Algen plaag


robbie0000

Member
Lid geworden
1 juni 2023
Berichten
7
Leeftijd
40
Aller eerst hallo iedereen ik ben hier nieuw en probeer mijn hobby van vroeger weer op te pakken. Ik heb een aquarium bak van 55ltr met een eden501 externe filter en een co2setje van colombo. Nu ben ik al vanaf het begin zon 7 maanden bezig met het aquarium op orde te krijgen maar ik krijg hem maar niet in balans waardoor ik continu een algenplaag heb.ik zit met mijn handen in haar en weet het even niet meer. Elke week doe ik een waterwissel van 20% en voeg ook planten voeding toe waterverbeteraar en bacteriën. Ook heb ik een kaamlaag. Ik zit nu op zon 60bubbels per minuut co2 en mijn dropcecker kleurt groen dus zal wel goed zijn? Wellicht dat iemand hier nog goeie ideeën heeft? Of wellicht doe ik iets fout. Met mijn verlicht heb ik ook van alles geprobeerd en zit nu op een licht sterkte van 50% en 10uur licht per dag met tussenin een onderbreking van 2 uur. Ik hoop dat iemand hier goeie ideeën heeft. Tevens nog wat fotos van mijn setup en bakkie

Groet Rob
20230601_190753.jpg
20230601_190748.jpg
20230601_190741.jpg
20230601_190733.jpg
20230601_190726.jpg
 
Hoi Rob. Welkom terug bij de hobby en op het forum!

Je noemt een aantal dingen, maar wat je niet verder benoemt, is welke (soorten) plantenvoeding je gebruikt, en of je waterwaarden meet en zo ja, wat de waarden zijn. Vooral van belang (voor de planten dan) zijn NO3, PO4, gH, pH en KH. Die laatste 3 zijn vooral van belang voor de afstelling van je CO2, daar weet ik niet veel van, maar de anderen waarden kan ik je wel mee helpen.

Wat ook van belang is, wat voor je bodem je hebt, eventuele bodemvoeding en wat voor planten je hebt. Je zegt dat je met je licht aan het experimenteren bent, heb je enig idee hoeveel lumen per liter water je hebt?
Heb je er ook dieren in zitten? En zo ja, hoeveel en welke?
 
Dat zijn heel wat vragen en ga ze proberen zo goed als mogelijk te beantwoorden. Ik meet waterwaardes met test staafjes van dennerle. Daarbij kom ik op de volgende waardes.
Nitrat 0
nitrit 0
Gh 8
kh 6
Ph 7

Als vissen bestand heb ik 7 kegelvlekbarbeeltjes, 5 rasbora galaxy, 2 algeneters, 3 japonica garnalen en zon 10vuurgarnaaltjes.
Kwa planten wat ik weet is op de bodem monte carlo. Cardinalis variegata, ammania gracilis javamos en nog wat planten waar ik de naam niet meer van weet🙈.
Plantenvoeding is van dennerle plantelixir wekelijks 10mm.
Ik heb een voedingsbodem (naam weet ik niet meer) afgelopen week heb ik ook voedingsbolletjes bij de planten in het grind gestopt. Voedingsbodem is afgedekt met zwart grind. Specificaties van de lamp zijn als volgt,
  • Chihiros Model: A2-serie, type AII451
  • LED hoeveelheid: 50 stuks
  • Lichtkleur: wit
  • Lumen: 1950 lm
  • Wattage: 21 Watt
Ik hoop dat je wat aan deze gegevens hebt.
 
Zo te zien heb je net als ik last van draadalg. Zou allereerst beginnen om te stoppen met de lichtonderbreking. In de natuur gebeurd dit ook niet en planten houden hier niet zo van.

Verder bevat jouw voeding geen nitraat/fosfaat. Je hebt dit wel nodig, ook al heb je een voedingsbodem. Zelf zat ik waarschijnlijk veels te hoog in mijn voeding doordat ik een soil heb. Maar sowieso zou ik voorzichtig wat fosfaat/nitraat gaan toevoegen.
 
Hoe heb je je water getest? Gebruik alleen een druppeltest die niet ouder is dan ongeveer 1 jaar. De streefwaarden voor een aquarium zijn:
Kalium: 10 à 30 mg/l
Nitraat: 10 à 30 mg/l
Fosfaat: 1 à 3 mg/l
IJzer & sporenelementen: 0,5 à 1,5 mg/l

Samen met voldoende licht en CO2 zullen je planten goed gaan groeien en nemen de algen af.
 
Hoe heb je je water getest? Gebruik alleen een druppeltest die niet ouder is dan ongeveer 1 jaar. De streefwaarden voor een aquarium zijn:
Kalium: 10 à 30 mg/l
Nitraat: 10 à 30 mg/l
Fosfaat: 1 à 3 mg/l
IJzer & sporenelementen: 0,5 à 1,5 mg/l

Samen met voldoende licht en CO2 zullen je planten goed gaan groeien en nemen de algen af.
Dat dacht ik dus ook, maar ik kom er steeds meer achter dat dit niet geldt voor een soil. Voor een voedingsbodem kan ik me ook voorstellen dat hier andere waardes voor gelden. Momenteel ben ik op advies naar een hoge Kaliumwaarde gegaan (25 mg/l). Een hoge Fosfaatwaarde (4 mg/l). Maar een lage nitraatwaarde (7 mg/l).

Dus ik zou echt eerst met een lean dosering starten, en daarna eventueel ophogen.
 
Dat dacht ik dus ook, maar ik kom er steeds meer achter dat dit niet geldt voor een soil. Voor een voedingsbodem kan ik me ook voorstellen dat hier andere waardes voor gelden. Momenteel ben ik op advies naar een hoge Kaliumwaarde gegaan (25 mg/l). Een hoge Fosfaatwaarde (4 mg/l). Maar een lage nitraatwaarde (7 mg/l).

Dus ik zou echt eerst met een lean dosering starten, en daarna eventueel ophogen.
In je test heb je 0 nitraat gemeten en de fosfaat waarde staat er niet bij. Weet je zeker dat je bemesting klopt met de streefwaarden?
 
Ik doe dat al meer dan 10 jaar in alle bakken en merk geen nadelen hiervan.
Heb je daar een reden voor? Mij lijkt het juist als je de assimilatieperiode onderbreekt, dat dit juist nadelig is voor planten. Maar moet eerlijk zeggen dat ik hier persoonlijk geen ervaring mee heb.
 
Ja die heb ik want het licht gaat om 9 uur aan en ik wil rond de 10 uur belichten. Laat ik het doorlopen dan zou om 7 uur het licht al uitgaan en om dat te rekken naar 21.00 uur gaat het tussen 12.00 en 14.00 uit.
Dat doe ik in alle zoetwaterbakken hier.
 
misschien nog wat japonica garnalen die staan bekend omdat ze goed zijn tegen algen. Ik had ook veel algen ik had er 7 bij gezet en na een tijdje waren de algen weg.
 

Terug
Bovenaan