Algen explosie


D

Dulab

Guest
Beste forumliefhebbers,

Ik was er stiekem al een beetje bang voor, maar na een paar daagjes weg te zijn geweest gebeurde dit:
WhatsApp Image 2018-05-28 at 14.05.35.jpeg

WhatsApp Image 2018-05-28 at 14.05.34.jpeg


SOS. :oops:
Zal het dan toch aan de CO2 liggen? (ik gebruik dat op dit moment nog niet).
Wat kan het nog meer zijn?
Ik ga het in ieder geval zoveel mogelijk proberen te verwijderen
 
Jeetje, dat is schrikken. Ik ga het even volgen, want ik ben benieuwd hoe dit op een paar dagen tijd heeft kunnen gebeuren.
 
Niet best zeg. Hoelang draait de bak en met welke verlichting en hoelang? Weet je de waterwaarden ook?
 
Hogere temperaturen, ongemerkt meer licht in huis is al een kleine trigger, door veel licht is de vraag naar voedsel voor de plant hoger, waardoor ook de CO2 vraag groter word, begin eens met het licht wat minder te stellen en/of verkorten, en vermeld hier even je waterwaarden.
 
Volgens mij zie ik meer algen zoals bruinalg op de bladeren. Wat meer info over de bak en het onderhoudt is dan ook wel zinvol.
 
is een rio 125, met de standaard verlichting en draait nu zo'n 3 weken (indraaien).
verlichting staat momenteel op 7.5 uur. ben begonnen met 6 en doe dit iedere week verhogen met een halfuur.
waterwaardes (van teststrips, heb nog geen druppeltest oid):
ph 7.6 - 8
kh 6
gh 12
NO2 0
NO3 100

gebruik verder de EI: csm+b, fosfaat en nitraat, en ververs dus 50% per week.
 
update:
het meeste is al weg, alleen de alg tussen de kleine blaadjes is een rot werkje :juggle:

WhatsApp Image 2018-05-28 at 15.26.18.jpeg
 
Je nitraat is nog flink hoor maar dat kan met de opstart te maken hebben. Hoeveel nitraat heb je in het kraanwater?
 
dat is al 50 van zichzelf :S

het water uit het aquarium is echt maar een heel klein beetje meer. (qua kleur verschil op de strips)
 
Dan heeft de EI weinig zin denk ik en is het beter om gericht alleen fosfaat en plantenvoeding toe te dienen. Vijftig is ook vrij veel voor de lange termijn hoor en wellicht moet je overwegen om dat te verlagen met bv hars.
 
Btw, ik lees dat je strips gebruikt en die zijn vaak niet betrouwbaar. Wat geeft je waterleverancier aan voor de nitraat?
 
ben even aan het zoeken geweest maar kan het niet vinden :(
 
mijn druppel test set komt morgen binnen, zijn er dingen die al anders moeten?
of beter morgen even naar de nauwkeurige uitslagen kijken?
 
Je hebt nu amper co2 zie ik met deze waarden dus dan heb je snel draadalg. In de opstart zit je en dan zie je vaak nog wat nh3/4 en dat is een extra boost voor algen.
In het begin zie je vaak wat bruinalg omdat de bacteriecultuur niet goed op orde is.
 
mijn druppel test set komt morgen binnen, zijn er dingen die al anders moeten?
of beter morgen even naar de nauwkeurige uitslagen kijken?
Beter even wachten tot morgen dan zijn de uitslagen van de testen betrouwbaarder, er zitten nog geen levende dieren in dus geen probleem.
 
Ik heb ook de Rio125 gehad en heb wel de ervaring dat het licht zo is dat je of co2 moet gebruiken of het licht flink moet dempen om algen te voorkomen.
 
Van CO2 apparatuur heb ik dus helemaal (nog) geen verstand, dus geen idee wat ik eventueel zou moeten hebben...
Ik wacht even af en anders misschien toch maar voor co2 gaan
 
Je kan je eens oriënteren maar je kan eventueel ook als het nodig mocht zijn met drijvers werken of bio co2.
 
Nou, de uitslagen zijn bekend:
PH 7.5
KH 7
GH 13
NO2 0,3
NH3 0
NO3 20
PO4 2,0

(wat een verschil vergeleken met die teststrips....)
Wat is jullie advies nu?
 
Ja strips zijn waardeloos zoals je ziet. Lekker met de EI doorgaan zoals het hoort zou ik zeggen. Zit nog wat nitriet in dus nog even geduld.
 
en voor de algen? drijvers? licht beperken?
 
Ja zonder co2 zou ik wel drijvers erin doen en het licht 8-9 uur aan. Even afwachten of je baardalg gaat krijgen want die zie je snel bij co2 tekort en met regelmaat draadalgen.
 
Ik heb ook de Rio125 gehad en heb wel de ervaring dat het licht zo is dat je of co2 moet gebruiken of het licht flink moet dempen om algen te voorkomen.

mag ik vragen wat jij toen hebt gedaan? het licht gedempt? of co2?

ps. om te dimmen zou ik dan eventueel de led balken een kwart slag kunnen draaien? nu zijn ze dus precies gericht naar beneden, maar dan dus voor een deel niet meer.
 
Ik heb er inderdaad co2 op gedaan en ook nog flink wat drijvers. Nu heb ik momenteel in al mn bakken flink veel drijvers hoor. Drijfbamboe is een mooie drijver hiervoor.

Ik heb weinig verstand van led en als het buizen zijn zou je pvc buis kunnen proberen of draaien zoals je zegt wanneer dat kan. Je kan ook afwachten hoe het zich ontwikkeld want geen bak is natuurlijk gelijk. Maar goed, ik redde het niet zonder co2 icm gewone T5 buizen.
 
Ik denk dat met hervulbare flessen je goedkoper uit bent en ik heb zelf een set via MP gekocht voor rond de 90 euro incl een 2 kilo fles.
 
heb alleen helaas geen vulstation in de buurt zover ik weet....
heb al in het topic gekeken.
 
Zit er geen industriele gassenfirma in de buurt? Anders eens daarop googelen.
 
Ik ben nu dus inmiddels co2 aan het toevoegen maar zie niet echt dat de alg aan het verminderen is...
:help:
 
Dan zal dat het zijn, ik heb nog even geduld dan...
 
Net als je denkt dat het beter gaat krijg ik toch alleen nog steeds algen. Volgens mij is het nu bruin alg...
Ik voeg co2 toe, en hoewel de dropchecker groen aangeeft kan het toch zijn dat ik iets meer meot toevoegen? Het is namelijk vooral heel erg op de bodem en de lage plantjes.

Wat kan ik doen en wat doe ik fout?

057554BE-9FCF-4F78-93DD-CD20216C00E7.jpeg
C751783B-2445-42EA-A4C9-D4048A7EEDC6.jpeg
AE3F3CE7-157C-485C-8DE2-A8A10839AF9D.jpeg
 
Bruinalg wordt niet door een co2 tekort veroorzaakt maar eerder door een bacteriecultuur die niet op orde is nog.
 
En wat kan ik daar dan aan doen? inmiddels draait mn bak al 5 a 6 weken
 

Terug
Bovenaan