Alg? En wat voor alg? En wat doe ik eraan?


Knolselder

Well-known member
Lid geworden
5 januari 2018
Berichten
90
Leeftijd
38
Hallo!

Ik ben een absolute beginner, dus ik herken dit allemaal nog niet zo goed...
Maar op mijn naaldgras groeit volgens mij een alg. De topjes worden donker en er komt volgens mij alg op.

Mijn bak draait nog maar 3 dagen, dus er is nog geen evenwicht. De bodemlaag is een voedingsbodem met fijn en iets grover gemengd grind erover en bodemverwarming.
Bij het opstarten heb ik Bactostart in de filter gedaan en Aquastart in het water. En paar vlokjes garnaalvoer.
26654072_10210688340396714_1257206445_o.jpg

De waardes deze avond: NO3 stond tussen 10 en 25. NO2 0. GH8. KH6 en PH tussen 6.8 en 7.2.
26653558_10210689274020054_1247409404_o.jpg


Kan ik hier iets aan doen? Moet ik hier iets aan doen? Of is het een kwestie van even tijd geven en laten draaien? Er zitten nog geen beestjes in.

Alvast bedankt voor de raad.
 
Lekker 4 weken laten draaien. Er is altijd opstartalg.
Gebruik je plantenvoeding?
 
Ik heb een voedingsbodem voor de planten aangelegd (weet het even niet vanbuiten, iets van Dennerle 9in1 nogwat). Is dat niet voldoende? Ik heb wel geselecteerd op gemakkelijke planten. Of tenminste, wat ik op verschillende websites tegenkwam als makkelijke planten.

Cladophora aegagropila/ Mosbal
Microsorum pteropus Mini
Vesicularia species
Eleocharis parvula
Riccia fluitans
Cryptocoryne parva
Mini-Pellia
Vallisneria nana
Cryptocoryne nevellii

Ik kan er ook nog cabomba bijzetten. Deze had ik eruit gelaten maar zit in een bak van familie.
 
Misschien heb ik het licht wel iets te lang laten branden :oops: Hoelang brandt het licht het best de eerste tijd?
 
Net even geprobeerd, ik trok het er een beetje als een sokje af. Ik zie het ook alleen maar op het naaldgras.
 
Planten nemen ook voeding op via de bladeren, zoals de mossoorten e.d. Cryptocoryne weer meer via de wortels.
In de winkel kun je daarvoor profito kopen, is zgn. microvoeding en daarnaast hebben planten wat behoefte aan nitraat en fosfaat. Zelf koop ik mijn plantenvoeding bij
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/home
Dan wel de csm+b en nitraat en fosfaat.
Een lid hier op het forum (backplay) verkoopt ook voeding.

Een keer een beetje visvoer in het aquarium doen , dat helpt de bacteriën wat op gang te helpen.
Van ammonium naar ammoniak dan nitriet dat uiteindelijk omgezet wordt naar nitraat. Dat is uiteindelijk wat je wilt.
Het bovenste Van je teststrip is rosé, is dat de nitriet of nitraat?
 
Het bovenste is de NO3

Ik heb gisteren een beetje visvoer in het aquarium gedaan. Het leek mij inderdaad ook logisch dat als je bacterien wil kweken, je ze ook moet voeden.

Komt die voeding voor planten ook niet zelf op gang wanneer je aquarium goed draait?
 
Komt die voeding voor planten ook niet zelf op gang wanneer je aquarium goed draait?

In principe wel, door o.a. de uitscheiding van de vissen , maar voor de planten is het te weinig.
En geen/te weinig plantenvoeding heeft alg meer kans om te groeien.
Een algloze bak heb ik nog nooit gezien dus een beetje alg is er altijd wel
 
een beetje alg kan ook geen kwaad, daarvoor zal ik wel een opruimdienst aannemen :D
 
Hopelijk is het geen blauwalg want in tegenstelling tot de naam is het geen alg maar hele besmettelijke bacterie.
 
Blauwalg bacterie schijnt in elke bak aanwezig te zijn maar komt pas naar boven als er onbalans in je bak is
 
Blauwalg bacterie schijnt in elke bak aanwezig te zijn maar komt pas naar boven als er onbalans in je bak is

Dat is misschien wel zo maar als dit blauwalg is dan is het meegekomen met de planten denk ik. In een bak die pas drie dagen draait lijkt het me zeer straf dat er al blauwalg gevormd zou worden...

Op de foto lijkt vooral het onderste deel inderdaad blauwalg.
Je merkt snel of het al dan niet blauwalg is:
- het is vrij makkelijk te verwijderen, het lijkt ahw een velletje over de planten of bodem.
- het stinkt, vooral als je er een beetje afhevelt zal je het snel ruiken.


Je kan best proberen de blauwalg zoveel mogelijk af te hevelen met een slangetje, leg misschien eerst het filter even stil zodat het niet teveel kans krijgt te verspreiden mocht het wat uiteen vallen.
Daarna een paar dagen goed in de gaten houden en als het terugkomt direct verwijderen.

Edit: de topjes van het gras met de alg op kan je eventueel ook een stukje afknippen en verwijderen.
 

Terug
Bovenaan