Algen in beplant discusaquarium


CVS

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2014
Berichten
519
Locatie
Rotterdam
Hallo,

Dit is mijn eerste topic dus eerst even een korte introductie van mezelf. Sinds midden 2014 heb ik een Trofis 180 cm met discussen (waren er ooit 12 nu nog 8). Na wat problemen in de begin fase heeft het aquarium altijd redelijk goed gedraaid. Planten groeide gestaag (had er nooit zoveel) en de vissen deden het prima (regelmatig eieren van een koppel)

Zo nu en dan veranderde ik weleens wat aan de inrichting (nieuw stukje hout een plant extra of minder of soms een andere bijvis) en het liep altijd wel aardig. Tot ik eind september van dit jaar een hele grote Echinodorus Bleheri bijna voor 90% heb weg gehaald omdat ik de plant te groot vond en zat was. Tevens wilde ik eens wat anders in mijn bak en dat was een discusbak met flink veel planten die weelderig groeide.

Dus de nodige andere en extra planten gekocht en ook planten voeding gaan toe voegen (deed ik anders echt eens in de 6 weken) alleen wat ik er voor terug kreeg was vooral veel bruin alg en ook zelfs wat blauwalg op het hout. Met flink schoonmaken (hout er uit en met de afwasborstel het alg verwijderen en de bladeren met bruin alg schoon vrijven) hou ik het in toem maar ideaal is het niet.

Nu ben ik niet zo'n waterwaarde meter (enkel als er problemen zijn) maar nu heb ik met mijn JBL test set eens de nodige testen gedaan en kwam ik tot de volgende waterwaarde:

PH 8 - 8,5
KH 5
NO2 0,05
NO3 5-10
PO4 0,1 - 02

Nu ben ik zelf tot wat theoretische conclusies gekomen graag hoor ik jullie mening hier over:

  1. Als ik dit zo eens ga checken heeft de combinatie PH en KH bij mij tot gevolg dat ik een hele lage C02 waarde heb waardoor ik een goede weelderige plantengroei wel op mijn buik kan schrijven, klopt dit?
  2. Tevens kan ik ook wel spoorelementen (Easylife Profito en Ferro) toevoegen alleen heeft dit niet echt veel nut met deze waterwaarde aangezien NO3 en PO4 ook vrij laag zijn.
  3. De lage P04 zorgt er ook voor dat wat blauwalg problemen krijg?
  4. C02 toevoegen zou ik in ieder geval moeten doen voor een weelderige planten groei en tevens krijgen mijn algen dan niet meer de kans?
  5. Graag advies wat ik zou moeten doen om van de algen af te komen en een goede planten groei te krijgen.

De planten die ik er in heb zijn:

Hydrocleys Nymphoides
Echinodorus Bleheri
Echinodorus Atlandsberg
Echinodorus ....
Anubias Nana
Echnidorus Mixed Xl
Valisneria ....
Rode Tijgerlotus
Cryptocoryne ....

En vandaag nog nieuw toegevoegd vanwege het feit dat ik enkele planten niet meer schoon kreeg:

Planten toegevoegd
Limnobium laevigatum
Alternanthera reineckii
Nymphaea red (tijgerlotus)
Anubias barteri, moederplant
Cryptocoryne tropica
Shinnersia rivularis

Ik ververs 2 x keer per week 60% van het water en dan stofzuig ik ook de bodem schoon en indien nodig maak ik de ramen schoon. Onlangs heb ik ook klei bollen toegevoegd aan de planten (lang lang geleden al eens gedaan)

Bak is rond de 500 liter er zit een bioloog van ongeveer 70 ltr op met 10 ltr keramische pijpjes, een Eheim 2260 met watten en een Eheim 2213 (deze zuigen beide de bodem af). Tevens heb ik er een JBL UV lamp van 36 watt op zitten.

Mijn vissen bestand met aanschaf datum is momenteel:

  • 1x L015 - Peckoltia Vittata
  • 1x L081 - Baryancistrus sp,
  • 1x L200 - Baryancistrus demantoides
  • 12x Hockeysticks (Thayeria Boehlkei)
  • 7x Brochis multiradiatus
  • 2x Stendker Discus Blue Diamond
  • 2x Stendker Discus Pigeon Blood Blue
  • 1x Stendker Discus Marlboro Red
  • 3x Stendker Discus Snake Skin Red
  • +/- 50xAnentome Helena (Slakken)
  • 2x Mikrogeophagus Altispinosus
  • 1x Clown Botia

De bijgevoegde Excel file geeft mijn hele historie van van alle plantenvoeding e.d. die ik geef.

Lampen zijn 2 x 849 mm en 2 x 549 mm Dennerle Special Plant T5 van maart van dit jaar. Lampen branden 12 1/2 uur per dag
 

Bijlagen

  • Aquarium - Waterwaarden.xlsx
    74.5 KB · Weergaven: 410
Zo je eerste topic op bijna 4 jaar lidmaatschap en wat voor 1 dat kan tellen.Er zijn al topics over blauwalgen en algen in het algemeen maar ben zeker dat je wel een passend antwoord zal krijgen hierzo.
 
Hallo,

Dit is mijn eerste topic dus eerst even een korte introductie van mezelf. Sinds midden 2014 heb ik een Trofis 180 cm met discussen (waren er ooit 12 nu nog 8). Na wat problemen in de begin fase heeft het aquarium altijd redelijk goed gedraaid. Planten groeide gestaag (had er nooit zoveel) en de vissen deden het prima (regelmatig eieren van een koppel)

Zo nu en dan veranderde ik weleens wat aan de inrichting (nieuw stukje hout een plant extra of minder of soms een andere bijvis) en het liep altijd wel aardig. Tot ik eind september van dit jaar een hele grote Echinodorus Bleheri bijna voor 90% heb weg gehaald omdat ik de plant te groot vond en zat was. Tevens wilde ik eens wat anders in mijn bak en dat was een discusbak met flink veel planten die weelderig groeide.

Dus de nodige andere en extra planten gekocht en ook planten voeding gaan toe voegen (deed ik anders echt eens in de 6 weken) alleen wat ik er voor terug kreeg was vooral veel bruin alg en ook zelfs wat blauwalg op het hout. Met flink schoonmaken (hout er uit en met de afwasborstel het alg verwijderen en de bladeren met bruin alg schoon vrijven) hou ik het in toem maar ideaal is het niet.

Nu ben ik niet zo'n waterwaarde meter (enkel als er problemen zijn) maar nu heb ik met mijn JBL test set eens de nodige testen gedaan en kwam ik tot de volgende waterwaarde:

PH 8 - 8,5
KH 5
NO2 0,05
NO3 5-10
PO4 0,1 - 02

Nu ben ik zelf tot wat theoretische conclusies gekomen graag hoor ik jullie mening hier over:

  1. Als ik dit zo eens ga checken heeft de combinatie PH en KH bij mij tot gevolg dat ik een hele lage C02 waarde heb waardoor ik een goede weelderige plantengroei wel op mijn buik kan schrijven, klopt dit?
  2. Tevens kan ik ook wel spoorelementen (Easylife Profito en Ferro) toevoegen alleen heeft dit niet echt veel nut met deze waterwaarde aangezien NO3 en PO4 ook vrij laag zijn.
  3. De lage P04 zorgt er ook voor dat wat blauwalg problemen krijg?
  4. C02 toevoegen zou ik in ieder geval moeten doen voor een weelderige planten groei en tevens krijgen mijn algen dan niet meer de kans?
  5. Graag advies wat ik zou moeten doen om van de algen af te komen en een goede planten groei te krijgen.

De planten die ik er in heb zijn:

Hydrocleys Nymphoides
Echinodorus Bleheri
Echinodorus Atlandsberg
Echinodorus ....
Anubias Nana
Echnidorus Mixed Xl
Valisneria ....
Rode Tijgerlotus
Cryptocoryne ....

En vandaag nog nieuw toegevoegd vanwege het feit dat ik enkele planten niet meer schoon kreeg:

Planten toegevoegd
Limnobium laevigatum
Alternanthera reineckii
Nymphaea red (tijgerlotus)
Anubias barteri, moederplant
Cryptocoryne tropica
Shinnersia rivularis

Ik ververs 2 x keer per week 60% van het water en dan stofzuig ik ook de bodem schoon en indien nodig maak ik de ramen schoon. Onlangs heb ik ook klei bollen toegevoegd aan de planten (lang lang geleden al eens gedaan)

Bak is rond de 500 liter er zit een bioloog van ongeveer 70 ltr op met 10 ltr keramische pijpjes, een Eheim 2260 met watten en een Eheim 2213 (deze zuigen beide de bodem af). Tevens heb ik er een JBL UV lamp van 36 watt op zitten.

Mijn vissen bestand met aanschaf datum is momenteel:

  • 1x L015 - Peckoltia Vittata
  • 1x L081 - Baryancistrus sp,
  • 1x L200 - Baryancistrus demantoides
  • 12x Hockeysticks (Thayeria Boehlkei)
  • 7x Brochis multiradiatus
  • 2x Stendker Discus Blue Diamond
  • 2x Stendker Discus Pigeon Blood Blue
  • 1x Stendker Discus Marlboro Red
  • 3x Stendker Discus Snake Skin Red
  • +/- 50xAnentome Helena (Slakken)
  • 2x Mikrogeophagus Altispinosus
  • 1x Clown Botia

De bijgevoegde Excel file geeft mijn hele historie van van alle plantenvoeding e.d. die ik geef.

Lampen zijn 2 x 849 mm en 2 x 549 mm Dennerle Special Plant T5 van maart van dit jaar. Lampen branden 12 1/2 uur per dag

Niet vreemd dat je CO2 waarde zo laag is met 12,5 uur licht per dag.
Ik zou dat beginnen terug te brengen naar een uur of 8, en daarna verder kijken.
Met 12,5 uur per dag heb je zoveel voeding nodig dat er bijna niet op toe te voegen is.
CO2 toevoegen kan, maar ik weet niet of Discusvissen daar blij mee zijn, dat laat ik liever aan de kenners over.
 
Ik zou eerst even voor het verversen de juiste waterwaarden meten, of laten meten dan krijgen we wat duidelijkheid, ook even een totaal foto, en graag wat detailfoto's om te kijken wat voor algen het zijn zodat we daarop kunnen adviseren.
 
Licht korter aan is wel een hele lastige i.v.m. het feit dat de vissen ook nog eten dienen te krijgen en ik ook nog van mijn aquarium wil genieten. Wat korter zou nog kunnen richting de 10 uur.

In het topic staat vermeld dat het bruin alg is en soms wat kleine plekjes blauw alg maar die komen enkel en alleen op het hout.

Daarnaast heb ik mijn C02 waarde niet gemeten. Zo ver mij bekend heeft een C02 waarde ook een samenhang tussen PH en KH en daardoor is een maximale hoeveelheid C02 maar mogelijk.

C02 met discus kan prima als je het maar niet te extreem maakt.

Wat betreft de waterwaardes meet ik die uiteraard voor het verversen (ook wel eens er na op de verschillen te zien) en hoe wordt bedoeld laten meten? In een aquarium speciaalzaak gebruiken ze strips die niet nauwkeurig zijn of dezelfde test sets als ik heb.,

Overzicht foto voor het plaatsen van de nieuwe planten:
c0fe987ec152867cbcf0bbeb7d8ae700.jpeg

Detail foto Anubias:
c0fe987ec152867cbcf0bbeb7d8ae700.jpeg


Detail foto Echninodorus:
c0fe987ec152867cbcf0bbeb7d8ae700.jpeg


Detail foto andere Echninodorus:
c0fe987ec152867cbcf0bbeb7d8ae700.jpeg

Overzicht foto na het plaatsen van de nieuwe planten:
jYnRBDT4ZtNwSRyZSe7tMYZNDBkJhK3M.jpeg

Nog twee detail foto's:
jYnRBDT4ZtNwSRyZSe7tMYZNDBkJhK3M.jpeg

jYnRBDT4ZtNwSRyZSe7tMYZNDBkJhK3M.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Het beste lijkt me meer voeding bij zowel de wortels als in het water, fosfaat en Nitraat hoger en uiteraard het co2 gehalte omhoog brengen.
Pas dan komt er verbetering in de groei van de planten, met vermindering van algen tot gevolg.
 
Planten voeding bij de wortels heb ik al gedaan. Zoals ik in de posting al aangeef. Dit is voor Echnidorussen zo ver mij bekend erg belangrijk!

Wat zijn ideale waarde voor NO3 en PO4 ?

Er zitten nu ook de nodige drijfplanten in waarbij de C02 waarde natuurlijk van weinig belang is.

Het eikenblad groeit ook lekker door! Dus ik hoop dat met die makkelijker groeiers de algen ook minder worden.

De blauwalg heb ik vooral op plekken op mijn hout. Waarschijnlijk "dead spots" alleen geen idee hoe ik dit nu kan verbeteren. Bij een discus aquarium wil je geen keiharde stroming hebben natuurlijk.

Andere vraag C02 toevoegen wat voor opties zijn er nog meer buiten een C02 systeem? Ik ken EasyCarbo maar dat is voor de Valisneria weer niet zo lekker toch?
 
Hoe dan ook horen algen bij het houden van een aquarium. Een aquarium draait stabieler als de voeding op orde is. Beter een teveel als te weinig, voor een overschot hoef je geen zorgen te maken als alles ruim aanwezig is, daar hoort dus ook Co2 bij.

Co2 is een van de hoofdelementen samen met NPK en spoorelementen.
Als een van deze elementen (dat is vaak Co2) ontbreekt stagneert de groei en gaan de planten suikers lekken met algen tot gevolg.

Zonder een CO2 systeem heb je hoe dan ook een tekort die niet op te vangen is met easycarbo.
Natuurlijk kan je een aquarium houden zonder Co2 systeem, maar is een stuk lastiger het juiste voeding balans te vinden, bovendien kun je nooit het zelfde resultaat bereiken. Het is eenmaal de aanschaf, maar makkelijk in gebruik met een beter resultaat!

Nitraat mag hoger dan 10 en fosfaat hoger dan 1. De verhouding zou mooi zijn op 10:1.

Succes, groeten Bob
 
Bedankt voor je reactie Bob.

Na het toevoegen van de snelle groeiers (Limnobium laevigatum en eikenblad) zijn de problemen al een stuk minder geworden. Minder problemen met bruin alg in ieder geval.

Het lijkt wel of de vissen zich ook happier zijn gaan voelen?

Na de waterwissel en poetsbeurt van zondag ook direct nitraat en fosfaat toevoegd.

Co2 systeem gaat er wel komen maar dan wil het direct goed doen en een systeem nemen met een PH controller er bij.
 
Heb je geen last van baard alg? Dat is bij mij altijd het teken dat het Co2 gehalte te laag is.

De meeste gebruiken geen pH controller en ik zou dat ook niet aanraden.
 
Sommige zweren bij een PH controller en andere raden dan weer een PH controller af dus de meningen zijn hierover wel verdeeld.:eek:
 
Heb je geen last van baard alg? Dat is bij mij altijd het teken dat het Co2 gehalte te laag is.

De meeste gebruiken geen pH controller en ik zou dat ook niet aanraden.
Waarom niet?

De enige goede reden die ik kan verzinnen is om de prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Heb je geen last van baard alg? Dat is bij mij altijd het teken dat het Co2 gehalte te laag is.

De meeste gebruiken geen pH controller en ik zou dat ook niet aanraden.

Nee ik heb geen last van baardalg anders had ik dit vermeld en zou het tevens op de foto's te zien zijn toch?

Wat is het argument om geen PH controller te gebruiken? De kosten vind ik erg mee vallen als je ziet wat dit aquarium mij al aan stroom en water per jaar kost.

Het lijkt mij de ideale situatie om een stabiel mogelijke omgeving voor mijn discusvissen te creeeren.

Nu de nieuwe planten al bijna een week staan neemt mijn bruinalg probleem ook steeds meer af.

Planten groeien trouwens wel alleen niet hard en hoog genoeg naar mijn zin. Het te weinig hebben van de macro elementen (nitraat, fosfaat en koolstofdioxide) lijkt mij het grootste probleem. Alhoewel ik nitraat en fosfaat nu meer toevoeg en dit minder een probleem is.
 
Ik vraag me af of het resultaat beter is met zo´n controller. Bij veel aquascape wordt er geen gebruikt. Gilles en Takashi zijn er lees ik geen voorstander van.
Maar heb zelf geen ervaring mee, dus wellicht kan het verschil maken. Maar ik denk zelf dat het zonder een ph controller ook lukt.

Groeten Bob
 
Bob,

Een aquascape waarbij de focus op de planten is toch iets heel anders dan een discus aquarium naar mijn idee.

In de discus wereld heeft het merendeel zelfs helemaal geen C02 toevoeging en vaak zitten daar prachtige bakken bij dus zonder C02 lukt het ook wel of het ideaal is is een ander verhaal naar mijn idee.

Sowieso is te veel C02 bij een discusbak waarschijnlijk een dodelijk probleem en kan je in mijn ogen met een PH controller alles veel beter controleren.
 
C02 set is besteld met 2 kg fles en Milwalkee PH controller.

De NO3 waarde is zo rond de 10-20 en de PO4 0,6. Deze moet dus nog wat hoger

Denk dat ik dat beter met stockoplossing kan doen. Die flesjes Fosfo van EasyLife wordt een duur geintje.
 
Een pH gehalte van zo'n 8 á 8.5 is veel te hoog voor de planten die je wilt, zeker ook voor de Alternanthera bijvoorbeeld maar ook je Mexicaanse eikenblad hoeft het niet zo hard. Je ontkomt dan niet aan CO2 toevoer.Vraagje, waarom kun je je verlichting duur niet verminderen? Ik begrijp dat je ook zelf van je bak wilt genieten maar je kan je verlichting toch later aan laten gaan, middels een timer bijvoorbeeld?
 
Ik heb geen CO2 en ben succesvol van draadalg en baardalg afgekomen door de verlichtingsduur te verminderen (nu zo'n acht uur). Ik zou toch echt naar die optie kijken.

Of het klopt weet ik niet, maar ik lees wel eens dat verlichtingsduur opbreken met een paar uur ertussen ook helpt. Je zou tien uur in totaal kunnen proberen, opgehakt in 2x5.

Natuurlijk wil je licht aan om te genieten van je bak, maar tegelijk wil je genieten van een bak zonder alg, toch?
 
Het licht is al korter gezet nu ongeveer 9 uur. Het probleem met heel kort licht is vooral dat ik de vissen ook nog 3 keer per dag eten wil geven en dat dit ook wil verspreiden op de dag.

Mexicaanse eikenblad doet het nu vrij redelijk hoor. Is volgens mij ook een vrij makkelijke plant. Daarnaast een PH verlagen moet je niet d.m.v. CO2 doen maar d.m.v. voorbehandeld water in een voorraadvat. Alleen heb ik daar geen plek voor dus dat is helaas geen optie.

Hoop dat er ook wel rekening mee gehouden wordt dat een aquarium met discussen net wat anders werkt dan de "Hollandse Plantenbak" die ik hier veel al zie bij mensen.

2 x keer per week 60% waterwisselen vinden je planten vaak ook niet echt heel leuk.

Zoals al eerder vermeld zijn de bruin alg problemen al veel minder geworden. Blauw alg zie ik alleen op "dead spots" wat met hangend kienhout erg lastig is aangezien een discus vis ook vrij weinig stroming prefereert.

Ik heb mij de laatste dagen flink ingelezen in het houden van planten (in het verleden een wat andere inrichting gehad met weinig planten, veel hout en stenen) en als ik alle informatie enigzins combineer is het vooral een goede balans vinden tussen licht, CO2, NO3, PO4 en spoorelementen.
 
De C02 set is inmiddels besteld alleen door wat leveringsproblemen duurt het wat langer voor die binnenkomt.

Ben langzaam aan het fosfaat het gehalte aan het vermogen zodat de verhouding tussen nitraat en fosfaat beter wordt.

De bruine algen komen momenteeel vooral voor op de planten waarop ze al zaten en ook in een minder snel tempo.

Blauwalg keert helaas telkens op dezelfde stukken hout terug.
 
Zo we zijn nu een kleine maand verder en het toevoegen van C02 (en ook nitraat en fosfaat) doet wonderen voor de planten en de algen.

Heb eigenlijk nog nauwelijks last van algen op de planten, af en toe een beetje op een stuk kienhout en wat op de achterwand maar dat vind ik geen probleem.

Bak wordt nu ook 1 maal per week ververst en de vissen krijgen nog 2 keer per dag eten.

Zit alleen met een probleem dat er veel voerresten / poep op de bladeren blijven liggen vooral op de Anubias. De vissen die ik heb eten het daar vaak niet op dus moet even gaan kijken hoe we dit op gaan lossen.

Tips voor vissen of andere oplossingen zijn welkom.
 
Zo we zijn nu een kleine maand verder en het toevoegen van C02 (en ook nitraat en fosfaat) doet wonderen voor de planten en de algen.

Heb eigenlijk nog nauwelijks last van algen op de planten, af en toe een beetje op een stuk kienhout en wat op de achterwand maar dat vind ik geen probleem.

Bak wordt nu ook 1 maal per week ververst en de vissen krijgen nog 2 keer per dag eten.

Zit alleen met een probleem dat er veel voerresten / poep op de bladeren blijven liggen vooral op de Anubias. De vissen die ik heb eten het daar vaak niet op dus moet even gaan kijken hoe we dit op gaan lossen.

Tips voor vissen of andere oplossingen zijn welkom.
Lijkt mij een beetje weinig 1x per week verversen en 2x per dag voeren, maar daar laat ik de kenners over om hierover te adviseren.
Alle restjes kan je gewoon met een slang afzuigen, zowel de bodem als op de planten.
 
Ton,

Heb je ook enige onderbouwing waarom 1 x keer per week verversen en 2 x keer per dag voeren te weinig is?

De restjes afzuigen van de bodem doe ik uiteraard al als ik mijn aquarium schoonmaak. Alleen bij afzuigen van planten bladeren geeft mij te veel kapot blad dus dat vrijf ik er met mijn vingers af.

Dit is helaas alleen symptoon bestreiding. Persoonlijk denk ik dat bepaalde vissensoorten er ook wel voor zorgen dat de bladeren schoon blijven dat doen mijn huidige vissen helaas niet.
 

Terug
Bovenaan