Alg


P

pimhup

Guest
67B6AF76-4EA5-4F80-B147-AE012A81962B.jpeg
Moet ik nu 50% water gaan verversen
 
Ook veel kleine vuil deeltjes ,misschien gelijk nieuwe filter watten
 
Hoeveel ververs je per week? En wanneer heb je voor het laatst ververst?

Misschien is het handig wat meer informatie over je bak te geven, zoals geef je plantenvoeding en gebruik je CO2.
Ook een totaaltje van de bak zou helpen.
 
Hoi blackmoor
Ik ververs elke week 25%
Gebruik easy carbo
En complete aquariumbemesting dagelijks 5ml
 
Met algen hoef je dan niet gelijk 50% te verversen.
Houd het verversritme maar dan zo.

Een extern filter neem ik aan? Stroming is namelijk ook belangrijk voor je planten.

De oorzaak van je alg is waarschijnlijk de verhouding CO2/ licht/voeding.
Hoeveel branduren heb je per dag?
Met de voeding en verlichting is waarschijnlijk niks mis. Maar als de planten niet optimaal kunnen groeien ontstaat er alg, en bij jou komt dat waarschijnlijk doordat de planten te weinig CO2 krijgen. Dit kun je verminderen door het licht wat korter te laten branden, en de voeding misschien beter af te stemmen.
 
Maar heb je er veel last van? Je planten zien er nog goed uit en als je het schoonmaakt zal het beter zijn.
Maar dan heb je idd nog niet de oorzaak aamgepakt.
 
Op de stricta komt ook Alg ,zal kijken of ik foto kan maken
 
Ik heb nog niet gemeten,zal t morgen eens laten meten
Laten meten in de winkel?
Dat is niet echt zinvol dat doen ze met een test strip en die zijn net zo nuttig als een papieren theepot.

Best meet je zelf met druppels.
Maar als je 50% ververst en 15 ml per week doet kan je eigenlijk nooit te hoog eindigen.


Edit 15 ml per 100 liter
 
ok dus ik kan beter nu 50%wisselen en verlichting op 8uur zetten en dan wekelijks 15 ml complete
 
En per dag in de ochtend voordat de lampen branden, 4 ml vloeibare koolstofbron (Carbo) toevoegen.
 
Ik kan me vergissen , maar aan de eerste foto te zien...ligt de plaatsing van je aquarium ook zeer ongelukkig...
Hoofdoorzaak nr1 van algenvorming: binnenkomend licht, van welke vorm dan ook!
Hij staat blijkbaar mooi centraal, maar wel met een groot venster en ruimte-verlichting extern vd bak.
Nu zie ik al reacties met het 'minderen' vd draaiende uren, dus de verlichting vd bak zelf, dat gaat ongetwijfeld helpen.
Al ligt het zo te zien ook aan het indirect licht wat op je bak komt, de keukenverlichting bijvoorbeeld.
Probeer het eens uit door je bak gedeeltelijk of geheel af te dekken zodra de eigen verlichting uitvalt na 8 draaiuren. En probeer je ruimteverlichting niet onnodig aan te laten.
Dan kan je al beter de feitelijke oorzaak vinden en een oplossing zoeken ;-)

Ben er eerlijkgezegd vrij zeker van dat het daaraan ligt, mits de grootste algenvorming aan die zijde ligt.

Een mooie en leuke oplossing kan zijn om algeneters zoals Japonica's (caridina multidentata) of 'mijn favoriet' de rode vuurgarnaal (neocaridina heteropoda) erbij te zetten, maar zoek eerst maar nr de oorzaak ;-)

ps: ingeval van keuze voor garnalen : de rode vuurgarnaaltjes zijn zeer behendige algeneters en vooral kleiner en kleurrijk. Deze kan je dus in een groter aantal nemen, vandaar mijn favoriet ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoofdoorzaak nr1 van algenvorming: binnenkomend licht, van welke vorm dan ook!
Daar ben ik het niet mee eens. Als er voldoende voeding aanwezig is door bijvoorbeeld ei toe te passen met voldoende co2 kan dat invallend licht makkelijk door de planten gebruikt worden en krijg je geen alg.

Mijn bak staat soms vol in de zon.
 
Maar aangezien de ts ook weer niet zo veel planten heeft kan het best zijn dat dat idd de oorzaak is.
 

Terug
Bovenaan