Algen soort en bestrijding


L

Larske2000

Guest
Zonder alg
rnlv3iu.jpg




Begin algengroei
v29o7o2w3nmqj.jpg



Na 1,5 tot 2 weken
mp12m7r.jpg




Ik heb in mijn nieuwe aqaurium dezelfde algenplaag als in mijn oude. Misschien met overhevelen decoratie dat het is meegekomen.
Maar ik wil echt eens weten wat het is, en hoe ik het bestrijd.



Kwaliteit water/aquarium:

Mijn water heb ik iig uitgebreid getest en de waarden zijn vrij normaal.
Filter met witte kiezels, grove filter, en koolstof filter.
En heb zuurstof/beluchting via pompje/steen en aqaurium planten.
Watertemperatuur is 25 graden
Afmeting: 70x50x35

Kuur:

Ook heb ik van esha een kuur gebruikt. De kuur is klaar. Maar misschien moet het resultaat nog komen, kan dat? Ben pas 3 dagen na de kuur van 7 dagen. (10 dagen vanaf start kuur nu)

Beschrijving algen:

Op de bodem (fijn zand) ontstaat een steeds groter wordende bruine aanslag. Uiteindelijk wordt deze aanslag donkerbruin en dan groen. Wordt nu na de kuur zelfs groen. Ook heb ik bruine vlekken van 0,5 tot 1cm groot gekregen op het glas. Het is als een dun laagje over de bodem. Ontstaat vanuit het midden, en aan de randen van aqaurium 5 tot 10 cm is niks te zien.

Als ik eens het soort alg zou weten? Ik heb ook al aan blauwalg gedacht, omdat als het groen is het er veel van weg heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blauwalg. Kun je eens zo'n groen/blauw stukje pakken, deze tussen je vingers wrijven en er aan ruiken? Als t stinkt naar rotte eieren is t zeker blauwalg. (Daarna ff goed je handen wassen).
 
Hoe vaak ververs je?

Filter met witte kiezels
Witte kiezels? Wat voor filter heb je.

En filter je nu over koolstof vanwege de medicijnen of heb je dit er altijd inzitten?

Esha is een middel waar vrij veel resistentie tegen schijnt te zijn. Misschien even een topic bij visziekten openen over je zieke vis(sen)

Heb je je aquarium wel laten indraaien?
Ook zou ik meer planten (snelgroeiers) toevoegen. Deze dan wel uit het potje halen en planten.
 
Volgens mij bruin en blauwalg. Hoelang draait deze bak nu? Ik zou in elk geval de planten uit de potjes halen zonder het wol en flink wat snelgroeiers erbij plaatsen.

Welke kuur heb je gebruikt want dat heeft denk ik de bacterien de nek omgedraaid.
 
Ik neem aan dat hij esha tegen de algen heeft gebruikt, dus iets in de richting van protalon. Neem aan geen esha2000, want de vissen zien er niet ziek uit.

Maar is wel duidelijk blauwalg. Ontstaat vaak door teveel afvalstoffen in de bak of door te weinig circulatie. Blauwalg moet je echt de oorzaak aanpakken anders blijft het terugkomen. Je kunt het meestal wel gemakkelijk afhevelen, dus daar zou je het meeste mee kunnen verwijderen.
 
Hoe vaak ververs je?


Witte kiezels? Wat voor filter heb je.

En filter je nu over koolstof vanwege de medicijnen of heb je dit er altijd inzitten?

Esha is een middel waar vrij veel resistentie tegen schijnt te zijn. Misschien even een topic bij visziekten openen over je zieke vis(sen)

Heb je je aquarium wel laten indraaien?
Ook zou ik meer planten (snelgroeiers) toevoegen. Deze dan wel uit het potje halen en planten.

Ik bedoel zo'n witte kiezelachtige dingen die onderaan in het filter liggen.

Ik filter normaal wel met koolstof. Niet om de reden dat ik problemen heb ofzo.

En Esha is een merk, misschien dat er verwarring ontstaat met esha2000 wat ik beter had moeten zeggen is: ik gebruik Esha protalon 707 voor algen.
Ik heb dus geen zieke vissen, die zijn enorm vitaal.
 
Volgens mij bruin en blauwalg. Hoelang draait deze bak nu? Ik zou in elk geval de planten uit de potjes halen zonder het wol en flink wat snelgroeiers erbij plaatsen.

Welke kuur heb je gebruikt want dat heeft denk ik de bacterien de nek omgedraaid.

Ik heb de bak nu 6 weken. Netjes eerst 2 weken laten indraaien. Alles nieuw aangeschaft, alleen drijfhout overgezet, denk dat daar alg in heeft gezeten.

Plantjes zijn inmiddels uit de potjes/wol.

Kuur is: esha protalon 707
 
Een vervuilde bak lijkt me dan sterk aangezien hij 6 weken draait.. Het zou kunnen dat je te vroeg vis hebt toegevoegd waardoor je bak nu uit balans is.

Ik lees tevens als oorzaak van blauwalg een nitraat tekort.
Je zegt dat je de waardes uitgebreid getest hebt kun je je waardes hier posten?
 
Dit is hoe het in mijn vorige aquarium uitzag:
54v7k2.jpg


En dit is hoe het in mijn nieuwe aquarium uitziet van dichtbij:

bz0nb41eq9o.jpg


Water is vandaag nogmaals getest is valt binnen normale waarden.

Heb het groene spul tussen mijn vingers gewreven en stinkt niet. Misschien nog te vroeg om te stinken? :)

Snap dat waterkwaliteit, zuurtstof/co2, waterplanten, lichturen, allemaal van invloed kunnen zijn. Maar omdat dat allemaal vrij standaard is bij mij, ben ik eerder op zoek naar een goed middel hiervoor.
 
Als je de oorzaak niet aanpakt blijf je middeltjes toevoegen, want dan zal het waarschijnlijk terug komen. En waardes binnen de normale waarden is nikszeggend. Neem aan dat je dit te horen hebt gekregen van een winkel? Of heb je zelf getest ?
 
Een vervuilde bak lijkt me dan sterk aangezien hij 6 weken draait.. Het zou kunnen dat je te vroeg vis hebt toegevoegd waardoor je bak nu uit balans is.

Ik lees tevens als oorzaak van blauwalg een nitraat tekort.
Je zegt dat je de waardes uitgebreid getest hebt kun je je waardes hier posten?

Bij de Viswinkel zeiden ze dat deze waarden net binnen de standaard liggen. En bij nieuwe bak, kunne voorkomen.

Huidige Waarden:

Ph 7,5
Gh 5
Kh 11
 
Echt bizar veel blauwalg... zorgwekkend..

Je anti-alg middeltje (waar ik geen voorstander van ben), zal waarschijnlijk ook niet geholpen hebben, omdat je over kool filtert.

Veel water verversen, incl de blauwalg afhevelen, veel planten en snelgroeiers toevoegen en met regelmaat plantenvoeding toevoegen, is mijn advies.
 
Vervelend dat je zoveel blauw en bruin alg hebt.

Twee vraagjes:
-Over je zandbodem. Wat voor soort zand heb je erin liggen?
Filterzand of rivierzand of iets anders?
-Over je licht, hoelang staan je lampen aan?

Als ik naar je foto's kijk, vallen me een paar dingen op die je zou kunnen aanpassen.
-meer planten toevoegen, wel uit de potjes halen en het steenwol allemaal verwijderen.
-voeg ook wat drijfplanten toe
-filteren over kool is niet goed. Enkel na een medicijnkuur zou je dat even kunnen doen. Kool filtert schadelijke stoffen uit je bak, maar geeft ze na een tijdje ook weer terug aan het water met alle gevolgen van dien, dus het kool er echt uitlaten.
-je moet echt filterwatten gaan gebruiken in je filter, dat heb je nu niet, en daardoor blijft er te veel vuil circuleren
-blijf zo veel mogelijk van je sponzen en zo af in je filter. Pas als je duidelijk ziet dat de stroming af neemt, kun je een deel van je materiaal uitspoelen. Nooit alles tegelijk, want dan help je de goede bacteriecultuur om zeep

Hopelijk gaan alle tips snel helpen
 

Terug
Bovenaan