Algen identificatie + oplossing

  • Onderwerp starter Treurwilg
  • Startdatum

T

Treurwilg

Guest
Hi ALlemaal,

Na afgelopen weken last te hebben gehad van vissterfte door vermoedelijk een bacterie, lijkt dat nu allemaal onder controle. Helaas leeft nu mijn algenprobleem weer op terwijl voor mijn gevoel dat aan de minderende hand was. Ik heb nu wel sterke twijfels over welke alg het is en zit met mijn handen in het haar om t op te lossen:

28102210978_c7de3f2406_k.jpg
Untitled by Dave, on Flickr

28102211068_b7889e6ee4_k.jpg
Untitled by Dave, on Flickr

28102210898_80dcb7b1f9_k.jpg
Untitled by Dave, on Flickr

Is het nu draadalg , staghorn of toch wat anders?

Ik had al gelezen dat "vloeibare" CO2 een oplossing kon zijn (Colombo Floragrow Carbo), maar ik ben er voorlopig niet happig op om iets in mijn bak te gooien daar de vissen t nu weer naar hun zin lijken te hebben.

Het handmatig blijven verwijderen is ondertussen ondoenlijk geworden :(
 
Volgens mij zie ik draadalg, staghorn en wat bruine alg. Heb je wat info over de waarden en hoelang je bak draait en hoelang het licht an is en wat voor verlichting?
Wat voeg je toe en heb je onderhoudt aan de bodem of filter gedaan? Had je ook al last hiervan voor de sterfte en waarmee heb je eventueel behandeld?
 
de bak draait 3 maanden ongeveer, laatste grote waterwissel is gewest voor het gebruik van de baktopur, volgens de bijsluiter moet ik morgen weer een grote waterwissel doen,.

voor deze waterwissel had ik vooral last van de sliertjes waarvan ik denk dat het staghorn is.

Ik heb helaas geen volwaardige test kit maar met de strips kom ik uit op :

gh 8d
kh 9
ph 6.8
ci2 0
no2 en no3 0

meer waardes kan ik helaas niet geven

de sterfte heeft waarschijnlijk te maken gehad met vinrot wat een van de nieuwe roodkopzalmpjes mee heeft gebracht.

na de behandeling met baktopur ziet iedereen er weer vrolijk uit en heb ik nu geen dode visjes meer 's morgens. naar verwachting morgen weer een grote waterwissel

Ik heb mezelf misschien schuldig gemaakt aan wat overmatig voederen maar dat zit nu weer gewoon op schema, echter lijkt de alg dus weer flink te ontwikkelen. Ik heb dus Colombo floragrow carbo staan maar dat gebruik ik op het moment niet meer aangezien ik dacht dat dat misschien de vissterfte veroorzaakte.

verlichting brandt normaal van 10 tot 9 dus dat lijkt me best lang, het zijn nu TL lampen die binnenkort vervangen worden voor zelfbouw led zoals ook in mijn kleine aquarium, aangestuurd door een een TC421 lichtcomputer.

Onderhoud buiten de waterwissel niet echt gedaan, ik ben voornemens met de waterwissel morgen de bodem wat om te woelen om dat de corydoras dat wel plezierig vinden. het voorste gedeelte is zwart grind (fijn) en achter de border ligt aquarium zand.
 
Ik zie dat de no3 0 is en je planten hebben nitraat nodig dus die moet omhoog. Met deze waarden zou je wel erg veel co2 hebben van rond de 40mg. Wellicht dat het overmatig voeren tot extra nh3/4 heeft geleid en dat is een boost vo0r algen. Je geeft 11 uur licht maar met een nitraat tekort krijg je dan juist extra algen. Minder uren licht is minder vraag naar voeding. Ik zou nu geen bodem gaan omwoelen omdat dit weer extra stoffen kan afgeven die je liever niet in de waterkolom wilt hebben. Weet je de po4 ook toevallig want dat hebben de planten net als nitraat nodig.
 
nitraat kunnen de vissen toch weer niet handelen? en hoe krijg ik dat gecontroleerd omhoog? heb ook wel een plantje waar een gat in is gevallen
 
Dat is geen probleem hoor en ik volg de EI en dan zit je al snel rond de 30-40mg nitraat. Je kan kaliumnitraat kopen en daarvan een oplossing maken en het zo omhoog krikken.
 
of is dat niet handig om dat het EI is en ik geen CO2 installatie heb?

Ik volg ook de EI en voeg geen CO2 toe. Volgens de tabellen heb ik bovendien ook nog eens heel weinig CO2 van nature in de bak zitten.
Alles komt aan op een evenwicht zoeken, bv door het licht te dimmen, het niet te lang aan te hebben, over drijvers te gebruiken om het licht te dimmen.

Ook plantjes die het zonder toegevoegde CO2 moeten doen hebben hun voedingsstoffen nodig.

Zelf ben ik geen fan van de All in One, omdat je dan niet het nitraat en fosfaat apart kunt bijsturen.
 
Ik wil alleen nog toevoegen dat het water kleuren ook nog kan helpen.
Dat helpt inderdaad zeer goed.
Ik had af en toe nog wat aanslag op de voorruit, toen ik ging kleuren was dat zo goed al afgelopen.
 
Of biologische zwarte thee, ligt er een beetje aan welke kleur je zelf bij de bak vind passen.
Ook elzeproppen kan je hiervoor gebruiken.
 
Veel drijvers is denk ik makkelijker want daar heb je niet steeds werk van of een stukje pvc buis om de buizen als dat kan.
 
Of biologische zwarte thee, ligt er een beetje aan welke kleur je zelf bij de bak vind passen.
Ook elzeproppen kan je hiervoor gebruiken.
Rooibos geeft een roodbruine kleur, turf bruin.
Van elsen proppen moet je er denk veel indoen en dat verlaagtde ph dan wel erg veel.

Zelf maak voor de Borneo biotoop turf extract.


Liter osmose

100 gram turf
2 cattapa bladeren in stukjes
Plm 6 else proppen

Aan de kook brengen en daarna een uurtje laten sudderen.
Dan af laten koelen en filteren. Ik doe dat met een koffie filter maar gaat vast ook prima met filter watten.

Verlaagd ook de ph dus een ph meter om dit te sturen is aan te raden.

Steeds wat toevoegen en de ph controlleren.
 
Rooibos geeft een roodbruine kleur, turf bruin.
Van elsen proppen moet je er denk veel indoen en dat verlaagtde ph dan wel erg veel.

Zelf maak voor de Borneo biotoop turf extract.


Liter osmose

100 gram turf
2 cattapa bladeren in stukjes
Plm 6 else proppen

Aan de kook brengen en daarna een uurtje laten sudderen.
Dan af laten koelen en filteren. Ik doe dat met een koffie filter maar gaat vast ook prima met filter watten.

Verlaagd ook de ph dus een ph meter om dit te sturen is aan te raden.

Steeds wat toevoegen en de ph controlleren.


:koffie:;)
 
ja, de alg is een tijdje bijna weg geweest door de verlichting te verminderen, nu ben ik daarna 2 weekjes op vakantie geweest en is de bak onderhouden door mijn ouders. dat hebben ze goed gedaan echter zijn er gaten gevallen in diverse plantjes en zijn de algen weer wat opgeleefd. Vandaag heb ik eindelijk de langverwachte led verlichting upgrade gedaan met de TC421 controller. Even aankijken wat dat doet want in mijn 60 liter bak zorgde dat voor praktisch 0 algen problemen.

ik ben nog niet begonnen met het extra bemesten van het aquarium daar moet ik nog mee starten, maar wil eerst de nieuwe verlichting 2 weken tijd geven.

ik heb ook gelezen dat het bij een Non CO2 aquarium niet ideaal is om elke week 20% water te verversen, wat vinden jullie daarvan?
 
De planten komen voeding te kort.
Dat is de oorzaak van de gaten en de alg.

Minimaal wekelijks 20% is wel aan te raden behalve bij heel gevoelige visjes.
 
Ik zou gewoon verversen en ook plantenvoeding gaan geven. Heb je een foto van de huidige problemen en weet je de waterwaarden?
 
GH - 8
KH - 6
PH - 6.9
CI - 0

28258940617_ef0ce8f714_k.jpg

42409754754_a0e16abb71_k.jpg


de grijze bolletjes op het puntje van het hout zijn nieuw:
41317260900_7d32c7b95f_k.jpg


Plantenvoeding besteld op de site die je me aan had bevolen @jessicapilon
 
Grijze plukjes is vaak baardalg en een teken van een co2 tekort of slechte circulatie. Weet je ook de po4 en de no3?
 
nee dat kan ik nog niet testen, wilde eigenlijk een JBL proscan maar die kan ook geen Po4 zucht...
 
Nee en die is ook niet zo goed als je denkt want vaak krijgt men verschillende uitslagen. Licht moet altijd gelijk zijn en dat is erg lastig. Ik zou druppels nemen.
 
ik heb nu de basis plantenvoeding en nitraat in huis, 1 voor 1 starten of beide de standaard dosering volgen?
 
No3 is volgens de teststrips nogsteeds 0 dus dat mag wel een beetje hoger

hoop dat snel wat zichtbaar verschil maakt, ziet er toch mooier uit met fitte frisse plantjes. Hopen dat goed gaat, dan kan ik wat plantjes bij plaatsen die mooi vind maar die in het 60 liter aquarium vorig jaar al zijn overleden waarschijnlijk dus ook door gebrek aan voeding :)

Bedankt tot zover
 
Teststrips zijn verre van betrouwbaar maar daarvan uitgaande mag dat gerust hoger inderdaad. Je mag gerust rond de 5mg gaan zitten. Ik zou ook de po4 eens laten testen.
 

Terug
Bovenaan