Algen probleem.


Ik heb zelf nog met veel kortere lichtperiodes gewerkt.
Met 6 uur moet het zeker lukken om een gezonde plantengroei te verkrijgen .
 
Mijn nitraat en fosfaat, ik heb ze van aquariumbemesting.nl, doseer ik apart. In mijn Rio 180, zal netto zo'n 150 liter zijn, komt 28 ml. fosfaat en 14 ml nitraat per week. Maar ik doseer dagelijks! Ik doe niet aan EI of wat dan ook maar doseer wat er gevraagd wordt, niet meer en niet minder. Mijn doseringshoeveelheid heb ik aanvankelijk afgeleid van de adviezen op de aquabemesting site. De menging van de poeders doe ik precies volgens hun advies. De dosering die ik hiervoor aangaf is in de loop van de tijd aangepast aan de vraag van de planten. Want alleen dáár kijk ik naar! Of je met een automaat, die ik ook heb, voldoende CO2 doseert hangt natuurlijk af van je instelling! Waterdistributie en sterkte van je stroming spelen hier ook een, belangrijke, rol.
precies, ik doe ongeveer hetzelfde....vraag en aanbod gelijk stellen.
na de waterwissel heb ik nog maar een of twee ppm nitraat, dat vul ik langzaam bij tot aan 10 en dan stop ik.
Dat bijvoegen gebeurd met een pomp die verdampt water weer op peil brengt, in 2 dagen tijd zit ik dan weer op 10 en voeg dan alleen maar toe hetgeen verbruikt wordt.
De CO2 staat ingesteld op 20 mg = kh4 een ph van 6.7.
De waterdistributie was bij mij ook de oorzaak dat het niet echt lekker ging, nadat ik een stromingspomp heb geplaatst..tegenovergesteld aan de retour van de hoofdpomp zag ik de blaadjes van alle planten zachtjes bewegen en was er duidelijk resultaat na 10 dagen.
 
Ik heb hem nu op 7 uren staan en 65% Kijk eerst even hoe dit gaat.
 


volgens mij is de stroming wel over
al goed.
 
Je kan dat ook erg makkelijk testen met wat diepvriesvoer bijvoorbeeld.
 
Zelf heb ik een 702 op een 100 liter draaien. Ben daar niet zo happy mee eerlijk gezegd. Debiet valt me zwaar tegen. Ik gooi er eerdaags een 902 tegenaan aangezien ik een 1502 erbij krijg van mijn vrouw :) ze vroeg een kerst cadeau voor onder de boom. Ik wist niks behalve dat ik steeds zat te zoeken ernaar. Dus zei ze weetje wat ik koop die filter voor je en dan ben je weer happy :) dus dat. Maar 902 ben ik zeer content mee.
 


volgens mij is de stroming wel over
al goed.


Ik weet niet wat je aan vis erin hebt maar aan het filmpje te zien valt dat alles mee. Ik ben van mening dat je filter prima geschikt is voor deze bak. Overcapaciteit is wel en plus maar geen pre in jou geval. Hoe gaat het met de alg?
 
Zelf heb ik een 702 op een 100 liter draaien. Ben daar niet zo happy mee eerlijk gezegd. Debiet valt me zwaar tegen. Ik gooi er eerdaags een 902 tegenaan aangezien ik een 1502 erbij krijg van mijn vrouw :) ze vroeg een kerst cadeau voor onder de boom. Ik wist niks behalve dat ik steeds zat te zoeken ernaar. Dus zei ze weetje wat ik koop die filter voor je en dan ben je weer happy :) dus dat. Maar 902 ben ik zeer content mee.

Voor een goed begrip: Heb je nu dus en een 902 en een 1502? Toch niet allebei op 100 liter?
 
Voor een goed begrip: Heb je nu dus en een 902 en een 1502? Toch niet allebei op 100 liter?
Nee 1502 komt op 200liter samem met 902

1502 doet 800 a 900l/u
902 doet 350 a 450 l/u

Ff gezegd 850 en 400 maakt 1250 l/u niks mis mee
 
Ik weet niet wat je aan vis erin hebt maar aan het filmpje te zien valt dat alles mee. Ik ben van mening dat je filter prima geschikt is voor deze bak. Overcapaciteit is wel en plus maar geen pre in jou geval. Hoe gaat het met de alg?
Alg gaat de goede kant op nog paar plekjes met wat draadalg en nog wel wat blauwalg.
Mischien dat ik nog wel even een middeltje tegen de blauw alg haal.
 
Ik zou het toch eerst zonder middeltjes proberen en in het uiterste geval verduisteren.
 
Alg gaat de goede kant op nog paar plekjes met wat draadalg en nog wel wat blauwalg.
Mischien dat ik nog wel even een middeltje tegen de blauw alg haal.
Goed bezig, zoals John zegt zou ik ook geen middeltjes doen. Daar mee blijft de oorzaak onveranderd.
 
Met 6 uur moet het zeker lukken om een gezonde plantengroei te verkrijgen .
Helemaal mee eens, hier brand de (volle) verlichting ook maar 6 uurtjes, in de zomer branden de lampen 7,5 uur.
 
oke maar waar dan in.
Dat zou ik je erg graag willen vertellen, maar helaas.
Ik heb ook amper stroming in de bak en hier gaat het meer dan goed, de 902 draait maar op halve kracht, en ik heb ook gewoon het platte mondstuk.
De bak draait nu al een jaar, alleen de eerste paar weken wat bruinalg gezien.

Ik lees dat je neerslag hebt in de Fles met macro's? dat is de K2S04 die moeilijk oplost, maar er zit ook nog genoeg kalium bij de KNO3 dus een tekort heb je daar niet snel van.
Maak de fles in het vervolg iets warm in de magnetron (500 ml 60 a 80 sec op 700 watt) en voeg dan de poeders toe.
 
Dat zou ik je erg graag willen vertellen, maar helaas.
Ik heb ook amper stroming in de bak en hier gaat het meer dan goed, de 902 draait maar op halve kracht, en ik heb ook gewoon het platte mondstuk.
De bak draait nu al een jaar, alleen de eerste paar weken wat bruinalg gezien.

Ik lees dat je neerslag hebt in de Fles met macro's? dat is de K2S04 die moeilijk oplost, maar er zit ook nog genoeg kalium bij de KNO3 dus een tekort heb je daar niet snel van.
Maak de fles in het vervolg iets warm in de magnetron (500 ml 60 a 80 sec op 700 watt) en voeg dan de poeders toe.
Ik heb de KSO4 er bij gedaan omdat ik gaatjes in de bladeren kreeg en nu met het extra kalium niet meer. Maar ik heb nu 2 oplossingen gemaakt de KPO4 met de KSO4 in een fles 8 gram KPO4 en 20 gram KSO4 in halve liter en dit gaat goed geen neerslag en nog andere oplossing 82 gram KNO3 in halve liter zodat ik van beide oplossingen even veel moet doseren zodat er ook geen fouten gemaakt kunnen worden.
 
Ooh zo, ja de K2S04 heb ik ook een keer later aan een fles Macro's toegevoegd, en dan lost het maar moeilijk op.
 
Ik denk dat door het vele poeder het water was verzadigd en dus (deels) niks meer oploste.
 
Ik denk dat door het vele poeder het water was verzadigd en dus (deels) niks meer oploste.
Ja denk het zelf ook. Maar dan zal er ook een deel van de KNO3 zijn neergeslagen anders kan het niet dat ze uit verhouden zijn gegaan 10:1
 
Die kans is zeker aanwezig Jan al weet ik niet of de een sneller oplost dan de ander.
 
Ik lees dat je je stockoplossing hebt veranderd om tot de juiste samenstelling te komen, wat prima is, maar je kon (net als ik dat deed) eenvoudig meer / minder doseren, wat ik deed is om een stikker op de fles te plakken met de juiste dosering in ML. veranderd dat kan je makkelijk een ander stickertje daarop plakken en je dus geen overzicht verliest in de hoeveelheid van dosering :!
 
Ja dat is ook een oplossing maar ik heb ook wel mee gemaakt dat stickertjes er wel eens af willen vallen bij bepaalde stoffen.
 
Net als Ton plak ik een briefje erop met plakband en dat blijft normaliter jaren zitten. Je moet ook niet knoeien Jan ;)
 
Ooh zo, ja de K2S04 heb ik ook een keer later aan een fles Macro's toegevoegd, en dan lost het maar moeilijk op.
Ik denk dat door het vele poeder het water was verzadigd en dus (deels) niks meer oploste.
Dat is de reden waarom ik KCL gebruik ipv K2SO4.
Het is 3x beter oplosbaar en geeft iets meer K dan Kalium sulfaat
 
Ik heb het in een aparte fles naast de macro s en dan heb je dat probleem ook niet :p
 
Hier gooi ik de macro droog in mijn filter.
Maar wanneer ik nog werkte met stockoplossingen had ik vlug door dat appart houden enkel maar voordelen geeft
 
je kan dan inderdaad makkelijker bijsturen maar als je echt de EI volgt dan kan het ook samen.
 
Nou ja bijsturen is bij de echte EI ook niet de bedoeling want je doseert alles over.
 

Terug
Bovenaan