Algen in aquarium


Destiny94

Member
Lid geworden
14 mei 2023
Berichten
5
Leeftijd
30
Hoihoi, ik heb een Juwel Rio 180L en daar zwemmen nu 2 grote sluiers in. Zij komen uit een bak van 60 liter, dus eentje is een beetje vergroeid. Gelukkig vermaken zij zich nu prima. Alleen het vrouwtje heeft soms wat kleine probleempjes (schimmelvorming in haar vinnen), maar die zijn prima op te lossen. Ik wist het helaas te laat dat zij in een grote aquarium moeten. Het aquarium staat wel vlak bij het raam omdat het echt nergens anders kon staan. De waterwaardes zijn okee en was de laatste tijd hard bezig om die nitraat op peil te houden. Dit gaat nu goed, maar de algen blijven maar komen. Groene alg (zowel hardnekkig als zacht, draad alg, bruinalg.. noem maar op) Heb nu wel algostop depot in de filter zitten, maar ben bang dat dit schadelijk is voor mijn sluiers. Ik heb daarom ook geen luchtpomp of een O2 diffuser, omdat belletjes slecht kunnen zijn voor hun zwemblaas. Zuurstofgehalte is nog wel goed. Ik voeg dagelijks minimaal wat vloeibare co2 toe. Ik heb geen installatie want sluiers houden niet van al te zuur water, en voor planten alleen doe ik het niet. (Dit zijn allemaal dingen die ik gehoord heb van dierenwinkels) Lamp staat aan voor 8 uurtjes. Heeft iemand tips voor mij om het algenprobleem op te lossen zonder dat het op langere termijn schadelijk kan zijn? En die O2 diffuser, kan dit gewoon of kan dit echt schadelijk zijn? Mijn vissen zijn al een paar jaar oud dus wil ze echt niet kwijt.
 
Volgens mij kunnen sluiers niet goed tegen carbo maar ik ben geen expert. Heb je een duidelijk totaaltje van je bak? Ik neem aan dat je niets aan voeding toevoegt en dan is de kans op alg erg groot en al helemaal als er ook nog extra zon/daglicht invalt.
Algen krijg je in de regel door tekorten.
Is de bak wel goed ingedraaid voordat ze erin kwamen en hoelang draait de bak nu?
 
Deze bak draait sinds februari. Ik moest wel meteen de vissen er in doen maar heb het water gebruikt van de 60 L aquarium. Daarna heb ik waterverbeteraars erin gedaan en constant de waterwaardes in de gaten gehouden. Heb een foto erbij gevoegd van het net geteste water. Moet nog waterverversen omdat ik net een kuurtje esha2000 heb gehad, omdat het vrouwtje vis last had van schimmel. Ik voeg alleen minimaal Co2 toe (vloeibaar valt niet te meten) en wekelijks wat ik vergat te vermelden Profito van easylife voor de planten. Ik gebruik ook filtermedium na alle waterwissel. Die algostop heb ik er nu weer uitgehaald, want dat vertrouw ik niet. Wat kan ik het beste doen?
 

Bijlagen

  • 20230514_154902.jpg
    20230514_154902.jpg
    48.8 KB · Weergaven: 59
  • Screenshot_20230514_154926_JBL PROSCAN.jpg
    Screenshot_20230514_154926_JBL PROSCAN.jpg
    26.8 KB · Weergaven: 54
Je ziet overigens niet zo veel alg nu, want heb vrijdag alle decoratie weer schoongemaakt. Die waren helemaal bruin geworden. Op het glaswerk en op het filter komen van die hardnekkige groenalg, tevens ook de zachte variant. Ben altijd druk met poetsen..
 
Algen bestrijd je het beste door balans in de verschillende voedingselementen voor je planten:
Licht!
CO2
NO3 (Nitraat)
PO4 (fosfaat)
sporenelementen

Licht komt ruim voldoende binnen door je raam, maar waarschijnlijk wel behoorlijk wisselend. Ik kan me voorstellen dat alleen dat al een reden tot algenvorming is, omdat de ene dag de planten perfect groeien en alle voedingselementen hebben die ze nodig hebben, terwijl op een zonnige dag je planten tekort komen en de algen dus vrij spel krijgen.

CO2 wordt geproduceerd door je vissen en wordt in het water opgenomen vanuit de lucht. Je kunt overwegen om met bio-Co2 dit toe te voegen.

Carbo is vergif. Er is een lange uitleg wat het voor planten kan betekenen, maar (in mijn ogen en ik ben niet de enige) moet je het niet willen.

Stop maar het toevoegen van allerlei middeltjes zoals filtermedium: als je filter eenmaal draait, moet je je filter alleen nog schoonmaken als de uitstroom duidelijk vermindert. Dan heb je geen waterverbeteraars, filtermedium bacteriën etc nodig.

Je hebt wel een meting van Nitraat, maar niet van PO4.
Profito easy life bevat alleen sporenelementen, maar geen Nitraat en fosfaat. Je nitraat lijkt een goede waarde, maar als er geen fosfaat in de bak aanwezig is, kunnen je planten er nog niets mee. De motor van een auto kan lopen als een zonnetje, maar zonder wielen kom je niet ver!

Verder vraag ik me af hoelang die plant al in je bak staat: hij ziet eruit alsof hij nog niet zo erg lang groeit. Planten hebben een aanpassingsperiode nodig om aan het veranderde water, licht etc te wennen. Als je ze dat niet gunt en te snel weer voedingselementen verandert, kan de plant niet volgen.
 
Heb wel regelmatig mijn gordijnen dicht om het licht een beetje tegen te gaan, maar vanwege de veiligheid kan het echt niet ergens anders staan. Mijn aquarium weegt namelijk erg zwaar en hij staat op een bovenverdieping.

Aangezien ik net het water heb ververst zal er niet veel fosfaat meer in zitten. Ik heb overigens wel phorax in het filter zitten, die haalt fosfaat uit het water. Is dit dan ook slecht? Ik weet het echt allemaal even niet meer hoor. Ik vraag zoveel advies aan dierenwinkels, maar krijg toch verschillende antwoorden. Waar ik nu dus van baal want het heeft mij dan onnodig geld gekost. Wat zijn dan wel de juiste waardes van nitraat & fosfaat?

Ik zou graag dan ook meer informatie willen over de carbo. Als dat daadwerkelijk vergif is stop ik er direct mee, maar een bio-Co2 overweeg ik helaas niet. Planten houden het niet lang vol met deze sluierstaarten, want zij vreten het op hihi. Bovendien vind ik het een beetje eng, en sluierstaarten kunnen slecht tegen het zure water. Is mij verteld. Vissen hebben zelf geen last van te weinig Co2. Ik heb alleen maar last van die algen. Zou het helpen als ik veel meer planten erin doe? En misschien een andere lamp? Heb nog lampen die erin horen. Led Day en Nature van Juwel.
 
Planten hebben fosfaat nodig net als nitraat maar goed je hebt weinig planten maar die je hebt vragen wel fosfaat.
Ik zal zo een stukje posten van lid Cornelius over carbo. Het is namelijk een desinfectant.
 
Onderstaand het stukje hoe het werkt en als je niet meer dan aanbevolen gebruikt dan is het in beginsel niet giftig maar zover ik heb begrepen kunnen Sluiers er slecht tegen.
Dit is de uitleg over carbo:

Als ik mij goed herinner:
als de plant gaat assimileren gaat het glucose produceren.
Dit dient als grondstof voor de vorming van de meeste andere organische stoffen die de plant nodig heeft om zicht te ontwikkelen.
De vorming van deze andere organische stoffen uit glucose noemen we 'voortgezette assimilatie'. Glucose kan gemakkelijk weer worden
omgezet in energie en is tevens de basiseenheid voor het belangrijkste bouwmateriaal van planten: cellulose.
Planten maken glucose door CO2 op te nemen en het aan elkaar te hechten tot langere koolstofketens.
Eerst maken ze eenheden van 3 koolstofatomen lang (voor de meeste planten), dit gebeurt in de Calvin-cyclus. Vervolgens hechten ze die
aan elkaar tot 6 koolstofeenheden: glucose (en andere suikers). Dit proces wordt gluconeogenese genoemd (fotosynthetische koolstofcyclus)
Glutaaraldehyde is een 5-koolstofverbinding die een lijkt op sommige tussenstadia in de gluconeogenese en die de plant kan gebruiken
omdat het niet veel energie hoeft te verbruiken aan het samenvoegen van CO2-moleculen, maar in feite gratis een 5-koolstofeenheid krijgt aangeboden door het toevoegen van Glutaaraldehyde.
Glut kan dus worden gezien als een vervangingsstof voor CO2 omdat het leidt tot hetzelfde product (glucose) als opgenomen CO2
en dus op dezelfde manier bouwstof en energie kan leveren als CO2.
Een maximale dosering Glut geeft zo weinig koolstof aan de plant dat het verwaarloosbaar is, en we door die lage concentratie nauwelijks verbeterde
groei gaan waarnemen in high-light bakken. In low-light bakken kan het wel bijdragen tot efficiëntere groei omdat de plant nu minder koolstofeenheden hoeft te fabriceren om tot hetzelfde netto product (glucose) te komen.
 
Onderstaand kun je lezen wat de werkzame stof voor middel is. Nu zal de aanbevolen dosis in de regel niet giftig zijn maar goed de invloeden voor de lange termijn is zover ik weet niet bekend evenals dat bepaalde planten en vissen er toch slecht tegen kunnen zoals de Vallisneria. Zelf heb ik het ook wel gebruikt als stootkuur maar dat is dan om algen uit te schakelen.

 
Ik zie inderdaad dat het op langere termijn schadelijk kan zijn. Bedankt voor je uitleg. Ik zal er dus mee stoppen net zoals ik de algostop eruit heb gegooid.

Dus als ik het goed begrijp is filtermedium niet nodig? Moeten er geen middelen toegevoegd worden zodra je water ververst zodat nitriet niet te hoog wordt? Je haalt met waterverversen en het schoonmaken van het filter toch de goede bacteriën weg. Verder gebruik ik profito, mag ik dit wel gebruiken?

Sorry ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld worden. Ik wil alleen een mooie bak zonder alg (of in ieder geval minimaal) en een gezonde omgeving voor mij vissen.

Wat kan ik nu het beste doen? Andere lampen? Helemaal geen middelen gebruiken? Of welke juist wel? Hoe vaak moet ik het water echt verversen? Doe het nu eens in de week. Zijn andere lampen handig in mijn situatie?

Sorry dat ik zoveel vraag, maar ik wil het echt goed doen en heb t idee dat ik bij dierenwinkels niet het juiste advies krijg...
 
Nee hoor in nederland zijn die middeltjes niet nodig bij verversen. In het water wat je ververst zitten zo goed als geen nuttige bacterien en die zitten eigenlijk in je filter en de bodem.
Profito is niks mis mee alhoewel ik me wel afvraag in hoeverre je ene plant er veel baat bij heeft want dat is waterpest dacht ik.Met Sluiers zou ik zeker wekelijks de helft verversen.
Het filter moet je pas schoonmaken als de uitstroom zichtbaar minder wordt.
 
Ik zie inderdaad dat het op langere termijn schadelijk kan zijn. Bedankt voor je uitleg. Ik zal er dus mee stoppen net zoals ik de algostop eruit heb gegooid.
Dat lijkt me een prima idee.

Dus als ik het goed begrijp is filtermedium niet nodig? Moeten er geen middelen toegevoegd worden zodra je water ververst zodat nitriet niet te hoog wordt? Je haalt met waterverversen en het schoonmaken van het filter toch de goede bacteriën weg.
De truc is dat je bacteriën (vooral) in je filtermedium en in de bodem zitten. In je water zitten normaal gesproken wel een klein aantal bacteriën maar dat staat in geen verhouding tot die andere 2. Je filter moet je dan ook op de juiste manier schoonmaken, omdat je je bacteriën wilt houden. Als de doorstroming van je filter zichtbaar minder wordt, spoel je voorzichtig je filtermateriaal uit met water van dezelfde temperatuur als je aquarium of je gebruikt aquariumwater.
De bodem laat je met rust, het bodemleven ontwikkelt zich daarin en zorgt mede voor de afbraak van poep en voerresten.
Water verversen doe je vooral om stoffen die zich kunnen ophopen en niet door de planten of bacteriën gebruikt worden af te voeren. Daar horen ook ziektekiemen bij.
Nitriet wordt door de bacteriën in je filter afgebroken, dus hoe beter je ze hun werk laat doen, hoe minder kans op een nitrietpiek.

Verder gebruik ik profito, mag ik dit wel gebruiken?
ja zeker, het is alleen niet voldoende voor veel bakken.

Sorry ik vind het allemaal een beetje ingewikkeld worden. Ik wil alleen een mooie bak zonder alg (of in ieder geval minimaal) en een gezonde omgeving voor mij vissen.
Dat begrijp ik helemaal, alleen is een aquarium een wereld op zichzelf en er komt heel wat meer bij kijken dan alleen een vis in een bakkie water.

Wat kan ik nu het beste doen? Andere lampen? Helemaal geen middelen gebruiken? Of welke juist wel? Hoe vaak moet ik het water echt verversen? Doe het nu eens in de week. Zijn andere lampen handig in mijn situatie?
Voordat je aan ander lampen gaat beginnen, kijk je het beste waar je bak op dit behoefte aan heeft. Dat doe je door te meten: No3 en Po4. je kunt dat door je lfs laten doen, of zelf DRUPPELtesten aanschaffen. (strips zijn goedkoper, maar ook meteen een stuk onbetrouwbaarder.) Veel aquarianen schaffen een testkoffer (Colombo, JBL) aan, zodat ze zelf kunnen meten. Ik weet dat dat weer kosten zijn, maar in mijn optiek is het zeker in het begin als je het allemaal nog niet in de vingers hebt beter om te meten en te weten waar je mee bezig bent.

Sorry dat ik zoveel vraag, maar ik wil het echt goed doen en heb t idee dat ik bij dierenwinkels niet het juiste advies krijg...
Helaas klopt dat in veel gevallen. Medewerkers van LFS staan daar vooral voor de verkoop, en zijn zelden zelf (echt) actief in de aquariumwereld en weten er dus maar weinig van af.
Gelukkig heb je het forum gevonden met mensen die -net als jij- met veel vallen en opstaan het 'vak' geleerd hebben en je dus een eindje verder kunnen helpen.

Edit: je was me weer eens voor @jessicapilon , maar ter verdediging kan ik aanvoeren dat mijn antwoord aanzienlijk langer is....:DD
 
Co2 voor wat waterpest lijkt me een beetje overdreven 😂 ik zou investeren in een goede glaskrabber en met de waterwissels je alg wegkrabben waarna je water ververst. Je ornamenten kan je prima eruit halen en ff schrobben als ze vies zijn. In mijn rio werkte kikkerbeet erg goed tegen t felle licht en algen.
 

Terug
Bovenaan