet een groepsnaam) erin zetten is niet aan te raden tenzij je stopt de co2 toe te voegen.
Uitleg wat L-nummers zijn: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/l-nummers-en-lda-nummers-de-uitleg
Website (engelstalig) waar enorm veel L-nummers geregistreerd staan met foto en hun onderhoudbehoeftes: https://www.planetcatfish.com/

Ik zal eens kijken! Albast bedankt :)
 
Ik heb alleen een binnenfilter (juwel 180) en de sponsjes worden regelmatig vervangen en wanneer schoongemaakt wordt dit in een emmer aquariumwater gedaan.
Ik hou in een agenda bij wanneer de filtersponsjes moeten worden vervangen en maak om de week de helft van de sponsjes schoon ( niet heel grondig zodat de goede bacteriën behouden blijven) ( dus week 1 de bovenste helft, week 2 de onderste helft, week 3 de bovenste etc)
Ook gebruik ik dan een stofzuiger om het grind en de “zandbak” voor de corydory schoon te maken, dit doe ik elke week met het water verversen.
Denk dat je je sponzen te vaak schoonmaakt. Meestal maak je je spons pas schoon als de doorstroming minder wordt of als je ziet dat ze echt vuil zijn. Sponzen hoef je eigenlijk nooit te vervangen tenzij ze kapot gaan. Het om en om schoonmaken en in aquariumwater uitspoelen doe je goed.
Bij het schoonmaken van de bodem hevel je het vuil af wat op de bodem ligt maar laat je de bodem zelf met rust omdat ook hier veel nuttige bacteriën in zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Wat voor bodem heb je? Zie je zwarte/groene vlekken op de bodem? Ik vind het namelijk erg raar dat er zoveel bodembewoners achter elkaar zijn gestorven...
 
  • Leuk
Waarderingen: Moni
Heb allee een paar groene alg vlak onder het grind zitten waar ik niet bij kom. (P.s. Het staat naast een raam waar sochtends soms wel wat licht op kan vallen, ik probeer het gordijn zoveel mogelijk dicht te houden rond deze tijd.
De corydoras zijn volgens de aquariumzaak gestorven door de hoge nitraatwaarde aangezien deze (sterbeii) erg gevoelig is hiervoor. Sinds ik meer water ververs gaat het ook al veel beter met de laatste corydory.

Deze groene alg zit alleen tegen het glas op het stuk dat soms in het licht staat, de zijkant van de bak etc zien er allemaal goed uit.
Aan het oppervlak zie ik nergens plekken groen/zwart/andere kleur ofzo.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Normaal gaan je vissen niet dood door een hoge nitraat waarde. Misschien bodemrot?
 
Wat voor een filter heb je er onder staan en hoe goed stroomt die door? Heb je de nieuwe nitraatwaarde al laten testen? Nitraat is het eindproduct van Ammoniak. Als je zo'n hoge waarde hebt wil dat dus zeggen dat je of te veel voert/te veel vis hebt of dat je te weinig planten hebt icm weinig waterwissels. Het is een disbalans in je aquarium iniedergeval. Heb je toevallig een foto van de dode vissen? Dit hierdoor kan je vaak al wat dingen uitsluiten.

Ademen de overige vissen snel? Ik had vanochtend toevallig nog dat m'n L201's lagen te hyperventileren omdat de pomp snachts uit had gestaan. Hierdoor heb je een slechte gaswisseling en dus zuurstoftekort. Was kantje boord.. Dit kan ook komen als je gewoon een slechte doorstroming hebt. Heb je een foto van de bak?
 
Hmm ik heb altijd een hoge nitraat gehad zonder het echt te weten aangezien mijn kraanwater al rond de 50 ligt en geen problemen. Ik kan ook niet echt informatie vinden over dode vissen bij een hoge nitraat. Wel bij een hoge nitriet.
 
50 is de grenswaarde voor de waterzuivering. 80% van de waterzuiveringsinstallaties hebben een nitraat van lager dan 25 dus je zit echt heel hoog dan. Met meer planten los je dit probleem deels op en ik zou ook zeker aanraden om je water goed te blijven onderhouden.
 
Hallo, hierbij een paar foto’s van het aquarium, zoals je ziet staan er veel planten in en tegenwoordig doe ik iets grotere waterwissels elke week. De nitraatwaarde daalt langzaam maar zeker.
Ik heb helaas geen foto’s van de overleden vissen maar deze hadden naar mijn ogen niks raars.

EF7D565D-7CC7-49A5-AD4E-A07EA302251A.jpeg
629C6CA7-957B-4FF8-9A95-ED24AAC8DDC4.jpeg
BBFA2433-50FA-49C4-ABBB-1585A10EA89A.jpeg
368D099E-595C-48E5-A2C8-FB63897DA3DD.jpeg
 
Je hebt, althans zo lijkt het op de foto, een hele dikke laag grind met daaronder zand?? Grote kans dat de bodem dicht is geslibt en begint te rotten. Denk dat dit een reden is dat je zoveel uitval bij de bodembewoners hebt. Lijkt mij zo een laag van een cm of 8 a 10?
 
bodemrot zou mij niks verbazen nee.

Echt veel te dik met ook nog zand er tussen/onder?
 
  • Leuk
Waarderingen: Sen
Hmmm had er nig niet aan gedacht dat de bidem te dik kon zijn, maar zou idd wel eens de oorzaak kunnen zijn, ik ga morgen weer water laten testen, en misschien een nieuwe bodem dan maar? Of hoeft dit niet perce?

Ik heb trouwens net water thuis getest, hierbij een foto van het teststripje na ongeveer een minuut.

3F31BCD7-30EE-4210-858A-957A3BAA3AA0.jpeg
 
Hmmm had er nig niet aan gedacht dat de bidem te dik kon zijn, maar zou idd wel eens de oorzaak kunnen zijn, ik ga morgen weer water laten testen, en misschien een nieuwe bodem dan maar? Of hoeft dit niet perce?

Ik heb trouwens net water thuis getest, hierbij een foto van het teststripje na ongeveer een minuut.

Bekijk bijlage 246848
Houdt er rekening mee dat zodra je met de bodem bezig gaat en er mee aan het woelen gaat, jr heel snel je water heel erg vervuild met grote kans dat je al je vissen om zeep helpt. De vervuiling wordt nu in de bodem vastgehouden, maar als je gaat woelen komt dit in het water.
Ik zou je wel aanraden je bodem te vervangen naar een laag van slechts een paar cm. En dan 1 soort met dezelfde korrelgrootte. Ivm je corydoras zou ik dan gaan voor zand. Je water zou ik afhevelen en zoveel mogelijk van bewaren en je filter in een emmer met je pomp voor beweging. Vissen in het water, deze bodem eruit en weg en dan de nieuwe bodem in de bak. Vullen met 'oud' water en aanvullen met vers. Filter en vissen terug en waarden en vissen goed in de gaten houden. Je bacteriën in de bodem zijn nu namelijk weg en je hebt alleen je filter hier nog voor. Zuinig aan voeren en goed je waarden in de gaten gaan houden en geen vis toevoegen de komende maand. Als alles weer stabiel is kun je kijken naar uitbreiding van wat je hebt

Edit; door je filtermateriaal met het pompje in een emmer/bak met aquariumwater te doen, houdt je de bacterien levend. Liefst met verwarming zodat de temperatuur ook niet teveel zakt
 
Wat Mike al aangeeft, als je nu in je bodem gaat woelen is er m.i. een grote kans dat het fout gaat.

ik zou eerst Alle vissen uitvangen en apart in een emmer zetten.
tevens de hardscape en planten in een emmer doen.

daarna de oude bodem eruit halen en een nieuwe inleggen.
 
Doen de planten en ook goed op een zandbodem? Ik heb nu dus een voedingsbodem omdat de winkel mij zand afraadde, in eerste instantie wilde ik namelijk ook een zandbodem.
Ik heb ook iets gehoord van vodingstabletten bij de wortels van de planten? Zou dit dan nodig zijn?
 
Ik heb nooit last gehad van een zandbodem :) gebruik zelf filterzand 0.4-0.8mm. maar ook hornbach verkoop ook "cosmetic sand" ook dit zand is zeer geschikt en ook verkrijgbaar een reebruin of zwart.

voedingsbodem.... ik ben er geen fan van en vind het voornamelijk verkoop praatjes van de winkel maar dat is mijn mening :)

ja er bestaan inderdaad voedingsbolletjes/tabletten/capsules. deze stop je gewoon bij de wortel van de plant die het nodig heeft.
je cabomba achtige plant heeft het niet nodig, maar je zwaarplant bijvoorbeeld weer wel.
 
Ik heb vandaag pas weer het water laten testen, er kwam even iets tussendoor. De ph is nig steeds 7,4. En de nitraatwaarde is onder de 50.
Ook daar even gevraagd wat ik het beste kon doen met de bodem. Ze adviseerde mij ook om de bodem in zijn geheel te vervangen, maar dat dit nog niet oer direct hoeft. (Had ook fotos laten zien en hij zei dat het nog even kon wachten) ik ga dus na mijn examens in de zomervakantie mijn bodem vervangen door zand ( dit wordt waarschijnlijk her zwarte “cosmetic sand” waar RichD1011 het al over had.)

Ik heb het nu erg druk met exanenvoorbereidungen etc. Dus vandaar dat ik het pas in de zomervakantie doe. Dan plaats ik waarschijnlijk ook een extra stuk kienhout en misschien vervang ik de stenen ook

In ieder geval bedankt voor alle reacties tot nu toe, ze hebben erg geholpen ;)
 

Terug
Bovenaan