Alg welke en hoe te bestrijden


R

Ralph

Guest
Ik heb vermoedelijk bruin alg in mn bak maar het loopt nu wel echt uit de hand.. om de dag ververs ik 50% water en verwijder ik grote hoeveelheden als handmatig. Het aquarium draait nu ongeveer 2.5 week en er zitten nog geen dieren in.
Het licht staat ongeveer 8 uur per dag aan. Co2 installatie aanwezig en draait een uur voor het licht aangaat en stopt tegelijk.

Wat kan ik anders of beter doen? Bekijk media item 780
 
De bak draait 2.5 week en je ververst om de dag 50%?
Dan zit je op puur kraanwater zonder dat de bacterien de kans krijgen een beetje te ontwikkelen.

Daar zou ik eerst maar eens mee stoppen.
 
Als hij bv. de ADA soil gebruikt, doe hij het verversen toch niet echt verkeerd?

1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.
 
Als het om Synedra gaat dan komt het denk ik door de opstart en ik zou het zoveel mogelijk met de hand weghalen.
 
Als hij bv. de ADA soil gebruikt, doe hij het verversen toch niet echt verkeerd?

1e week: Iedere dag de helft van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen de helft water verversen
3e week: Iedere 3 dagen de helft water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 10-50% water verversen.
Komt daar zoveel rotzooi uit dan?

In kraanwater kan nogwel eens aardig wat silicaat zitten wat bruinalg in de hand werkt.
Door zo vaak te verversen voeg je steeds weer nieuw silicaat toe.
 
Komt daar zoveel rotzooi uit dan?
Door tijdens de opstart regelmatig te verversen, voer je heel wat afvalstoffen af en voeg je weer een hoop mineralen toe.
Zeker als je een aquasoil of een akadama-bodem gebruikt, zijn regelmatige waterverversingen een must. Die bodems produceren in het begin heel veel ammonium, een stof die heel gemakkelijk algen kan veroorzaken.

Hou er wel rekening mee dat de akadama in het begin je KH doet kelderen. Je kunt dit vermijden door bv de akadama een week in een emmer te laten rijpen en dagelijks het water te verversen. Vervolgens kun je het toevoegen aan je bak.

Bron: https://www.aquascaping-blog.com
 
Vooral PH verlagend, freaken spul dus!
Er niet mee om kunnen gaan, betekent niet altijd dat iets negatief is ;)
 
Zeker als je een aquasoil of een akadama-bodem gebruikt, zijn regelmatige waterverversingen een must.


Lang niet alle ph verlagende bodems doen dat naar mijn idee. Akadama doet dat dacht ik ook niet en ik gebruik zelf de HELP Enviroment bodem en daar is veel verversen bij de opstart ook niet nodig.
 
"There are several complete substrates on the market today. Our current product of choice is ADA Aqua Soil, which can simply be poured into the tank and planted into. It also has an ammonia spike in the first two to three weeks of use, which acts as food for colonising filter bacteria. This will mature the filter prior to the addition of livestock and is an easy method of what has become known as ‘fish-less’ cycling of the filter. ADA Aqua Soil is now even better value in the UK with new lower prices. There are some products on the market which try to imitate the look of ADA Aqua Soil, but looks can be deceptive, you can find out how in ADA’s comparison article here."

Zolang er geen vissen of andere levende haven inzit moet dit prima werken zonder al dat ververs lijkt mij.
 
Wat is dan het voordeel van dat spul?
Wat ik hoor is alleen maar negatief.
Als men zich aan de voorschriften houd heeft een soil veel voordelen
- de meeste planten groeien daarin beter dan in een grind of filterzand,
- het slaat voeding op en geeft dit langzaam weer af aan de waterkolom ('kationen uitwisselingsvermogen' - CEC)
- dus heb je minder waterkolombemesting nodig
- daarom minder kans op alg
- geen voedingscapsules nodig
- is pH verlagend
- geeft goede doorstroming

Maar ook nadelen:
- sommige vissen vinden het niet fijn (pH verlaging en korrelgrootte)
- pH verlagende eigenschappen zijn na een tijd uitgewerkt (afhankelijk van het merk, 3 a 4 jaar)
- structuur van de korrel kan uiteenvallen

Het word hoofdzakelijk gebruikt in aquascapen en/of in plantenbakken en is destijds ontwikkeld door ADA.
 
Lang niet alle ph verlagende bodems doen dat naar mijn idee. Akadama doet dat dacht ik ook niet en ik gebruik zelf de HELP Enviroment bodem en daar is veel verversen bij de opstart ook niet nodig.
Akadama korrels is een heel andere catagorie dan aqausoil en HELP is heeft de meer dan de helft minder opgeslagen voedingsstoffen. daarom is ie ook zo populair bij garnalen
 
Akadama zal inderdaad minder stoffen bevatten maar de Enviroment is een echte ph verlagende bodem echter geen echte aquasoil. Hoeveel de Enviroment bevat durf ik niet te zeggen. Ik koop het enkel vanwege de ph verlagende werking inderdaad.
 
Kan je de waterwissels minderen als je geen licht op je bak hebt staan
Nee, want de afgifte van ammonium gaat gewoon door, en je planten willen uiteraard ook groeien, dus licht heb je nodig. Net zoals een krachtig filter met goede stroming. Het zijn ook maar een 3-tal weken waarin je veelvuldig met emmers sleept.
 
Ik heb vermoedelijk bruin alg in mn bak maar het loopt nu wel echt uit de hand.. om de dag ververs ik 50% water en verwijder ik grote hoeveelheden als handmatig. Het aquarium draait nu ongeveer 2.5 week en er zitten nog geen dieren in.
Het licht staat ongeveer 8 uur per dag aan. Co2 installatie aanwezig en draait een uur voor het licht aangaat en stopt tegelijk.

Wat kan ik anders of beter doen? Bekijk media item 780
Hoe is het nu met je bak? Kan je je ervaringen delen over deze alg? Ik heb er nu zelf ook last van en ben heel benieuwd of en hoe je er vanaf gekomen bent.
 

Terug
Bovenaan