Al jarenlang algenproblemen


Cennie

Well-known member
Lid geworden
11 augustus 2018
Berichten
58
Leeftijd
33
Vanaf 2011 heb ik een Juwel Vision 260. Vanaf het begin heb ik problemen gehad met algen en ondertussen ben ik alle algensoorten al een keer tegengekomen. In de loop van de tijd heb ik veel gegoogled en dankbaar gebruik gemaakt van andere Topics op deze site. Mede naar aanleiding hiervan heb ik een tweede filter aangeschaft, ben ik de redfield methode gaan hanteren en ben ik co2 gaan toevoegen. Ondanks dit alles blijf ik veel last houden van algen (diverse soorten).

Mijn waarden zijn als volgt:

temperatuur"26
PH: 6,9
KH: 11
Co2: 40
No3 : 10
po4: 1


Bij bovenstaande moet worden opgemerkt dat mijn nitraat en fosfaat schommelen. Ik meet wekelijks met een druppeltest en voeg dan toe tot bovenstaande waarden worden bereikt. Ik heb echter de indruk dat ik teveel denitrificerende bacteriën in mijn bodem heb zitten. Ik maak de filters namelijk om de 4 weken (ik maak de filters nooit tegelijk schoon) schoon, dus ik heb niet de indruk dat deze teveel anaerobe omstandigheden bevatten. De filters zijn volledig gevuld met filtermatten, omdat deze minder anaerobe omstandigheden bevatten dan filterballen en spirax. De bodem is echter ook heel dun (circa 3-4cm) en reinig ik ook iedere twee week met een bodemafzuiger. Ondanks voorgaande wordt iedere week al het nitraat verbruikt.


Zoals gezegd maak ik iedere twee week de bak schoon, waarbij ik circa 80 liter water ververs. Tweemaal daags voer ik met 2 blokjes diepvriesvoer, waaronder altijd een blokje kril omdat dit veel nitraat bevat.

Zoals jullie lezen heb ik al het een en ander geprobeerd en ik raak ondertussen ten einde raad en overweeg zelfs om te stoppen met deze hobby:( Ik hoop dan ook dat jullie nog tips hebben die mij kunnen helpen. Zelf zit ik eraan te denken om mijn bak weer helemaal schoon te maken (dus ook het grind eruit halen en grondig wassen). Dit is nu namelijk circa 2 jaar geleden. Verder wil ik een nieuw filter aanschaffen. Deze wil ik deels weer vullen met filtermatten, en deels met crystal clear filtermedium van Sera. Ik vraag mij echter af of dit de juiste vulling is.

Momenteel is mijn externe filter kapot en wil ik een andere aanschaffen. Ook hiervoor graag tips gevraagd!

Alvast bedankt voor alle reacties!!
30109423458_6236818f60_o.jpg
30109423568_b9cec18601_o.jpg


42169050830_6747fe149c_o.jpg


43259452814_041e6ccf5e_o.jpg


43929642712_5abee8a281_o.jpg


43978115351_b7648275ff_o.jpg


43978115861_06f438bb15_o.jpg
 
Hoi Cennie, wat vervelend voor je. Zelf heb ik veel nuttige info van http://home.planet.nl/~loon0781/algen.htm en http://www.theplantedtank.co.uk/algae.htm gehaald.

Mijn eerste vraag als ik je verhaal lees is hoe en waarom je je filters schoonmaakt: elke vier weken klinkt mij als veel te vaak in de oren! De meesten maken alleen een evt voorfilter of de witte watten elke paar weken schoon en laten de rest zo veel mogelijk ongemoeid.

Voor wat betreft je filters ben ik ook benieuwd naar hoe de circulatie is: bewegen al je plantjes een klein beetje en heb je wat stroming door je hele bak? Anders kunnen je planten de voedingsstoffen moeilijk opnemen.

Ook lees ik niks over je verlichting. Je hebt een vrij hoog CO2 gehalte, ik ga dan toch denken te weinig plantenvoeding en/of teveel of verkeerd licht. Kan je iets vertellen over je verlichting?

Je zou ook andere tekorten kunnen hebben dan alleen PO4 en NO3 overigens, waardoor je planten de concurrentie met de algen verliezen.
 
Heb je de EI al eens overwogen want dan heb je gelijk ook meer nitraat in je waterkolom. Ik vindt ook dat je de filter en de bodem te vaak reinigt en zo steeds veel goede bacterien weggooit.
 
Dank voor de reacties!

Ik heb een juwel 54watt nature en een 54watt juwell day met reflectoren (lampen zijn ook circa 2 jaar oud). Verder voeg ik wekelijks 60ml profito toe (dubbele dosis).

Beide filteruitstromen staan zo gericht dat de gehele bak stroomt.

Ik maak mijn filters zo vaak schoon omdat ik denitrificatie wil voorkomen. Jullie zien dit niet als een risico?

Wat overige tekorten betreft; wat zou volgens u mogelijk zijn (ik heb een tijdje kalium toegevoegd, maar dit had geen effect)?
 
Profito bevat volgens de site van easy life GEEN nitraat en fosfaat....wel heel veel andere elementen...hoe voer je dan je nitraat en fosfaat op? En heb je niet teveel andere stofjes in je water opgelost?

Je filters zo vaak schoonmaken kan mijns inziens alleen maar problemen veroorzaken en niet verhelpen. Afhankelijk natuurlijk ook van hoe grondig je schoonmaakt? Hoe doe je dat?
 
Dit staat op de site van easylife: “De hoge concentraties van met name ijzer, kalium en magnesium in ProFito, voorzien in de behoefte van planten om deze voedingsstoffen in grote mate op te nemen. Deze plantenvoeding bevat vele zgn. micronutriënten (o.a. mangaan, boor, kobalt, lithium, molybdeen, koper, tin, nikkel, fluor, jood, aluminium, zink, seleen en vanadium).”
 
Voor het verhogen van het nitraat en fosfaat maak ik gebruik van kaliumnitraat en kaliumfosfaat (verhoogt dus ook het kalium).

De filters was ik (niet heel grondig) uit in aquariumwater dat ik net heb afgeheveld.

Het liefst zou ik al deze dingen niet toevoegen (vandaar dat ik ook ben gaan voeren met krill ed), maar het leek mij noodzaak...
 
Wat je vooral niet moet doen is stoppen met je mooie aquarium.

Probeer anders over te stappen op een goede all in one plantenvoeding zoals de compleet van aquariumbemesting.nl.
Wekelijks een goede waterwissel van 50% en je filter 1x in de 3 maanden uitspoelen.
 
Hoe gaat het nu met de bak en wat heb je allemaal ondernomen verder?
 
Mijn bak is ooit uit de bocht gevlogen (vergelijkbaar met de foto's in dit topic) door veel te veel te veel licht. Had ik al gezegd te veel licht? Ik heb nu boven een 120 liter bakje gemiddeld 15W aan led gedurende en uur of 8 branden (met wat op en afdimcurves) en eigenlijk nergens last meer van.

Dus. Heb je ondimbaar T5? Haal dan in ieder geval de reflectoren eraf en overweeg de lichtperiode te verkorten tot een uur of 6. Heb je dimbaar T5? Dimmen die boel (minstens de helft terugdimmen). Overweeg je de overstap op LED? Gelijk doen, maar dan wel met een dimmer erbij en neem niet teveel (liever kwaliteit dan kwantiteit).
 
Je Anubias is weinig licht nodig. Je rode plantje (Alternanthera) vraagt wél om licht. Daar zit dus eigenlijk al een probleem. Je zou planten moeten kiezen die je kan belichten met de (hard-ware-)mogelijkheden die je hebt. Je kunt dan zoveel licht geven om je planten optimale groeimogelijkheden te bieden. Tengevolge van dat lichtaanbod gaan je planten om CO2 vragen dus ook daaraan ga je voldoen. Vervolgens pas je de overige bemesting aan. Na verloop van tijd zal je zien dat je algengroei wordt verdrongen doordat de planten de aanwezige bemesting optimaal gaan verbruiken.
 
Ah, eindelijk iemand die een stappen-plan aan de TS aanbiedt. Ik sta daar ook volledig achter. Als uitbreiding wil ik nog meegeven, leg een dag boek aan en voer de stappen uit met steeds minimaal een week tussenpauze, zo kun je de reacties van je bak afwachten en vooral noteren.

Nog even terugkomend op het hoofdstuk verlichting, hierover lopen de meningen op dit forum heel ver uiteen, dat komt ook omdat er op dit moment 2 belichtingsmethoden zijn die van elkaar sterk verschillen en daarom ook niet echt goed vergelijk baar zijn. De TS geeft aan T5 te gebruiken. Laten we dat eens als uitgangspunt gebruiken, om de lichtbehoefte van deze bak vast te stellen bij een gemiddelde beplanting.

De lampen die boven deze bak hangen kunnen max 1 tot 1½ jaar mee en moeten dan vervangen worden, omdat de lichtstroom ( lumenstroom) drastisch afneemt. Ik ga voor het gemak uit van NIEUWE lampen. Volgens Juwel levert de Day lamp 3200 lumen en de Nature 3600 lumen, samen dus goed voor 6800 lumen. De lichtkleur van deze lampen is 8000K en 4100K.

Uitgaande van ( in het verleden) algemeen aanvaarde normen ( zie hiervoor de diverse literatuur) voor het aantal lumen benodigd voor een goed beplante bak, dan kom je aan 35 lumen per liter. De bak meet 275 liter, dus de rekensom is 275 x 35 = 9625 lumen. De bak komt dus ( helaas) 1/3 aan lichtstroom te kort. Inmiddels is dat door de veroudering van de lampen veel meer geworden.

Ook de lichtkleur is met 8000K aan de hoge kant voor deze bak. Beter ware het om in lichtkleur niet verder te gaan dan 6500K. De TS geeft niet aan hoelang zijn licht brandt en dan allenei te gelijk...Dat mag gerust 10 uur samen zijn. Meer is niet nodig en minder is schadelijk omdat de planten dan eerder stoppen met assimileren.

Zolang de TS niet wil of kan overstappen op Led, dan zou hij wellicht beter overwegen om er zelfs 1 lamp bij te hangen, bij voorkeur een Arcadia Original Tropical Light.
Opstart schema: 08:00 uur lamp1 vooraan, en dan om 10:00 uur de 2 Juwel lampen, OM 20:00 uur de Juwels weer uit en om 22:00 uur lamp 1 weer uit.
Dit geeft zijn planten de kans om weer voldoende te assimileren. Alleen al dit gegeven kan zijn algprobleem voor 8o% oplossen.

De planten lijden onder het lichtgebrek, zie de grote stengelruimten tussen de internodiën en de algsoorten welke hij nu in zijn bak heeft, vooral op iets grotere diepte.

De andere problemen zijn pas op te lossen als dit hoofdprobleem is opgelost. Daarnaast kan de TS volstaan met bijna 50% van het voer wat hij nu in zijn bak doet...!
Zeker het diepvries voer, is gezien de visbezetting ( foto's!!) veel te veel. 1 bloikje per 2-3 dagen is voldoende, naast alle andere soorten voer, dat kan ook 50% minder.

Dit is gewoon een raad welke ik geef, vanuit mijn eigen ervaringen. Ik stel niks en beweer niks. Alleen weet ik dat het door mij aangevoerde relaas klopt. Zie mijn bak door de jaren heen en dan weet je wat ik bedoel.
 
De lampen die boven deze bak hangen kunnen max 1 tot 1½ jaar mee en moeten dan vervangen worden, omdat de lichtstroom ( lumenstroom) drastisch afneemt. Ik ga voor het gemak uit van NIEUWE lampen. Volgens Juwel levert de Day lamp 3200 lumen en de Nature 3600 lumen, samen dus goed voor 6800 lumen. De lichtkleur van deze lampen is 8000K en 4100K.


Met de moderne T5 gaan deze tegenwoordig iets van 20000 branduren mee en zitten dan nog op minimaal 90% dus volgens mij kunnen ze wel langer mee.
 
Ik denk dat je niet zozeer bang hoeft te zijn voor denitrificatie, maar dat je planten gewoon erg veel verbruiken. Ik heb ook een aquarium met CO2 bemesting en best wel wat licht. Ik heb ook altijd de redfield ratio toegepast en voegde eerst 10:1 toe. Als ik dan 4 dagen later de waardes meette was het gewoon op. Dat is ook niet zo gek als je wel genoeg CO2 toevoegd en licht aanbiedt. Ik voeg daar nu 20:2 toe en dan is het na een week, met de waterwissel, ook weer bijna op. Maar zo hebben de planten wel de hele week genoeg voeding. Heeft bij mij toen een groot deel van het algenprobleem opgelost.
 
@John, de lampen branden wel en geven ook veel licht. Echter een spectrometer / fotolichtmeter laat heel andere waardes zien. die dalen dus echt, let wel, niet zozeer in LUX maar wel in LUMEN (= lichtstroom). En niet de LUX is doorslaggevend, maar wel de Lumen.
 
Dat van de Lumen dat weet ik hoor maar in hoeverre dat afneemt tijdens de genoemde branduren durf ik niet te zeggen.
 
Dit is wat Jurgen D ooit daarover heeft gezegd namelijk:

In principe kan je T5 en T8 gebruiken tot ze stuk zijn. De degradatie is tegenwoordig slechts 10% op 20000 branduren.
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000.
Uiteraard kan dit afwijken
 
@John, de lampen branden wel en geven ook veel licht. Echter een spectrometer / fotolichtmeter laat heel andere waardes zien. die dalen dus echt, let wel, niet zozeer in LUX maar wel in LUMEN (= lichtstroom). En niet de LUX is doorslaggevend, maar wel de Lumen.
Eigenlijk moet je nog wat verder gaan zou je nauwkeuriger willen zijn en kijken naar de PAR waarden. Hieronder lees je over de verschillen en wat de aanduidingen precies betekenen.

http://solar600-40281.webshopapp.com/informatie/licht-lux-lumen-par-ppfd/
 
Bij Juwel aquariums is het met T5 verlichting raadzaam om geen reflectors te gebruiken, hoe meer Lumen dat je in het water reflecteert des te meer Co2 en voeding wordt gebruik door de planten.
Je KH 11 is veel te hoog waardoor planten heel moeilijk voeding kunnen opnemen je kan dit beter terug brengen naar 5-7 ! en pas hierna wel je Co2 hier op aan met je PH !
NO3 10mg dit is laag zat en zelfs wat te laag, planten doen het beter met 20-50mg nitraat met PO4 0,5 tot 2mg zal dit een betere plantengroei opleveren.

Op de foto's zie ik staghorn, baardalgen dat duid op tekorten van de planten, als ik jou was zou ik Profito 3x per week gaan toedienen met 20ml per dosering om het te verdelen.
Planten kunnen namelijk niet alles in 1x opslaan voor een hele week waardoor tekorten oplopen en de planten gaan stagneren, door meerdere keren per week te gaan doseren hef je die tekorten op.
Zorg dat je voeding in de bodem hebt zoals kleibollen met ijzer en spoorelementen bij de planten die dat echt nodig hebben, bij Spiralis is het raadzaam wittekrijtbord stukjes bij de wortels te duwen omdat dit soort van Calcium en kalk houden en ook ijzer.
Waar planten ook snel gebrek aan hebben is Easylife Kalium dit zou ik ook 3x per week gaan toevoegen en met name een extra dosering elke week zou zeker helpen omdat jouw planten al zo lang staan te kwarren kunnen ze wel een boost gebruiken.
Hou er wel rekening mee dat planten weken nodig hebben om te gaan herstellen en weer gezond eruit gaan zien.

Weekelijks 20-30% water verversen en voeding toedienen voor de planten na de verversing, schroef Co2 op naar 50-60mg algen houden daar niet. hou wel je vissen even in de gaten !

Filters niet beide om de 4weken reinigen dit is veel te snel, probeer een filter zo lang mogelijk te laten draaien totdat het debiet te veel gaat afnemen, ook niet alle twee de filter tegelijk reinigen maar doe dit om en om zodat je stabiliteit over houd met 1 filter die het andere filter opvangt met bacterien.

Bodem af hevelen niet elke week doen maar alleen doen als het noodzakelijk is, zeg 1x in de 2weken of 3weken als er veel molm in de grindlaag vormt, ga niet tussen de planten flink woelen met af hevelen maar laat dit met rust en doe alleen de open stukken aan de voorkant van het aquarium.

Wil je snel resultaat en je algen kwijt raken dan is HS aqua Cupracell een heel goed middel om eerst de algen te doden, daarna is het raadzaam om dagelijks 1ml per 50liter Easy Carbo gaan toe te voegen om de algen extra op hun donder te geven.

Jou Aquarium is nog gewoon te redden maar je zal even geduld moeten hebben voordat de planten zijn hersteld, eerst de algen aanpakken en de tekorten opheffen dan doet de natuur de rest.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties!! (Had ze ivm een bevalling en daaropvolgende slaapeloze nachten nog niet gezien)

Ik ben na de eerste serie reacties overgestapt op de EI. Ik ververs wekelijks nu ruim 100 van de circa 240 liter. Verder geef ik 2 keer 25 ml profito en 3 keer per week 50ml kaliumnitraat en 35 ml kaliumfosfaat. Vlak voor een waterwissel zijn mijn waarden nu 5mg po4 en 40 Mg no3. Ik merk dat mij aquarium dit wel iets waardeert. De planten zijn zeker na de waterwissel groener. Gedurende de week zie ik dit weer iets minder worden. Ik merk helaas dat het nog niet DE oplossing is.

Het schoonmaken van mijn filter en de bodem heb ik op een lager pitje gezet (filters nadien niet meer schoongemaakt, al moet hierbij worden opgemerkt dat ik een nieuw tweede filter heb gekregen 5 week geleden).

Bij de meeste planten heb ik meerdere kleibollen in de bodem geplaatst. De krijt niet, maar ga ik morgen meteen doen!

Mijn vragen naar aanleiding van jullie opmerkingen:
1) Is het toevoegen van extra kalium nodig nu ik zoveel stockoplossing op basis van kalium toevoeg?

2) Over licht zie ik tegenstrijdige adviezen (hier liep ik op internet ook al tegenaan en ik weet niet zo goed wat te doen. Als led echt de oplossing is, dan wil ik dit zeker overwegen. Als dit echter niet nodig is, dan vind ik dit zonde). Als ik het goed begrijp moet de lumen omhoog, mits dit niet leidt tot andere tekorten. Klopt dit?

3) In de hierboven gemaakte berekening over het aantal lumen is geen rekening gehouden met de reflectoren. Ik lees ook een aantal keer het advies om deze eraf te halen. Ik begrijp dit niet helemaal, want de reflectoren leiden juist tot meer lumen. Zouden jullie kunnen aangeven waarom dit toch niet goed is?

4) Ik lees dat de kh verlaagd moet worden naar circa 7 omdat de planten anders moeilijk voeding kunnen opnemen. Maakt dit echt zoveel verschil (het verlagen lijkt me namelijk lastig en meende ooit ergens gelezen te hebben dat ook 11 niet heel gek is)?

5) Geadviseerd is om minder te voeren. Ik ben juist overgestapt op nagenoeg alleen diepvriesgoederen met relatief veel nitraat voor de planten. Ik veronderstelde dat ietsje teveel daarom ook niet schadelijk is. Dit is verkeerd geredeneerd?

Alvast weer heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik begin weer enigszins hoop te krijgen (en geduld heb ik zeker, maar liefst geen jaren).
 
Ei methode met profito kan dat?
Kan je niet beter poeders kopen en zelf de micro en macro gaan aanmaken als je EI wilt aanhouden?

In profito zit ook al fosfaat.
 
Zou dat wat uitmaken? Het doel van de EI is toch dat alle voedingsstoffen in overvloed aanwezig zijn. Een beetje meer maakt dan niet uit denk ik...
 
In Profito zit geen Fosfaat,

Vreemd dat je trouwens zoveel alg problemen hebt ondanks de Redfield ratio, en een Co2 van 40ppm
De dosering plantenvoeding lijkt me wat veel voor jou bak, zo heel veel planten staan er niet in.
Ik zelf gebruik ook Profito, en ik doseer maar 25% meer dan aanbevolen, op een bak vol met planten, en een Nitraat/Fosfaat verhouding van 20/2
Weliswaar met schaarse verlichting (0.3 Watt per liter) en Bio Co2 maar toch, zelfs de medium planten groeien bij mij nog goed.
In jou geval wordt ie hoge dosering Profito niet gebruikt door de planten zo te zien, en ik denk dat de algen daar gretig gebruik van maken

Je zou ook eens andere verlichting kunnen proberen met een lagere kleurtemperatuur, ik kom regelmatig tegen dat algen worden gestimuleerd daar (te) blauw licht, er van uitgaande dat de verlichting die hier boven genoemd wordt erin zit.
 
Laatst bewerkt:
Ook met minder Profito doen de algen het erg goed want die hebben maar een minimale hoeveelheid voeding nodig. Zelfs zonder Profito kun je nog een bak vol algen hebben;)
 
Gedurende de week zie ik dit weer iets minder worden.


Raar want je zegt dat ze na de wissel groener zijn maar met de waarden die je noemt voor de wissel heb je echt nog meeeeeeeeeeeeeeeer dan genoeg voeding in je bak. Althans no3 en de po4.

Je KH 11 is veel te hoog waardoor planten heel moeilijk voeding kunnen opnemen je kan dit beter terug brengen naar 5-7 !


Dit is wel erg hoog inderdaad maar zou volgens mij niet zo n probleem moeten zijn als de andere voedingsstoffen in verhouding ook voldoende aanwezig zijn toch?
Als daar al schaarste van zou zijn is het andere koek omdat de plant dan inderdaad meer energie gaat steken in het vinden van deze voedingsstoffen en dat zou ten koste van de groei gaan.
 
Zou dat wat uitmaken? Het doel van de EI is toch dat alle voedingsstoffen in overvloed aanwezig zijn. Een beetje meer maakt dan niet uit denk ik...
Welke EI gebruik je en/of waar heb je dat gekocht
of heb jezelf poeders gekocht?

Je zegt dat je 3x50ml KNO3 doseert op je 240 liter. Dat is omgerekend 521ppm NO3 en 328.7 ppm K...:juggle: Vertel hier eens iets meer over: wat doseer je nu echt
 
Als je het oplost zoals op het zakje staat, 83 gr en 4 gr, dan moet je op 100 liter 20 ml nitraat toevoegen en 40ml fosfaat om op een toevoeging van 20/2 uit te komen.
Je lost het dan denk ik anders op dan op het zakje staat aangegeven. Dan heb ik het over de zakjes van aquariumbemesting.nl
 
Ook met minder Profito doen de algen het erg goed want die hebben maar een minimale hoeveelheid voeding nodig. Zelfs zonder Profito kun je nog een bak vol algen hebben;)
Ja dat is dan ook weer zo
 
Ik heb kno3 en kpo4 gekocht van aquariumbemesting.nl met inderdaad de hoeveelheid poeder die jessicapilon noemt per flesje van 500ml. De wekelijks toe te voegen hoeveelheden heb ik ook van dezelfde site. Ik heb na 2 weken wel de toe te voegen no3 verhoogd omdat deze aan het einde van de week nihil bleek te zijn.

In totaal komt het nu per week neer op 68mg per liter no3 en 2,4 mg per liter po4 (en een deel kalium wat in de oplossing is begrepen).
 
Laatst bewerkt:
Je zegt dat je 3x50ml KNO3 doseert op je 240 liter. Dat is omgerekend 521ppm NO3

Als TS de verhoudingen aanhoud die op het zakje staan levert dat 5 ppm nitraat op 100 liter, bij een dosering van 10 ml
TS doet er 150 ml per week in, dat zou 75 ppm nitraat opleveren (op 100 liter)
Aangezien zijn Bak met 240 liter ruim het dubbele is, kom ik uit op 31,25 ppm
 
Logisch, dat is ook de waarde die bij IE hoort en zijn afgemeten door aquariumbemesting.nl
Maar ik kom nergens teruglezen dat TS de verhoudingen aanhoud die staan voorgeschreven.
 
Welke verhouding ging jij vanuit dan?
 
Ik heb kno3 en kpo4 gekocht van aquariumbemesting.nl met inderdaad de hoeveelheid poeder die jessicapilon noemt per flesje van 500ml. De wekelijks toe te voegen hoeveelheden heb ik ook van dezelfde site. Ik heb na 2 weken wel de toe te voegen no3 verhoogd omdat deze aan het einde van de week nihil bleek te zijn.

In totaal komt het nu per week neer op 68mg per liter no3 en 2,4 mg per liter po4 (en een deel kalium wat in de oplossing is begrepen).


Nou ik snap niet waar zoveel nitraat dan is gebleven. Je doseert normaliter 20mg per week en bij de EI bouwt dat in de regel iets op.
 
Als TS de verhoudingen aanhoud die op het zakje staan levert dat 5 ppm nitraat op 100 liter, bij een dosering van 10 ml
TS doet er 150 ml per week in, dat zou 75 ppm nitraat opleveren (op 100 liter)
Aangezien zijn Bak met 240 liter ruim het dubbele is, kom ik uit op 31,25 ppm

Ik houd inderdaad de voorgeschreven verhouding aan bij het aanmaken van de stockoplossingen. Op de verpakking staat alleen dat 1ml per 100l een toevoeging is van 1ppm. Per week is dit dus 150ppm per 100 liter. Toegerekend naar 240 liter is dit circa 68 ppm per week.
 
Nou ik snap niet waar zoveel nitraat dan is gebleven. Je doseert normaliter 20mg per week en bij de EI bouwt dat in de regel iets op.

Dit begrijp ik ook niet, maar loop hier al een tijdje tegenaan. Vandaar ook dat ik na een tijd googlen dacht dat het te maken had met een te hoge denitrificatie. Omdat dit kan worden veroorzaakt door een dichtgeslibde bodem of filter, ben ik het filter tweewekelijks schoon gaan maken (bodem was namelijk niet dichtgeslibd).
 

Terug
Bovenaan