Alg op planten


Niels22

Well-known member
Lid geworden
24 januari 2021
Berichten
86
Leeftijd
20
Hallo allemaal. Ik heb sinds een kleine twee weken last van een soort harige alg. Baardalg/zwarte puntalg ziet er dan ook niet mooi uit. Hier wat informatie over mijn aquarium:

- 70 L
- 17 nano vissen + 2 slakken
- zand bodem met groeitabletten
- PH waardes heb ik niet

Ik heb mijn water laten testen bij een grote viswinkel en volgens hen was het wonder boven wonder 'goed'. Echter snap ik dan niet hoe die alg ontstaat. Het licht staat 7-8u aan per dag. Zelf dacht ik eraan om gewoon allemaal nieuwe planten te kopen en de rest te vervangen, maar ben ik bang dat hetzelfde weer gebeurt. Hoe kan dit en wat kan ik er tegen doen?
 
Het is handig om de waterwaarden te weten en hoe zijn deze getest? Dat ze zeggen dat het goed is dat zegt niet alles. Heb je een foto van de alg want baardalg is vaak een co2 tekort.
Je zult moeten voorkomen dat je tekorten hebt. Wat voor bak is het en wat voor verlichting?
 
Heeft de winkel ook getest op bijv.. KH, PH, GH, maar vooral NO3, PO4 etc? Ik vermoed waarschijnlijk alleen op nitriet en ammonium. Als dat 0 is, dan zeggen ze het is 'goed'.. je vissen gaan immers niet dood ;)
 
En vaak testen ze met stripjes die niet al te betrouwbaar zijn.
 

Terug
Bovenaan