Alg? En wat voor alg? En wat doe ik eraan?


Knolselder

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2018
Berichten
90
Leeftijd
38
Hallo!

Ik ben een absolute beginner, dus ik herken dit allemaal nog niet zo goed...
Maar op mijn naaldgras groeit volgens mij een alg. De topjes worden donker en er komt volgens mij alg op.

Mijn bak draait nog maar 3 dagen, dus er is nog geen evenwicht. De bodemlaag is een voedingsbodem met fijn en iets grover gemengd grind erover en bodemverwarming.
Bij het opstarten heb ik Bactostart in de filter gedaan en Aquastart in het water. En paar vlokjes garnaalvoer.
26654072_10210688340396714_1257206445_o.jpg

De waardes deze avond: NO3 stond tussen 10 en 25. NO2 0. GH8. KH6 en PH tussen 6.8 en 7.2.
26653558_10210689274020054_1247409404_o.jpg


Kan ik hier iets aan doen? Moet ik hier iets aan doen? Of is het een kwestie van even tijd geven en laten draaien? Er zitten nog geen beestjes in.

Alvast bedankt voor de raad.
 
Lekker 4 weken laten draaien. Er is altijd opstartalg.
Gebruik je plantenvoeding?
 
Ik heb een voedingsbodem voor de planten aangelegd (weet het even niet vanbuiten, iets van Dennerle 9in1 nogwat). Is dat niet voldoende? Ik heb wel geselecteerd op gemakkelijke planten. Of tenminste, wat ik op verschillende websites tegenkwam als makkelijke planten.

Cladophora aegagropila/ Mosbal
Microsorum pteropus Mini
Vesicularia species
Eleocharis parvula
Riccia fluitans
Cryptocoryne parva
Mini-Pellia
Vallisneria nana
Cryptocoryne nevellii

Ik kan er ook nog cabomba bijzetten. Deze had ik eruit gelaten maar zit in een bak van familie.
 
Misschien heb ik het licht wel iets te lang laten branden :oops: Hoelang brandt het licht het best de eerste tijd?
 
Net even geprobeerd, ik trok het er een beetje als een sokje af. Ik zie het ook alleen maar op het naaldgras.
 
Planten nemen ook voeding op via de bladeren, zoals de mossoorten e.d. Cryptocoryne weer meer via de wortels.