Algen van de ruiten krabben


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
46
Hallo allemaal,

Wat gebruiken jullie om algen van de ruiten te verwijderen en hoe bevalt dat?
De standaard oplossing lijkt een soort scheermes aan een stok te zijn. Die heb je dan weer in veel uitvoeringen.
Ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen van die verschillende uitvoeringen.
Op zich zou ik graag iets eenvoudigs hebben. Een van de risico's die ik zie is dat je de kitranden kunt beschadigen met zon scheermes. Zijn er ook uitvoeringen waarbij er iets om het mes heen zit zodat je veilig langs de randen kunt?
 
Voor in de hoeken en/of over de kitnaden doet een ouderwetse tandenborstel wonderen.
En voor het glas gebruik ik ook wel eens een klein schuursponsje of oud filtermateriaal ipv een scraper, Wel altijd erg goed uitkijken voor krassen
 
Tot nog toe heb ik er iets voor misbruik dat achteraf eigenlijk bedoeld was om de bodem mee te egaliseren. Werkt wel, maar je moet best hard drukken. Is dat met zo'n bankpasje niet ook zo?
 
Het mooie van zo'n krabbertje vind ik dat je niet zoveel water hoeft te verplaatsen. Je kunt hem rustig op en neer bewegen. Ik neem aan dat je met een sponsje wel een beetje moet boenen?
 
Het mooie van zo'n krabbertje vind ik dat je niet zoveel water hoeft te verplaatsen. Je kunt hem rustig op en neer bewegen. Ik neem aan dat je met een sponsje wel een beetje moet boenen?
Ja maar dat gaat heel soepeltjes. Nog een kleine toevoeging. De JBL Blanki met lange (of zonder) steel werkt ook goed. Je krijgt geen krassen.

 
Een hamer?

IMG_2822.jpeg

Nu ff een serieus antwoord. Zo’n goedkoop sponsje vd Aaaa Cee Tion……. Bij hardnekkige alg de hardere kant, wel rustig aan doen natuurlijk dat het niet krast. Bij gewoon poetsen de spons kant.


IMG_2823.jpeg
 
Ff het glas in zn geheel vervangen ja 🤣 had gisteren nog toevallig de random gedachte, kan ik niet zo ff 123 het glas er af halen en dan een nieuw plaatje er tegen aan drukken. Als je snel genoeg bent blijft het water vast zitten. Ik ben maar niet verder in gegaan op mezelf op dat moment. Bedacht dat een pasje iets praktischer zou zijn naar ik houd mn opties open. Geen vreemde gedachte dus zn hamer!🤣

Ik heb deze sponsen
IMG_20230917_152144.jpg
 
Zojuist geprobeerd met een oude toegangskaart van een vakantiehuisje van Roompot. In weze is dat gewoon een bankpasje, maar dan zonder dat al mijn geld eraan vast zit.
Werkt verrassend goed! Ik had nooit gedacht dat zulk zacht materiaal zo goed kan schrapen.
Het enige is dat je er wat lastig mee langs planten en hout komt. Mijn dikke knuisten zitten dan een beetje in de weg.

Ja maar dat gaat heel soepeltjes. Nog een kleine toevoeging. De JBL Blanki met lange (of zonder) steel werkt ook goed. Je krijgt geen krassen.

Wat een grappig apparaat! Is dat ook een soort schuursponsje wat eraan zit?
 
Zojuist geprobeerd met een oude toegangskaart van een vakantiehuisje van Roompot. In weze is dat gewoon een bankpasje, maar dan zonder dat al mijn geld eraan vast zit.
Werkt verrassend goed! Ik had nooit gedacht dat zulk zacht materiaal zo goed kan schrapen.
Het enige is dat je er wat lastig mee langs planten en hout komt. Mijn dikke knuisten zitten dan een beetje in de weg.


Wat een grappig apparaat! Is dat ook een soort schuursponsje wat eraan zit?
Het is gewoon een scherp plastic randje 😀 elke scherp plastic randje zou kunnen werken alleen die van pasjes zijn vaak stevig, goed gefabriceerd en altijd toegankelijk 😀
 
De schuurkant van een schuurspons is gemaakt van plastic, maar er zit ook een soort korrel inz deze korrel laat los tijdens het afwassen bijvoorbeeld en dan verliest de spons na een tijdje zn schurende werking. En de spons gedeelte is denk ik ook plastic alleen is het zo luchtig dat je er gewoon niet perongeluk te hard mee kan duwen.

Je moet ook eigenlijk altijd van boven naar beneden poetsen in geval er een steentje blijft hangen en die langs het glas schraapt. Want met de kunstof van de spons zal je booit van je leven krassen kunnen maken. Het zijn de carbonaten op het glas die microkrasjes veroorzaken, en schurende korrels aan de schuur kant of een steentje.

Ook met een pasje kan je op die manier krassen krijgen. Het beste is ook om met kleine slagen te bewegen zodat je ook het vuil de kans krijgt tussen de pas en het glas vandaan te komen. ls je dan toch perongeluk een krasje maakt dan is de kras ook niet van boven naar beneden maar een heel klein stukje.
 
Ziet er ook handig uit. Waar koop je dat?
 
Hallo allemaal,

Wat gebruiken jullie om algen van de ruiten te verwijderen en hoe bevalt dat?
De standaard oplossing lijkt een soort scheermes aan een stok te zijn. Die heb je dan weer in veel uitvoeringen.
Ik ben benieuwd naar de voor- en nadelen van die verschillende uitvoeringen.
Op zich zou ik graag iets eenvoudigs hebben. Een van de risico's die ik zie is dat je de kitranden kunt beschadigen met zon scheermes. Zijn er ook uitvoeringen waarbij er iets om het mes heen zit zodat je veilig langs de randen kunt?
Iets waar meestal niet aan gedacht wordt is papier! Gebruik wel zacht papier maar een prop en wrijf redelijk stevig over je glas. Hou die prop natuurlijk wel goed bij elkaar. Het wordt prima schoon én krasvrij!
 

Terug
Bovenaan