Algen oorlog


L

Lysa

Guest
Goedenavond,

Ik kamp al een aantal weken met hetzelfde probleem (in het rood met pijltjes aangewezen)

IMG_5755.jpg


Mijn water waardes weet ik niet (heb daar de ballen verstand van eigenlijk xD en wil me daar dit weekend in verdiepen). Maar ik ververs wekelijks mijn water voor een kwart mijn water, maak de ramen schoon van het aquarium en geef om de dag de vissen eten.

What to do? Ik probeer steeds dat alg aanslag op de grond weg te zuigen en haal soms wat zwarte blaadjes weg, maar weet niet of het verstandig is om die hele plant weg te halen.

Bedankt voor de tips alvast!
 
Ik heb dat ook gehad en dan heb ik de bladeren die vol zaten af getrokken tot onderaan de steel en na een tijd heb ik de plant er uit gehaald en terug de bladeren die aangetast waren eraf getrokken of geknipt en onder de kraan proper gemaakt en de wortels ingekort en terug geplant en dan was het bij mij veel beter.
 
Wat zijn de waterwaarden en hoelang draait deze bak? Is die plant een Anubia en staat deze in de bodem? De aanslag op de bodem durf ik niet benoemen met deze foto.
Hebben andere planten geen last van algen?
 
Vraag me af of het wel een water plant is.
Lijkt erg op een Calathea.
 
Vraag me af of het wel een water plant is.
Lijkt erg op een Calathea.

Ik ga ervan uit van wel. Heb 'm bij Diebo op de aquarium afdeling gekocht. Zou het kunnen liggen aan de soort plant dan? Moet ik deze vervangen voor een andere?
 
Wat zijn de waterwaarden en hoelang draait deze bak? Is die plant een Anubia en staat deze in de bodem? De aanslag op de bodem durf ik niet benoemen met deze foto.
Hebben andere planten geen last van algen?

Waterwaarden weet ik dus niet. De bak draait nu al ruim een jaar. De plant met de kleine blaadjes heeft het ook, maar die blaadjes haal ik er steeds af. Het is niet de hele plant die onder zit.
 
Tip: schrijf de naam voortaan op in de winkel en hou een lijstje bij wat je in de bak hebt staan.

Als het een anubia is zoals John vroeg dan staat hij te diep in het grind deze planten doen het het best als ze op hout gebonden worden of aan de achterwand vast gemaakt zijn.

Als het het een voor mij onbekende soort zwaarplant is dan staat hij goed maar heeft hij voeding in de bodem nodig.

Bovendien denk ik dat de lelijke bladeren er al aan zaten toen je hem kocht. Die zijn boven water gekweekt en zal je altijd verliezen.
In dat geval zou ik ze er gewwon zoals boven al beschreven is er af halen.
 
Bij mij hebben oto's , siamese algen eters en verlaging van licht de algen zo goed als weg gekregen .
 
Wellicht is het te overwegen om er wat makkelijke planten in te doen, zoals waterpest, en dan de aanbevolen hoeveelheid co2 te gebruiken. Ik lees vaak dat A. waterpest goed is tegen algen omdat het zo hard groeit, daardoor blijft er niets over voor de algen om van te groeien en B. dat co2 sowieso goed werkt tegen algen. Een bundel waterpest op co2-steroïden zou dan korte metten moeten maken met je algenprobleem.

https://www.azaqua.nl/plantenvoeding/1240-easy-life-easycarbo.html b.v.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lysa

Terug
Bovenaan