Algemeen onderhoud en benodigden.


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo aquariumfans,

Ik ben nieuw en ben van plan een juwel rio 350 aan te schaffen.
ik heb mij goed ingelezen (en dat zal ik blijven doen) maar heb wel een aantal vragen. Wat zijn de standaardbenodigdheden voor het onderhoud van je bak? (hospitaal bak, extra noodfilter die standaard mee draait in de bak om evt in hospitaalbak te gebruiken, extra nood verlichting) kortom wat hebben jullie standaard klaar staan?
ik lees veel over het regelmatig verversen van water. ik kan uit de boeken niet echt duidelijk halen hoe dit nou werkt. zou iemand mij staps gewijs kunnen vertellen hoe jullie je aquarium water verversen?

met vriendelijke groet,

Lucas
 
Ik denk dat watertesten goed zijn om in huis te hebben en je hebt al een leuke koffer met testen voor rond de 35 euro. Eventueel is medicatie ook nooit weg tegen bepaalde aandoeningen al mag je hopen dit niet nodig te zullen hebben.
Zelf ververs ik gemiddeld 20% en dat hevel ik af met een tuinslang en vul weer bij met emmers of een tuinslang, afhankelijk van hoeveel ik moet verversen.
In jouw bak zou ik dat dus met een tuinslang doen want anders blijf je in de weer met emmers. Op de meterbak heb ik hier een JBL901 en een Eheim 2213 draaien zodat je altijd een filter hebt draaien in het geval een van de twee plotseling een mankement vertoond. Noodzaak is dit niet natuurlijk.
 
Iets voor de ruiten te reinigen, (filterwatten etc) lang stuk slang voor vullen en afhevelen, 2 tal emmers enkel en alleen voor het aqua, met korter stukje slang dat net lang genoeg is om in je emmer te hangen en alle hoeken van je aquarium te bereiken. (Voor het iets fijnere werk) 3de hand is ook altijd handig bij een groot formaat. Uiteraard testkoffer! Vergeet de strips! Die zijn enkel goed als je heel vlug wil uitsluiten dat je bak niet volledig verkeerd gaat.

Hospitaal bak heb ik geen plaats voor. In het ergste geval vind ik wel ergens een curver box. Luchtpompje heb ik ook wel liggen voor het geval dat... 2de pomp draait mee op mijn aquarium maar is geen must. (Wel handig want je zal nooit anders zien dat je huidige pomp defect gaat op een zondagavond...)
Noodverlichting is niet nodig, de gemiddelde bak kan wel 2 tot 3 dagen zonder licht. Meer zal je snel effect zien bij je planten maar meestal is dit snel weer in orde. Afhankelijk van je vissen (discus bvb...)mss een reserve verwarmingsstaaf? Ik denk dat de meeste aquariuanen deze wel al vervangen hebben.

En de rest verzamel je door de jaren wel!
 
Ik ben begonnen met een testkoffer (huismerk van Wesdijk), 2 emmers die enkel voor het aquarium gebruikt worden en een stuk slang om af te hevelen. Als je een beplant aquarium wil dan zou ik ook een lange pincent en een lange plantenschaar aanraden die ze bij het aquascapen gebruiken.

Voor je filter zou ik een reserve rotor en een reserve pakking (alleen voor een extern filter) aanraden. Die dingen gaan altijd stuk op zaterdagavond of een dag voordat je op vakantie gaat. :D

Na een tijdje verzamel je de rest wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Die koffer heb ik ook van Wesdijk en dat is hetzelfde als Colombo en prima verder. je kan er goedkoop navulreagens bijkopen.
 
Waterwissel, zoals het bij mij nu al meer dan 25 jaar gaat.....!
1) Rond de 1ste van elke maand, zet ik de filters uit en snoei de planten.
2) de elektronische sonde voor PH ( CO2 aansturing) zet ik een pipet met demiwater.
2) Dan neem ik een tuinslang die net lang genoeg is om van de bak in de WC te landen, en schuif daar een driehoekige "stofzuiger" van Eheim op.
3) stofzuiger stuk in de bak en aan het andere eind aanzuigen en in de WC.
4) zo haal ik, ondertussen de (bereikbare) bodemdelen stofzuigend, 1/3 tot 1/2 van het water uit de bak.
5) Dat vul ik aan met hetzij regenwater, hetzij kraanwater.
6) altijd verrijkt met waterbereider ( Aquatan) en 1/2 dosering plantenmest ( Duplaplant).

En zo kan de bak er weer een maand tegen.
 
Waterwissel, zoals het bij mij nu al meer dan 25 jaar gaat.....!
1) Rond de 1ste van elke maand, zet ik de filters uit en snoei de planten.
2) de elektronische sonde voor PH ( CO2 aansturing) zet ik een pipet met demiwater.
2) Dan neem ik een tuinslang die net lang genoeg is om van de bak in de WC te landen, en schuif daar een driehoekige "stofzuiger" van Eheim op.
3) stofzuiger stuk in de bak en aan het andere eind aanzuigen en in de WC.
4) zo haal ik, ondertussen de (bereikbare) bodemdelen stofzuigend, 1/3 tot 1/2 van het water uit de bak.
5) Dat vul ik aan met hetzij regenwater, hetzij kraanwater.
6) altijd verrijkt met waterbereider ( Aquatan) en 1/2 dosering plantenmest ( Duplaplant).

En zo kan de bak er weer een maand tegen.
Doe je het regenwater er gewoon koud in, of warm (kraan)water erbij?
 
Nee hoor, ik haal dat regenwater naar binnen met een Jerrycan van 20 Liter. Daarvan doe ik 2 x 1 liter in een waterkoker en voeg dat dan weer toe aan de jerrycan.
En dan is de temperatuur max 1-2 koeler dan de bak zelf, en dat is voor je vissies prima, denken die dat het regent en dan beginnen er heel wat aan gezinsuitbreiding te denken!
 
  • Leuk
Waarderingen: DiMi

Terug
Bovenaan