Alg in nieuw aquarium?


J

Joyce

Guest
Goedemiddag allemaal,

Sinds 3 weken staat mijn nieuwe aquarium in te draaien. Een Aquatlantis Style led 80 cm, met Tetra 600ex buitenfilter en 15W led-verlichting die 8 uur per dag brandt. Ik voeg wekelijks de aanbevolen hoeveelheid Easylife Profito toe.

Zo’n 1,5 week geleden begonnen de eerste bladeren van de roze alternanthera bruin te kleuren. Ook op de achterwand is bruine alg te zien. Maar inmiddels beginnen ook de groene planten bruin te kleuren.

08697927-C732-44A6-89C9-9CEDE5531141.jpeg
33B50428-A4AB-4AF7-8C1F-56AE96C914CB.jpeg
1EF9EEFC-6E00-4D66-8DBB-580AD528A33A.jpeg
DF1FE815-1587-4155-B4FE-E4C68D9E211D.jpeg


Ik heb e.e.a. over algen gelezen, en dan denk ik dat dit bruinalg is. Klopt dat? De planning is dat de eerste vissen over 2 weken komen. Maar wat kan ik doen om te zorgen dat tegen die tijd niet alle planten helemaal leijk zijn of zijn afgestorven?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Joyce
 
Dat is bruinalg en dat veeg je er makkelijk af en dat zie je vaker bij de opstart. Als alles in balans is dan gaat dat wel weer weg.
 
Bruine alg in het aquarium: oorzaak & bestrijding - Aquascaping-blog

https://www.aquascaping-blog.com/bruine-alg

  1. In cache
Beoordeling: 3,8 - ‎17 stemmen
Bruine alg is normaal in een nieuw aquarium. Ook komt bruine alg soms voor bij een te zwakke of korte verlichting van het aquarium.

Bruine alg in je aquarium bestrijden doe je zo! - Aquariumfans

https://www.aquariumfans.nl/bruine-alg-hoe-bestrijd-je-dat/

  1. In cache
Beoordeling: 4,3 - ‎103 stemmen
Bruine alg tref je vooral aan op je aquariumdecoratie, het aquarium glas en op de ... Viezige bruine waas of bruine laag over je aquariumruit, grind of planten? Als je ... Bij het opstarten van een nieuw aquarium. gebruik je bodemgrond - grint .
 
Inmiddels staat het aquarium 5 weken in te draaien, maar de bruinalg is nog altijd niet verminderd. Het heeft zich inmiddels over alle planten verspreid. Ook zijn sommige bladeren inmiddels bruin met witte stippen. Daarnaast hebben een aantal bladeren van de Anubias rafelende randen gekregen, ik vraag me ook af wat daarvan de oorzaak is?

IMG_0215.jpeg
IMG_0216.jpeg


Ik heb vorige week voor het eerst water gewisseld, ongeveer 40%, maar dat lijkt ook nog geen effect te hebben. Zal het pas verbeteren op het moment dat er vissen in zitten (ik ga volgend weekend de eerste vissen halen), of zal het helpen om CO2 (Easy Carbo) toe te voegen?
 
Inmiddels staat het aquarium 5 weken in te draaien, maar de bruinalg is nog altijd niet verminderd. Het heeft zich inmiddels over alle planten verspreid. Ook zijn sommige bladeren inmiddels bruin met witte stippen. Daarnaast hebben een aantal bladeren van de Anubias rafelende randen gekregen, ik vraag me ook af wat daarvan de oorzaak is?

Bekijk bijlage 262551 Bekijk bijlage 262552

Ik heb vorige week voor het eerst water gewisseld, ongeveer 40%, maar dat lijkt ook nog geen effect te hebben. Zal het pas verbeteren op het moment dat er vissen in zitten (ik ga volgend weekend de eerste vissen halen), of zal het helpen om CO2 (Easy Carbo) toe te voegen?

De bruinalgen zijn niet zo ongewoon in een opstartende bak dus de kans bestaat dat die binnenkort verminderen/niet meer aangroeien.

Ik zou in jouw geval dit weekend opnieuw een waterwissel doen en de bruinalgen zoveel mogelijk verwijderden ondertussen. Blaadjes schoonwrijven terwijl je afhevelt, beetje wapperen boven de bodem en opdwarrelend vuil afhevelen... Hoe cleaner hoe beter!

Ik voeg wekelijks de aanbevolen hoeveelheid Easylife Profito toe.

Is Profito het enige dat je doseert als plantenvoeding?

Dan doseer je eigenlijk enkel de micro-elementen die planten nodig hebben.
In profito zit bvb geen fosfaat en geen nitraat dus nu doseer je niet compleet.

Als ik je foto's bekijk valt me op dat de Reineckii amper tot niet is gegroeid op die 14 dagen. Akkoord, het is een nieuwe bak maar ik denk dat je tegelijkertijd ook wat tekorten begint te zien bij de planten door te weinig voeding.
Dus lijkt het me een goed moment om wat completer te beginnen bemesten zodat de plantjes ook de nodige 'brandstof' hebben om te kunnen groeien...

Persoonlijk ben ik voorstander van meerdere doseringen verdeeld over de week ipv één grote dosis per week. Micro's (bij jou profito) doseer ik twee keer per week en macro's doseer ik dagelijks.
Let er op dat het gewoonlijk beter is om micro's en macro's niet tegelijk te doseren (anders reageren sommige stoffen met elkaar waardoor ze niet meer beschikbaar zijn voor de plantjes).
Dus concreet geef ik de macro's voor de start van de lichtcyclus en doseer ik tweemaal per week micro's na de lichtcyclus.

Tot slot: ik zou je aanraden om (desnoods tijdelijk) meer planten toe te voegen. Nu heb je precies vrij weinig planten en dan vooral trage groeiers.
Een paar bosjes snelgroeiers erbij zal zeker helpen omdat je dan wat meer plantenmassa hebt om de bak in balans te trekken.

succes!
 
Dus lijkt het me een goed moment om wat completer te beginnen bemesten zodat de plantjes ook de nodige 'brandstof' hebben om te kunnen groeien...
Wat is in jouw ogen een complete bemesting, dus b.v. profito samen met ... en ...?

Ik moet binnenkort weer bestellen dus dan neem ik zelf ook wat extra mee. Ik doseer nu profito, nitraat en fosfaat.
 
Gooi er eens een bos waterpest in,of cabomba.-of hoornblad.
De halen die stoffen er wel uit.
 
Wat is in jouw ogen een complete bemesting, dus b.v. profito samen met ... en ...?

Ik moet binnenkort weer bestellen dus dan neem ik zelf ook wat extra mee. Ik doseer nu profito, nitraat en fosfaat.


Op zich is je combinatie niet verkeerd. Profito voor de sporen, en nitraat en fosfaat als macro.

Maar dit hangt ook een beetje af van het gebruikte ververswater.
Ik heb bijvoorbeeld een bak waar ik met pure osmose ververs en dan moet je iets uitgebreider gaan bemesten dan wanneer je (deels) kraantjeswater gebruikt.

Ik doseer bvb ook af en toe MgSO4-7H20 (Epsom salt) om eventuele Mg tekorten op te vangen. Maar wanneer je kraanwater gebruikt is dat gewoonlijk niet zo snel noodzakelijk.
Daarnaast doseer ik bvb ook nog wat extra Kalium apart in de osmosebak zodat ik in combinatie met de KNO3 en de KH2PO4 op mijn beoogde Kaliumlevel zit...

Maar zoals ik zei: als je sporen, nitraat en fosfaat doseert zit je in de meeste gevallen vrij safe denk ik.
 
Op zich is je combinatie niet verkeerd. Profito voor de sporen, en nitraat en fosfaat als macro.

Maar dit hangt ook een beetje af van het gebruikte ververswater.
Ik heb bijvoorbeeld een bak waar ik met pure osmose ververs en dan moet je iets uitgebreider gaan bemesten dan wanneer je (deels) kraantjeswater gebruikt.

Ik doseer bvb ook af en toe MgSO4-7H20 (Epsom salt) om eventuele Mg tekorten op te vangen. Maar wanneer je kraanwater gebruikt is dat gewoonlijk niet zo snel noodzakelijk.
Daarnaast doseer ik bvb ook nog wat extra Kalium apart in de osmosebak zodat ik in combinatie met de KNO3 en de KH2PO4 op mijn beoogde Kaliumlevel zit...

Maar zoals ik zei: als je sporen, nitraat en fosfaat doseert zit je in de meeste gevallen vrij safe denk ik.
Dank voor de info. Kalium heb ik idd nog nooit gedoseerd, daar heb ik ook geen testje voor. Ik ververs iedere week 50% met kraanwater op mijn 180L bak dus het zal dan wel meevallen als ik 't zo hoor.
 
Kalium heb ik idd nog nooit gedoseerd

Als je KNO3 en/of KH2PO4 gebruikt voor NO3 en PO4 dan doseer je al Kalium hoor!
Je ziet de Kalium zelfs zitten in de formule! ;)
Ik wou er gewoon wat meer, vandaar ook apart.

het zal dan wel meevallen als ik 't zo hoor.

Ik denk het ook als ik het zo lees. :D
Tenzij je tegen problemen aanloopt natuurlijk, dan moet je evalueren...
 
Bedankt voor jullie hulp!

Ik ga de bak morgen weer schoonmaken en water verversen. En ook even naar de winkel voor wat snelgroeiende planten.

Momenteel voeg ik inderdaad alleen Profito toe. Voor wat betreft de fosfaat en nitraat, ontstaan die niet vanzelf als er vissen in het aquarium zitten? Of is dit nog niet genoeg om de planten goed te laten groeien? En ik las ook dat CO2 nodig is voor plantengroei, maar daar hoor ik jullie niet over?

Een watertestkoffer staat wel op het verlanglijstje, maar helaas is Sinterklaas hier nog niet langs geweest :D
 
En ik las ook dat CO2 nodig is voor plantengroei, maar daar hoor ik jullie niet over?

CO2 toevoegen (ideaal met een drukfles, mogelijk met 'bio-co2) is een keuze, geen vereiste.
Google eens op low tech aquaria en op high tech aquaria en je zal snel het verschil zien.

Komt er op neer dat je een keuze maakt en dat je alles (licht, filtratie, voeding, al dan niet co2, ...) afstemt op de aanpak die je kiest.
Wat dus zeer belangrijk is is dat je een passend plantenbestand samenstelt.
Passend bij elkaar én gepast voor je aanpak!

Concreet: Je kan een perfect gezonde en volle plantenbak hebben zonder CO2 toevoeging op voorwaarde dat je doordacht kiest voor een goede combinatie van planten die ook passen bij je techniek (hoeveelheid licht, co2, ...).
Ik zie maar een paar plantensoortjes op de foto's maar de Althernanthera is hier bvb op het eerste zicht alvast een beetje de vreemde eend in de bijt... :rolleyes:;)
 
Inmiddels zijn we 6 weken verder, en het aquarium is bewoond! 12 kardinaaltetra’s, 6 otocinclussen en een paartje marmergoerami’s. Op aanraden van de lfs hebben we de oto’s genomen en zij hebben de bruinalg binnen een week compleet weg gegeten. Ook hebben we naast de vrij langzaamgroeiende planten ook wat hoornblad toegevoegd.

Echter groeien alle planten nog altijd vrij slecht en begint er nu groene alg te groeien (op het hout, de planten, de achterwand en de ruit). En dus is de vraag wat we hier het beste aan kunnen doen...?

C5EC12B4-01A9-43CB-BBFC-68CA42F483F3.jpeg
4AA01BAA-BDD2-4C53-826C-F2BF02FFC9E2.jpeg
42F08A76-36CB-4872-8D9E-4C221284A410.jpeg
D5C45F3F-7F7A-46C5-8A21-CD9F196960C3.jpeg


Ik kan inmiddels de waterwaarden meten:
NO3 = 18
GH = 4
KH = 10
pH = 7,2
CO2 volgens tabel = 18,7

Ik voeg nog steeds wekelijks de aanbevolen dosis profito toe en er hangt een bio-CO2 systeem in.

Als ik het goed gelezen heb, komt het waarschijnlijk door een combinatie van teveel licht en te weinig voedingsstoffen. Ik heb helaas geen PO4 test, kan een tekort aan PO4 de oorzaak zijn? Het licht staat 10 uur per dag aan, wellicht is dit te lang? Of is er iets anders wat de balans zal herstellen?

Alweer alvast hartelijk bedankt!
 
Hoi Joyce,
Wat minder lang licht aan is een goed idee denk ik, tien uur is best lang. Als je nog geen macro voedingsstoffen toevoegt zou ik dat snel doen, want zonder nitraat en fosfaat gaan je plantjes het niet beter doen.

Het gaat altijd om het evenwicht tussen licht, co2 en voedingsstoffen. Je schrijft over ‘balans herstellen’ maar ik denk dat er nog helemaal geen balans is. Meestal, tenzij je super ervaren bent, is het wel even zoeken naar dat evenwicht. Co2 is niet nodig, maar dan moet je wel makkelijke planten hebben en niet teveel licht.
Ik vind dit wel een handige pagina over algen en de oorzaken: http://www.theplantedtank.co.uk/algae.htm

Misschien ook nog leuk of handig om te lezen: https://planted-box.com/aquariumplanten-groeien-slecht/
 

Terug
Bovenaan