Algen op het raam


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Beste,

Ik heb elke keer algen op het raam, nu zullen jullie zeggen dat een beetje alg normaal is, maar ik vind als ik op zondag de ramen schoon maak en er dinsdag alweer alg op zit dit vrij snel.
Op de planten valt het mee, maar ik heb ook het idee dat mijn water ook niet helemaal helder is een beetje groen achtig.
De bak draait nu zo'n 10 à 12 weken.
ik heb de ph controller op 6,68 ingesteld staan, kan ik deze op 6,5 zetten?
Men zegt toch meestal dat als je algen hebt er meestal Co2 tekort is.
Ik heb gisteren toevallig alleen de nitriet en nitraat gemeten en die is allebei 0,0.
 
Heb je een foto van de alg op je raam? Als je water groen is dan is dat in de regel algenbloei wat vaak komt door een co2 tekort. Nitriet moet ook 0 zijn maar je nitraat mag nooit 0 zijn want dat hebben de planten nodig evenals po4.
Gebruik je een continutest?
 
Hoi John,

Ja heb er zelfs twee in hangen1 aan iedere kant.
Ze zijn allebei licht groen dus dat zou goed moeten zijn.
Hoe krijg ik dan de nitraat omhoog evenals de po4?
Ik bemest volgens de EI methode.
Ik kan nog wel iets meer Co2 toevoegen.
 
Nitraat zowel als fosfaat kun je gewoon toevoegen. Je kan het kopen in flacons maar ook als poeder (zelf mengen). Het beste is dat er dan een verhouding ontstaat van10:1 in het water. Bijvoorbeeld een nitraat gehalte van 20. daarbij zou een fosfaat hoogte van 2 mooi passen. Een nitraat gehalte van 0 is, als hierboven aangegeven, niet goed.

Dit kan je ook nog eens nalezen:
https://www.aquascaping-blog.com/groene-puntalg
 
Je volgt de EI en wat voeg je dan toe want normaliter voeg je al 20 mg nitraat toe en 2 mg fosfaat. Vreemd dat je nitraat dan 0 is. Heb je de stockoplossing in gebruik en is dat goed aangemaakt?
 
John,

Ik maak een macro oplossing en een micro oplossing en voeg op zondag na de water wissel van 50% 150 ml macro toe en op maandag 150 ml micro toe.
Mijn bak is +/- 220 liter.
Ik zal het "recept" via een foto bij dit bericht doen.

image.png


image.png
 
Dan zou je dus 22 mg nitraat toevoegen als alles goed wordt uitgevoerd. Dan snap ik niet waar dat nitraat blijft. Probeer anders eens met een emmer van 10 liter te testren of die genoemde waarden kloppen. Dan doe je een tiende van de toevoeging en dan zou je op zo n 20mg nitraat uit horen te komen.
 
Ik vind het ook heel raar, ik voeg de helft toe per week en mijn waardes zitten zo rond de 20ppm nitraat en 2ppm fosfaat. hoe kan het dan dat als je 2x zoveel doseer, dat je minder meet. Tenzij je er een bodem in hebt liggen die je voeding stoffen buffert.
 
Ja eigenlijk wel maar een foutje is snel gemaakt. Daarom zou ik controleren met een emmer water of de waarden juist zijn na een toevoeging voor 10 liter. Dan ben je er zeker van dat het goed is aangemaakt.
 
maar even om terug te komen op de vraag over de alg op de ramen na een paar dagen, dat heb ik ook hoor.
Of het normaal is ? geen idee, maar ik maak de ramen 2x per week schoon.
 
Ja dat is heel verschillend.
De eerste is hoe erg is het na een week.

Als de ruiten schoongemaakt zijn begint de algen groei vrijwel gelijk weer.
Zelf laat ik het soms twee of drie weken gaan. En dan krijg ik het er nog makkelijk af.
Maar dan merk je er van buiten af eigenlijk nog niks van.

Is het na een week zo erg dat je het van buiten af merkt?
 
Ik maak een macro oplossing en een micro oplossing en voeg op zondag na de water wissel van 50% 150 ml macro toe en op maandag 150 ml micro toe.
Mijn bak is +/- 220 liter.

Ik zou de stockoplossing gewoon maken zoals aangegeven op het zakje.
Met de aangegeven stockoplossing van het recept zoals boven omschreven doe je maar 3 weken met een fles van 480 ml zo te zien.

Mijn bak is ook ruim 200 liter, en dit is hoe ik doseer,

82 gram KNO3 op 500 ml = 10 ppm bij een dosering van 10 ml op 100 liter water, ik doseer 40 ml op 200 liter water, wat neerkomt op 20 ppm.
8 gram KH2PO4 op 500 ml = 1 ppm bij een dosering van 10 ml op 100 liter water, ik doseer 40 ml op 200 liter water, wat neerkomt op 2 ppm

Ik heb de poeders samen in een fles gedaan, daarom heb ik 8 ipv 4 gram KH2PO4 toegevoegd zodat het mooi gelijk uitkomt. (verhouding van 1/10 dus)

Plantenvoeding geef ik 25 ml per week (plantenpracht) ook die aangegeven stockoplossing heb ik daarvoor aangehouden, wat neerkomt op wekelijks 20 ml op 200 liter water (minimaal)

Ik heb geen hightech bak, dus redelijk schaarse verlichting met BioCo2, dus in jou geval zal je iets meer kunnen doseren denk ik
 
Laatst bewerkt:
82 gram KNO3 op 500 ml = 10 ppm bij een dosering van 10 ml op 100 liter water, ik doseer 40 ml op 200 liter water, wat neerkomt op 20 ppm.
8 gram KH2PO4 op 500 ml = 1 ppm bij een dosering van 10 ml op 100 liter water, ik doseer 40 ml op 200 liter water, wat neerkomt op 2 ppm


Zo doe ik het ook.

Ik zie eerlijk gezegd weinig verschil tussen de zij ruit aan het raam en de andere.


Volgens mij kun je door direct zonlicht op de ramen sneller algen ontwikkelen op de ruiten. Tenzij je bruin water hebt want dan zie je niets;)
 
Ja dat is heel verschillend.
De eerste is hoe erg is het na een week.

Als de ruiten schoongemaakt zijn begint de algen groei vrijwel gelijk weer.
Zelf laat ik het soms twee of drie weken gaan. En dan krijg ik het er nog makkelijk af.
Maar dan merk je er van buiten af eigenlijk nog niks van.

Is het na een week zo erg dat je het van buiten af merkt?

Als ik een week zou wachten of nog erger 2 weken, dan heb ik getint glas :petjeaf:

En bij mij is het idd erger op de voorruit dan ze zijruiten, en ik heb niet eens direct zonlicht.
Soms is het zelfs zo dat als ik de ruit schoongemaakt heb en een paar uur later kijk dat je het dan alweer ziet.
 
Heb je fosfaat of co2 tekorten of intensieve verlichting of lange verlichtingsduur?

Heb je fosfaat of co2 tekorten?, nee fosfaat is netjes 1ppm, en co2 dropchecker staat lichtgroen.
intensieve verlichting of lange verlichtingsduur?, nee verlichtings duur is van 11:30 tot 19:00.
 
1 ppm fosfaat is opzich goed maar ik zou het eens verhogen fosfaat 2 nitraat 20 b.v.
 
1 ppm fosfaat is opzich goed maar ik zou het eens verhogen fosfaat 2 nitraat 20 b.v.

En waarom dat als ik vragen mag? de verhouding is goed, en er is voldoende aanwezig.
Groeien de planten beter op 20:2 dan op 10:1, of een andere reden misschien?
 
Veel po4 veroorzaakt inderdaad geen algen m,aar te weinig kan wel algen veroorzaken en dat bedoeld Dirk. Ik had laatst wat geëxperimenteerd met de voeding en zat op 0,5 po4 en ja ik had binnen een week groene aanslag op de ramen. Na een verhoging tot 1,5-2 mg is het weer weg.
 
Hier ook een No3 van 20 en een po4 van 2, ik maak eens in de3 weken tot maand de ruiten schoon, meer is niet nodig.
 
Ik heb hier een NO3 van 1.5 en PO4 van 0.1 Heb geen algen maar moet wel elke 2 weken een doekje eroverheen halen om de bruine aanslag te verwijderen... :juggle:
 
Fosfaat veroorzaakt ook geen algengroei, zoals vroeger trouwens wel eens gedacht werd, maar laat planten mogelijk beter groeien. Bij beter groeiende planten krijgen algen minder kans, dát is dus de verklaring.

Je bedoeld dat deze meer stoffen opnemen waar de algen het goed op doen zoals de nh3/4?
 
Ik heb hier een NO3 van 1.5 en PO4 van 0.1 Heb geen algen maar moet wel elke 2 weken een doekje eroverheen halen om de bruine aanslag te verwijderen... :juggle:

Voeg je dat dagelijks dan toe want met 0,1 zit je snel op 0 denk ik. Voor zover ik weet heb je met een wat hogere po4 minder snel (groene) algen als je meer belichting hebt dan gemiddeld.
Ik merkte het hier gelijk toen de po4 onder de 0,5 zakte en zoals ik al aangaf was dat na een verhoging weer opgelost.
 

Terug
Bovenaan