Al 2 jaar EI en nu last van Algen


H

hugop

Guest
Beste medeforumleden.

Ik gebruik nu al ruim 2 jaar EI en begin nu ineens weer algen te krijgen.
Ik ben 3 weken met vakantie geweest en daarvoor was het al ruim aanwezig.

Ik snap er dan ook niets van.

Ik stuur altijd netjes op 20/2 met plantenvoeding en dit alles van aquariumbemesting.nl

In mijn vakantie is mijn filter uitgevallen (WAT EEN DRAMA), en daarvoor een aantal keer wat probleempjes gehad met Co2.

Hier een aantal foto's

aqpla1.jpg

-
aqpla2.jpg

-
aqpla3.jpg


Hoor graag of er ervaringen ook zo als deze zijn en wat te doen.
 
Die groene algen duiden in de regel op een co2 tekort.
Hoeveel mg co2 heb je in de baken heb je een continutest hangen??
 
Het kan ook juist een overschot zijn aan co2, of een overschot aan nitraat, kan van alles zijn. Dit vind ik dan ook juist het vervelende aan EI, je hebt nooit controle over je waardes.

Ik heb ook Ei gebruikt, en ik kweekte ook meer alg dan planten. Wat bleek het kraanwater waarmee ik deed verversen had al een behoorlijk hoog nitraatgehalte, hierdoor bleef ik met te veel nitraat zitten.

Ik ben van mening tot dit systeem net als bijvoorbeeld redfield het beste werkt met geminiraliseert osmose water of een andere schone watersoort, maar dit is mijn bescheiden mening.

Ik gebruik overigens nu tot volle tevredenheid redfield.
 
Een tekort geeft alg maar een overschot niet hoor.

Hier is een leuke link waar het eea instaat:

http://www.aquascaping-blog.com/486/voe ... n-aquarium

@Auariaan
Als je nitraat erg hoog was dan moet je daar bij de dosering wel rekening mee houden denk ik. Teveel is ook niet nodig namelijk ;).
Ik volg al jaren de EI en heb gemiddeld rond de 30/3 in de bakken en heb verder geen alg op de planten.
 
Ik wil niet teveel off topic gaan, maar de intentie van EI was toch dat we niet hoefde te meten, het was natuurlijk ook een beginners fout van mij, en de TS geeft aan dat het bij hem ook goed functioneerde.
 
aquariaan043 zei:
Ik wil niet teveel off topic gaan, maar de intentie van EI was toch dat we niet hoefde te meten, het was natuurlijk ook een beginners fout van mij, en de TS geeft aan dat het bij hem ook goed functioneerde.

In zoverre heb je gelijk maar je zal toch wel voor je start moeten kijken hoeveel er in je leidingwater zit. In de regel hoeft dat niet maar het is veiliger om het wel te doen. Eenmaal na het starten met de EI is meten niet nodig.
Het is altijd raadzaam om na een paar weken te kijken of de dosering goed en voldoende is denk ik. Als je dat eenmaal hebt vastgesteld dan zou meten eigenlijk niet meer hoeven ;).
Dus deels heb je wel gelijk met de opmerking.

Er zijn namelijk een handjevol leden waar de no3 zo hoog is dat toevoegen eigenlijk niet meer hoeft.Ik en een voorbeeld van toevallig 20mg no3.
 
Maar bij de EI moet je denk ik altijd wel bemesten als er niet al voldoende in het water zit uit de kraan. Ik denk niet dat ze zoveel produceren. Maar dat is de aanname hoor en daarom zei ik al dat je het beste de eerste weken wel even kan meten om te controleren of alles goed gaat. Meestal doe ik dat een week of 3.
 
Beste allen,

Ik heb een JBL co2 set met jbl ph controller etc helemaal computer gestuurd.
Daarnaast een continu test van Dennerle.
dit alles met een ph van 6.7
Co2 continu test is altijd mooi licht groen.
wat mijn co2 problemen waren is een paar keer een lege fles gehad precies in het weekend waardoor de waarde's hoog werden.

Daarnaast ook m'n filter uit gestaan.

Heb het idee dat dit gewoon even de druppel was.

Wil een extra co2 fles als reserve dat als mijn 2 liter fles leeg is dat ik nooit zonder kom te zitten.
dus co2 stabiel houden.
Verder doseer ik altijd op 20/2 + plantenvoeding van aquariumbemesting.

Hoop dat ik het daarmee weer op orde krijg.
 
Een reservefles is dan erg handig. Ik denk dat als alles weer op de rails staat dat het wel weer gaat goed komen hoor.
 

Terug
Bovenaan