algen Tanganyka Cichliden bakje


Pieter427

Active member
Lid geworden
5 mei 2017
Berichten
42
Leeftijd
22
Locatie
loosdrecht
243555a5fb600ca1df.jpg
243555a5fb60021060.jpg
243555a5fb6016eba5.jpg
Ik heb last van algen op de bodem ik haal het elke keer weg. ik weet zelf niet welke alg soort het is.
maar ik heb ook nog last van baard alg en draad alg op me planten de laste 2 weken weet iemand hoe ik dit natuurlijk wijze kan weg halen. dus geen chemische spullen als het anders niet kan dan wel.

bestand
2 dickfeldi 1 man en 1 vrouw
2 calvus 1 man en 1 vrouw
1 lamprologus ocellatus 1 man
2 Neolamprologus leleupii weet ik niet maar ik denk 1 man 1 vrouw want de ene beschermend de ander heeeeel erg


bodem
https://www.hornbach.nl/shop/Aquari...c6m9xWtt_KYS4d8_8jdP8HpcFQhKQ-2BoCboUQAvD_BwE

4 kg kalk hounde stenen

water waarders zijn goed ik moet nog deze week verversen
PH 7,5
KH 120
GH 150
nitraat 20
nitrite 0

planten
4 unabias planten
3 javaren planten



 
dit ga ik vrijdag bestellen. ik ga die stenen bestellen voor vriend dus die hoort er niet bij. kunnen jullie even kijken wat er aan de anders moet

bestel lijst.PNG
 
Plantenvoeding bij tangs? Zou het niet doen.
Reageren er niet altijd even leuk op.

Even wat achtergrond informatie:

Welk formaat is de bak?

Hoeveel en hoevaak ververs je?

En wat voor fiter(s) draaien erop? Hoe zitten de in en uitstroom van deze bevestigd?

Hoeveel voer je?

Zou voorlopig nog even geen algexit meuk halen, dat is een laatste redmiddel. (Is namelijk alleen symtoom bestrijding)

Wat ik wel zou doen is je eerst even goed richten op de blauwalg, dat is namelijk niet alleen lelijk maar ook slecht voor de vissen

Hardscape en planten uit de bak halen, daarna de bodem grondig afhevelen en al het blauwalg wegzuigen.

Hardescape grondig schoonmaken en de planten.. als ze onder de blauwalg zitten zou ik ze een gooi geven.

Daarna de boel weer terugzetten.

Daarna minstens 3x per week de nieuwe blauwalg wegzuigen mocht het terug komen.

Die test strips hoef je m.i. sws niet te nemen, druppel testen zijn wat dat betreft een heel stuk betrouwbaarder.

Ohja en als je bak echt een KH van 120 en GH van 150 heeft zullen de vissen allang dood zijn :sorry:
 
dan kan ik niet aflezen sorry maar ik hard water volgens de test van easy life moet ook wel. de bak formaat is 80x50x50. ik ververs 1 per ander halve week. er draaid juwel bioflow 3.0 op. er draaid ook een lucht filter op van 100 liter werd me aangeraden door de rifwachter en ik hem toch nog liggen.
 
ik voer om de dag ene keer granulaat de andere keer diepvries voer blokje. ik doe aan granulaat 10 stukjes. welke drupel test box moet ik dan kopen ?
 
ik heb de hele bodem gereiniged en alle planten schoongemaakt en de stenen
 
Ik vraag me ook af hoelang de bak draait en wanneer er vissen zijn in gekomen.
 
17 septemeber is he in gaan draaien en om 30 oktober 2017 zijn er vissen bij genkomdn
 
Ik zou al die handel niet bestellen en het is beter de oorzaak op te sporen en daarom een goede druppeltest te kopen. Je kan al leuke koffers kopen voor amper 35 euro.
Zoals men al aangaf dagelijks de blauwalg afzuigen en dat volhouden. Ik denk dat de bak te snel en teveel is belast.

https://www.aquastorexl.nl/colombo-test-lab.html
 
Eventueel kan je ook je waterwaarden laten testen in een LFS waar ze druppeltests gebruiken, even met een flesje welke volledig is afgevuld (dus de dop er onder water opdraaien) daar naar toe gaan en de waarden noteren.
 
ik ga vandaag een druppel test box kopen en testen en als de waders slecht zijn vervang ik 80 procent van het water en doe ik dr aquasafe in en dat
 
ik ga vandaag een druppel test box kopen en testen en als de waders slecht zijn vervang ik 80 procent van het water en doe ik dr aquasafe in en dat
Plaats eerst even hier de waarden, dan kan je advies krijgen hoe het beste te handelen.
 
Ik zou inderdaad eerst even meten en dan verder kijken en de blauwalg dagelijks verwijderen.Teveel belasting voor je bacteriecultuur is niet altijd meetbaar met onze testen.
 
Ik zou eerst voor een betere filtering zorgen.

Zo te zien is je interne filter niet toereikend en levert te weinig flow. Zou zelf overstappen op een extern filter.

Voeren doe je niet te veel als ik het zo inschat.

Water verversen mag bij deze dieren gerust 1x per week 50%
 
deze zat er bij gewoon ik heb ook een andere bak met dezelfde filter en die werkt prima met 6 platyies en 10 knaackies ook 125 liter
 
jongens ik heb een kuur gekregen van de rifwachter en heb een externe filter gekocht dus het moet nu goed komen hoop ik
 
Zelf zou ik niet gelijk de kuur inzetten tegen blauwalg want dat maakt namelijk bacteriën kapot en dus ook de goede die in je bakje zitten.
 
dan kan ik niet aflezen sorry maar ik hard water volgens de test van easy life moet ook wel. de bak formaat is 80x50x50. ik ververs 1 per ander halve week. er draaid juwel bioflow 3.0 op. er draaid ook een lucht filter op van 100 liter werd me aangeraden door de rifwachter en ik hem toch nog liggen.

Ik moet helaas vertellen dat jouw bestand in een bak met deze afmetingen niet gaat werken. Je hebt best wat vissen erin zitten die een eigen plek gaan claimen. Ik zou in een bak met deze dimensies alleen bv multi's of similis houden.
 
me eheim proficineel 4+ 250 liter is aangesloten en draaidt nu. nog geen kuur gedaan morgen de bodem goed uit baggere en alles weer schoon maken.
 
Ik moet helaas vertellen dat jouw bestand in een bak met deze afmetingen niet gaat werken. Je hebt best wat vissen erin zitten die een eigen plek gaan claimen. Ik zou in een bak met deze dimensies alleen bv multi's of similis houden.
ze doen het goed met elkaar geen agresieviteit naar elkaar dus ik zie geen probleem. dit werdt mij geadviseerdt bij de rifwachter
 
Ik ben geen expert op het gebied van deze vissen maar jammer genoeg hoor je toch vaak dat men een verkeerd advies krijgt. Of dat hier ook zo is laat ik aan de kenners over.
 
2 dickfeldi 1 man en 1 vrouw
2 calvus 1 man en 1 vrouw
1 lamprologus ocellatus 1 man
2 Neolamprologus leleupii

ze doen het goed met elkaar geen agresieviteit naar elkaar dus ik zie geen probleem. dit werdt mij geadviseerdt bij de rifwachter

Ik denk dat je helaas verkeerd bent geïnformeerd en dat het nu goed gaat omdat de vissen nog klein zijn (weet niet of dit laatste klopt)

Maar even ter info:
N. leleupi: http://www.tanganyika.nl/N_leleupi.php (dus deze past niet in jouw bak)
A. calvus: https://www.nvcweb.nl/visbeschrijvingen/tanganjika/altolamprologus-calvus-poll-1978 (dus past ook niet)
J. dickfeldi: http://tanganyikacichlide.nl/julidochromis-regani (pas dus eigenlijk ook niet)
L. ocellatus: Past wel, maar heeft ook een flink karakter. Ben regelmatig in mijn vingers gebeten als ik in de buurt van de slakkenhuisjes kwam waar mijn koppel in zat. Joegen ook grotere vissen weg!

Ik heb 3 van bovenstaande soorten gehouden (de dickfeldi niet). Mar mijn ervaring met alledrie de soorten (heb ze, niet tegelijkertijd, gehouden in een 2 meterbak) dat ze ruimte nodig hebben. Het gaat op de lange termijn. Ligt eraan hoe groot ze nu zijn.... echt verkeerd. Dus over maximaal een jaar heb je uitval door gevechten in jouw bak!
Dat is zeker geen mening, maar op eigen ervaring gebaseerd. Ik zou in jouw bak alleen de dickfeldi houden en of een koppel ocellatus of een groep multi/similis plaatsen. Dan ga je op de lange duur ook nog genieten.

Succes met de keuzes!
 

Terug
Bovenaan