Al tweede lege huis appelslak


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
Afgelopen zomer heb ik van Ton 4 kleine gele appelslakjes gekregen.
Ze groeien goed , ze zijn nu ongeveer 2,5 cm maar vandaag al het tweede lege slakken huis gevonden.
Waar zou dit door komen?
Eten mijn vissen slakken?
Ik heb er geen helenas in zitten.

Mijn visbestand:

13 neon tetras
6 sleutelgat chicliden
1 corydoras (word nog aangevuld)
1 Ancistrus
2 black mollys
2 guppen
1 platy

De laatste 3 vissoort zijn de visjes van mijn dochter.

Verder nog een aantal japonica garnalen
1 waaierhand garnaal
 
Ik verdenk de japonicagarnaal ervan, ze staan bekend om hun roofzucht dat ze babyvisjes en dwerggarnalen eten en gezien hier mijn dwerrggarnalen de slakken levend en wel molesteren verwacht ik dat van de japonica's ook eigenlijk
 
Ah okee. Ik heb ook wel eens gezien dat die zuigbek vissen slakken kunnen leeg slobberen dus ik dacht dat hij de dader was maar de japonica's kunnen het dus ook geweest zijn.
Hmmmm wie zal de dader zijn van dit moord mysterie?
 
Wat mij hier opvalt bij de volwassen Sleutel is dat die wel graag de puntslakken in de bek neemt en ik denk aantast want dat aantal neemt ook niet echt toe. Ik weet niet of ze dit vaker doen maar het valt me regelmatig op.
 
Wat mij hier opvalt bij de volwassen Sleutel is dat die wel graag de puntslakken in de bek neemt en ik denk aantast want dat aantal neemt ook niet echt toe. Ik weet niet of ze dit vaker doen maar het valt me regelmatig op.

De eerste lege slakkenhuis vond ik voordat ik de sleutels kocht.
En de sleutels zijn nog niet zo groot dat ze een appelslak van ongeveer 1,50 cm kunnen verorberen denk ik dus ik verdenk de sleutels eigenlijk niet.
 
Ja ik weet niet in hoeverre ze die kunnen uitslurpen maar meneer hier is vaak druk bezig met de slakjes. Het kunnen ook de garnalen zijn zoals al is geopperd.
 
Kunnen ok verslijmen, worden dan het filter ingezogen.

Ik denk ook dat de slak eerst dood of minstens ziek/gewond moet zijn eer japonica's ze kunnen afmaken. Ik heb clithonslakjes (stuk kleiner dan appels) bij mijn japonica's en dat gaat al lang goed.
Ik heb wel soms poelslakjes die vastgezogen raken aan de aanzuig van de filter. Als ik die lostrek met een pincet zijn de japonica's er als de kippen bij om de uitgerekte slak (dead or alive) te verorberen....
Maar andere poelslakken laten ze ongemoeid.
Appels hebben dan ook nog eens hun 'klepje' waardoor ze zich bij gevaar snel en makkelijk kunnen afsluiten voor japonica-attacks...
 
Vaak word de dood gelijnd aan de GH en de KH, maar bij mij zijn deze laag GH=6 en KH=3, maar de medebewoners kunnen de doorslag geven natuurlijk, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.
 

Terug
Bovenaan