Alg of schimmel?


P

Pje

Guest
Hallo. Ik heb sinds kort een groene draadachtig iets op mijn achterwand. Is dit alg? En op mijn thermometer zit een witte substantie wat ik niet weet wat het is. Is dit schadelijk en zo ja wat moet ik er tegen doen?

1CCD1AEE-7613-4EFD-B149-1B8AE32EBB38.jpeg
2597D17E-BEBB-4FCA-9285-E5E49C4FD205.jpeg
 
Dat groene is alg en dat op de zuignap zijn schimmel/bacteriën.

De schimmel gaat vanzelf weer weg maar voor de alg moet je toch wel wat maatregelen nemen.
 
Ik heb ergens gelezen dat het van teveel licht kan komen? Ik ben namelijk een aantal keer laatst vergeten het licht uit te doen ‘s nachts. Heb er nu een timer op staan zou dat voldoende zijn?
 
Draadalg, als het dat is, betekend dat je een CO2 tekort hebt.

Helemaal het met ben eens en dat is een teken dat je een tekort hebt aan co2. Wellicht kan het (mede) komen door te lang belichten omdat je het bent vergeten maar als je de waterwaarden kent en kan posten dan kunnen we wellicht daar iets over zeggen.
ook graag dan wat info over je bak en de verlichting:)k
 
Ik heb nog geen watertestsetje.. iemand een idee welke set goed is? welke waarden moet ik weten?
Ht gaat om een 80x35x50 aquarium, de verlichting weet ik niet veel meer van dan dat er 2 tl buizen in zitten.
 
Om je co2 te meten moet je de ph en de kh meten. De meeste gangbare merken zijn wel goed en ik heb hier de JBL en Colombo. Ook kun je als je dat wil voor dik 3 tientjes een koffertje kopen met 6 belangrijke testen. Misschien kun je drijvers gaan inbrengen om de vraag nar voeding te temperen.
 
Oke dus een aparte CO2 meting is niet nodig? Alleen PH en KH? ik zal zo even naar de winkel gaan. Met drijvers bedoel je neem ik aan drijfplantjes?
 
Ik heb nog geen watertestsetje.. iemand een idee welke set goed is? welke waarden moet ik weten?
Ht gaat om een 80x35x50 aquarium, de verlichting weet ik niet veel meer van dan dat er 2 tl buizen in zitten.


Zitten er van de reflecterende dingen boven de lampen?
 
Je kan ook een continutest kopen maar als je geen co2 toevoegt dan zal die denk ik toch blauw kleuren. Wel weet je dan ongeveer hoeveel je in de bak hebt aan co2.
 
Er zitten van die reflecterende dingen boven maar die zijn wel erg verkalkt dus hebben niet echt zin meer denk ik. Dan ga ik die testjes even halen :)
 
Normaliter is het voldoende maar vlak onder het oppervlak heb je meer licht dan onder in de bak en misschien dat er daar niet voldoende co2 is.
 
Oke bedankt! Ik gooi er ook 1x per week vloeibare plantenvoeding in, kan ik daar gewoon mee door gaan of beter verminderen/vermeerderen?
 

Terug
Bovenaan