Alg of schimmel ?


J

Jordy123

Guest
Goedemiddag , ik heb een topic open staan bij garnalen , kreeften etc. Namelijk design aquarium met garnalen. Mijn nano aquarium van 30 liter draaide perfect met alles dat kraak helder was ! Ik had het water wekelijks ververst en per maand meer dan dan helft ververst. Nou had ik afgelopen vrijdag weer een waterwissel gedaan. Maar nu ging het mis ik ging de stenen en hout verplaatsen, ik wilde alles opnieuw plaatsen. Heelas heb ik hierdoor de wortels van de planten beschadigd en het water kleurde heel vies door de bodem. Namelijk Ada amazonia powder’ ik zette alles terug en vulde het water netjes terug. Op een zaterdag ging ik naar de dierenwinkel om nieuw hout te halen voor het aquarium. Ik had het erin geplaats en hierdoor hadden de vissen en garnalen meer schuilplaatsen. Opeens afgelopen zondag was het water helemaal onder schimmel volgens mij door het nieuwe hout. De garnalen waren allemaal bijna boven water tegen een voorwerp ! Een paar zelfs boven water op het dekglas. Derest bij het filter en de verwarming. Ik heb snel het hele water opnieuw gewisseld ! En de hout grondig schoon maken door die vervelende schimmel weg te halen... de garnalen waren allemaal stil in het water .. Heelas hebben de meeste het niet overleefd ... de sterke rode vuurgarnalen hadden het overleefd. Gisteren is de schimmel weer gekomen... nu vraag ik me af moet ik het aquarium een tijdje laten indraaien of het hout verwijderen ? De schimmel is echt heel vervelend en tast mijn planten en alle voorwerpen ook aan... ik vind het heel jammer dat het zo moest gaan.. :(

D73E48B0-6F32-4A8D-A176-6E606FB6F9F7.jpeg


59DFEC25-3B5F-4DEB-87EA-6F95920A362F.jpeg


7D14AD95-8F65-4940-AF8C-5F93FF503F0F.jpeg
 
Dit is geen schimmel! Het verdwijnt na verloop van tijd vanzelf. Het gaat hier om bacterïen die in aanraking met zuurstof komen en een afbraakproces beginnen. Na, meestal een paar weken is het weg. Niets aan doen dus.
 
Is het niet zo dat het wel schimmel is wat ontstaat doordat er bacterien afsterven? Als het hout niet in de bak zou zitten dan komt het ook met lucht in aanraking en dan zie je dat weer niet namelijk.
Zover ik weet is het wel schimmel.
 
Is het niet zo dat het wel schimmel is wat ontstaat doordat er bacterien afsterven? Als het hout niet in de bak zou zitten dan komt het ook met lucht in aanraking en dan zie je dat weer niet namelijk.
Zover ik weet is het wel schimmel.
Zelf dacht ik dat de bacteriën bezig zijn om een "evenwicht" te herstellen. Er zullen er dus wel afsterven en bijkomen. Maar ik geef mijn mening graag voor een betere...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het ook alleen maar van horen en zeggen en van wat ik heb gelezen in de link. Dus ja, zeg het maar als je het weet zo ik zeggen;)
 
Ah oké, dus gewoon zo laten ? Ik vind het best vreemd toen ik dit aquarium voor het eerst had opgestart bestond het uit hout en een paar stenen. Toen was deze schimmel nooit aanwezig.. opeens nu wel heelas. Ik moest nooit die hout aanschaffen en gewoon de oude erin laten..
 
Is het leefbaar voor dieren ? En de filter zit ook onder die vervelende schimmel .. alles namelijk
 
prima ;) , en de planten kunnen wel gewoon verder groeien ?
 
@Patrix die waren allemaal boven water gekomen op een zondag... en ze kwamen alleen boven water toen die nieuwe hout gezet werd.. die oude hout had nooit last van die vervelende schimmel.. er was zelfs tientallen garnalen in het aquarium. Kijk aub mijn bericht van design aquarium met garnalen bij het garnalen forum. Je ziet hoe de bak eerst was
 
Dit was de enige hout in het aquarium die nooit schimmel vertoonde , daarna had ik nog een stuk hout gezet een paar weken terug die ook niet ging schimmelen.

83E8D1A9-A4E9-403E-9912-1B1AACDA0609.png
 
Ja precies, dan lijkt het me niet verstandig om dit hout er in te laten toch?
 
helemaal in zijn klein bakje, daar is de watersamenstelling zo verpest door zo'n schimmel, denk ik dan
 
Ik heb het ook wel bij garnalen gehad en zover ik weet kan dat geen kwaad en heb ik nooit nadelige gevolgen ondervonden.
 
Klopt het dat je met planten bezig bent geweest en kan het zo zijn dat je nogal beweging hebt gemaakt in de bodem? Wellicht zijn daar stoffen uit gekomen die de garnalen niet prettig vinden.
 
Het is inderdaad schimmel die ontstaat doordat bacteriën eigenlijk een evenwicht proberen te herstellen. (Maar geen foute schimmel had ik beter kunnen schrijven.) Er sterven er af en komen er bij. Het is een witte slijmachtige laag die ongevaarlijk is. Mijn vissen knabbelden er wel aan toen ik Mopani hout plaatste. Spiderwood schijnt er ook gevoelig voor te zijn. Maar als gezegd, meestal is het verdwenen na een paar weken.
 
Kun je uitleggen wat je bedoeld met het herstellen van het evenwicht door de bacterien?
Ik heb, maar het is al wat langer geleden, ergens gelezen dat het met name ontstaat doordat bepaalde bacteriën die boven water leefden in het hout onderwater afsterven. (De witte slijmlaag) Maar er komen ook weer bacteriën bij die in onze bak leven. Het evenwicht wordt aangepast aan de onderwatersituatie.
 
Ja ok dat snap ik en dan zijn het dus zoals ik al zei afstervende dode bacterien waarop schimmels gaan zitten. Later zullen daar denk ik weer nieuwe bacterien zich gaan vestigen. Begrijpen we elkaar toch;)
 
Beste @jessicapilon de schimmel heeft zelfs mijn filter inlaat gesloten. De hang on filter laat nu minder water doorstromen. Moet ik dit ook met rust laten ?

65065409-C306-406F-A4EB-D476BCF58441.jpeg


FE9A6E7F-5EA5-43EC-952C-7A53ABDE3FDF.jpeg


E6873E4A-259A-440D-B52E-4968CB18F8F5.jpeg
 
Als het de doorstroming van je filter belemmerd zou ik daar wat aan doen. Je kunt een deel van de schimmel ook afhevelen als je je water ververst maar houdt er rekening mee dat het terug kan komen.
 
Ik vind dit toch wel erg veel schimmel hoor, op het hout oké, maar de hele bak zit onder :S

Wat ik zou doen is: het hout eruit halen, bak goed schoon maken, en het hout in een bak met water lekker door laten schimmelen totdat het proces voorbij is.
Ik ben niet bekent met deze schimmel, en misschien kan het geen kwaad, maar zelf zou ik dit niet zo door laten gaan.
 
Je kan inderdaad het in een emmer anders eerst laten inwateren. Zo extreem zie je het inderdaad niet vaak.
 

Terug
Bovenaan