Album van Cornelius


Het zijn rili garnaaltjes. Heb er niet zoveel want het is maar een bakje van 21 liter (35x25x25) Als er dan weer teveel in komen gaan ze naar
de andere bak of neefjes of nichtjes. Dit bakje is zonder CO2 en draait op gewoon leidingwater.

En als mijn glaswerk schoon gemaakt moet worden leg ik het altijd in deze bak waar de garnaaltjes zich te goed aan doen.

Maar eigenlijk gebruik ik dit bakje om mos te kweken. Er staan een aantal gaasjes met Flame mos en Fissidens Fox. Ook 2 grote stukken Mopanie hout
die al aardig dicht groeien met Fissidens Fox (het kleinere broertje van Fissidens Fontanus).

mosbak.jpg
 
Haha, ik heb me dan flink verkeken op de afmetingen van dat bakje. Mosjes kunnen in principe prima zonder co2 en voeding en zelf heb ik ook enkel mosjes in de garnalenbakken eigenlijk. Ik wil ze niet echt beplanten want de garnalen wil ik wel goed kunnen zien.
Dat begroeide hout ziet er wel erg leuk uit zo hoor:thumbs:
 
Inderdaad een lekker roze kleurtje en die hebben dus lekker in de zon gestaan;)
 
Klein nanobakje van 24 liter. Zitten alleen een paar garnaaltjes in. Bakje is nog lang niet klaar, ben nog steeds bezig met de vormsnoei.

Aquarium 40x25x25cm = 24 liter
Licht Chihiros RGB-30 - 1200 Lumen
Filter Dennerle Scapers flow - 600L/u
CO2 Dennerle Primus en 500 grams wegwerpfles - merkloze magneetventiel -
Diffuser Aquario neo mini (acryl diffuser) en Do!Aqua diffuser als reserve bij schoonmaken
CO2 level 30 ppm - wekelijkse bepaling via de '1 ph drop method' en monitoren via dropchecker en bellenteller
Bemesting Dagelijks 3x1ml - DIY ADA
Hardscape Lava Rock (om de soil op zijn plaats te houden)
Substraat ADA Amazonia (geen powder versie)
Planten Rotala Green - Rotala rotundifolia - Rotala H'ra - Staurogene repens en Eleocharis mini

100.jpg
 
Mooi Cor en het oogt veel groter. Je hebt er dan ook redelijk wat licht boven zie ik wel.
 
Ja klopt, volgens de berekening kom ik op 50 Lumen per liter. En dan kom ik net in het begin van de 'high range' klasse.
Maar gelukkig groeit het goed en is er, op de ruiten na, geen algje te zien:thumbs:
 
Laatst bewerkt:
thumb.jpg


Een foto van de allereerste dag tot nu.
Je ziet hier duidelijk de transformatie van 'emers' naar de onderwatervorm. Alle rotala soorten hebben hun blad afgestoten en nieuw, ander soort blad in vorm en kleur, terug laten groeien.
Het naaldgras op de 1e foto kwam uit een potje wat in het raamkozijn was opgegroeid. Helaas bleek dit toch te zwak en het meeste is in de transmissie van emers naar submers toch dood gegaan.
Ik heb er maar wat Staurogene bij geprikt om het aan te vullen

Op de 3e foto zie je de vorm die ik erin wil gaan brengen. Word een lastige klus omdat ik achteraf de 1e snoei te hoog heb gedaan...
Dus dat betekend veel snoeien, veel plantjes eruit en de mooie toppen ervoor terug in de plaats. Deze laten herwortelen en weer toppen, maar dan op de juiste hoogte.
En nu hopen dat ik de juiste vorm kan bereiken.
 
Hoi Cornelius,

Mijn buurman heeft ook een lido, vergeleken die bak heb jij iets ongelooflijks gepresteerd:thumbs:
Die kleine bak is trouwens ook prachtig!

groetjes John.
 
Hoi Cornelius,

Mijn buurman heeft ook een lido, vergeleken die bak heb jij iets ongelooflijks gepresteerd:thumbs:
Die kleine bak is trouwens ook prachtig!

groetjes John.
Dank u voor het compliment. :)
Die Lido was feitelijk mijn 1e bak na jaren geen aquarium meer gehad te hebben.
Maar ik heb deze niet meer. Deze heb ik verkocht en wat kleinere bakjes daarvoor in de plaats genomen.
 
vies copy.jpg

Een paar kleine snoeibeurten later;
kon het niet laten om tijdelijk de lichtsterkte en voeding aan te passen. Kleuren knallen er direct uit.
Zie helaas wel dat de rotundifolia (rechts) achterblijft met plantmassa, de H'ra (links) doet het daarintegen weer perfect. Op de foto rechts zie je 1 klein rood plantje aan de rechterkant: dit is herplante top. Nu laat ik alles zo hoog mogelijk groeien tot aan het wateroppervlak, daarna komt de 2e officiële vormsnoei.
 
Momenteel draait het licht op 100% en dat is 1200 lumen op 25 liter (20 liter zonder de soil) = 48 lumen per liter

De afstand van het licht tot de soil is maar 30cm en de hoogte van de waterkolom is slechts 16cm...
Als de planten hun uiteindelijke vorm hebben behaald, en de kleuren me tegenvallen, kan ik de LED zelf nog 5cm te laten zakken.

Draait nu 4 maanden en zonder problemen (op de critters na)
Andere specs over dit bakje staan een aantal berichten terug hierboven
 
Dank je; klein maar fijn.
Het is nog lang niet klaar en ik hoop dat alles goed stabiel blijft
maar het is erg leuk om hier mee te experimenteren

Ben ook van plan zo'n soort bakje te maken! Maar tjee wat is alles duur! Al meer dan €100 aan filter en licht en dan moet je ook nog stenen plantjes en een goede soil! Maarja, met dit is het probleem nu juist: Steek je er geld in, dan wordt het pas echt wat....
 
Ben ook van plan zo'n soort bakje te maken! Maar tjee wat is alles duur! Al meer dan €100 aan filter en licht en dan moet je ook nog stenen plantjes en een goede soil! Maarja, met dit is het probleem nu juist: Steek je er geld in, dan wordt het pas echt wat....
Leuk Daan dat je ook zo iets wil gaan maken!

Wel leuk dat je hier over begint. Ik heb nml dit bakje zo 'goedkoop' mogelijk opgestart met spulletjes die nog in de kast lagen. Het filter en de CO2 zijn van markplaats en het bakje en de LED heb ik nieuw gekocht.


Hier een overzichtje van de kosten van dit projectje:

kosten: nieuw/2e hands of uit voorraad:
Aquarium 40x25x25 bouwmarkt 20,95 nieuw
Belichting Chihiros RGB-30 53,- nieuw
thermostaat Superfish Smart 55W 15,- nieuw
Filter Scapers Flow 25,- marktplaats
CO2 regulator Dennerle primus 20,- marktplaats
CO2 fles 500 gr wergwerp 18,- nieuw
terugslagklep RVS 2,- nieuw
magneetventiel merkloos uit China 12,- nieuw
Diffuser neo mini 12,- nieuw
Bellenteller glas 1,75 nieuw
Plantenvoeding Dry salts 3,- restant - op jaarbasis
Bodem ADA soil - 6 liter 12,- restant zak van 9 liter
Planten webwinkel en eigen kweek 12,50

Ik kom totaal op ongeveer< 200- Goedkoper kan ik het niet doen.
 
Oh dat valt wel mee dan als ik het zo zie Cornelius! Ik heb hier nog een complete co2 set enkel nog de diffuser moet, het bakje, stenen, en de rest moet ik nog kopen, maar max. €40 voor de scapers flow ga ik uitgeven. Dan kom ik op €50 voor co2 in totaal, €53 voor lichtje, €40 voor filter, €30 voor bodem (koop gelijk veel dan), dus dan valt het idd nog wel mee!
 
Dat is weer een heel andere bak, ook mooi om te zien . . . ! Vind het knap dat je zoveel met
planten kan doen, en dat je het zo mooi kunt bijhouden . . . knap hoor !
 

Terug
Bovenaan