Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


vanwaar de gewenste kh3 voor de toekomstige bewoners of een andere rede
met zon lage kh wordt het co2 verhaal wel een uitdaging dacht ik
blijft een mooie bak ondanks het bruine water:D
 
omdat er straks de discusvissen in komen te zwemmen wil ik de KH tussen de 3 en 5 krijgen. Maar omdat ik op dit moment toch geen rekening hoef te houden met vissen, ga ik nu liever eerst omlaag naar 3 toe, iets stijgen is altijd makkelijker als dalen. En omdat het kraanwater hier nou niet echt top is, doe ik het dus liever zo.

Het verkleurt wel stevig op dit moment. Kan goed merken dat er minder licht door dringt, omdat er minder zichtbare assimilatie van de planten plaats vind. Bruinalg is op dit moment gestopt met aanwassen en begint ook alweer weg te trekken. En bij onderhoud veeg of borstel ik nog even een keer extra over het hout of de stenen om een handje te helpen.

Mijn CO2 toevoer is niet meer zo heel groot (60 bpm op 500 liter), en ondanks dat is mijn checker groen. Op dit moment weet ik mijn PH niet (ph pen niet meer te kalibrieren) maar denk dat deze rond de 6.8 zit. Dat vind ik op zich prima, alhoewel ik tot 6.5 ook goed zou vinden. Ik ga echter niet bewust met mijn CO2 mijn PH sturen.

PH 6.8 KH 3 is een nette (niet al te hoge) CO2 waarde
PH 6.5 KH 3 is al net te veel van het goede (in mijn optiek) en dan niet voor de planten

GH kraanwater is 14
GH onthard water is 0
Ik voeg 25% kraan en 75% onthard toe. Dus de GH is rond de 3 a 4

KH leidingwater is rond de 8 a 9, alhoewel ik nog graag eens zou willen berekenen op basis van de informatie verstrekking welke ik van het waterleidingbedrijf krijg.

Vanaf de zomer hopen we hier wel "beter" (zachter) water te krijgen, dus dan hoop ik dat het voor mij iets makkelijker wordt.

Ben zelf niet zo heel benauwd voor PH schommelingen bij een KH van 3. In mijn vorige bak ging dit ook prima, alhoewel die daar 4 a 5 was. Zolang er maar geen "grote" wijzigingen plaats vinden denk ik dat het zonder al te groot risico mooi stabiel is te houden.
 
Vraagje.

Hoe komt je KH op 3 als je kraanwater 8 is?

Wat versta je onder 'onthard' water? Komt dit uit een zout regenerator of een aangekochte ionenwisselaar?
Of bedoel je osmose?

Ik vraag dit. Omdat een discus van zacht water houd. Maar daarmee bedoelen ze ook de totale zoutbelasting.
Dus eigenlijk lage geleiding.

Een waterontharder haalt wel de Calcium en Magnesium eruit. Welke dus de hardmakers worden genoemd, en ketelsteen vormen.
Alleen een ontharder stopt er net zoveel zout, in dit geval natrium voor terug.
Dus u heeft nog steeds zout water. En de planten hebben geen calcium en magnesium.
 
KH van 8 naar 3 is een kwestie van turf, eikenextract en kienhout. Alleen "even" zoeken naar de juiste balans voor deze bak uiteraard en dat gaat zeker tijd nodig hebben. Dat lukt mij niet in de eerste 4 weken.

Ik heb een waterontharder zitten (kationen wisselaar), welke in basis werkt met een hars. Deze hars onttrekt de calcium en geeft natrium af. Het regenereren gebeurd met behulp van zout.
Ik weet dat dit niet in de buurt komt van osmose water. De totale geleiding weet ik (nog) niet van mijn water. Dit is bij de huidige nakweek nog niet direct een heel groot issue. Maar dat ik hier op een later tijdstip nog verder naar ga kijken, dat is een feit.

Omdat ik dit niet voor 100% toepas, heb ik wel calcium en magnesium, en heb (nog) niet het idee dat dit tekorten oplevert.

Is trouwens wel een bijzonder leuk onderwerp, waar inhoudelijk denk ik ook heel veel over te zeggen is.
 
Eikenextract geeft niet echt stabiliteit dus ik zou turf gebruiken en dan is het uitvogelen hoelang dat werkt en hoeveel je moet gebruiken. Ik heb dat zelf bij een nano met garnalen gebruikt. De ph zakt dan ook weer mee.
De bak staat er verder mooi bij.
 
Eikenextract geeft niet echt stabiliteit dus ik zou turf gebruiken en dan is het uitvogelen hoelang dat werkt en hoeveel je moet gebruiken. Ik heb dat zelf bij een nano met garnalen gebruikt. De ph zakt dan ook weer mee.
De bak staat er verder mooi bij.

Ja alleen als je wekelijks een grote hoeveelheid ververst. Dan krijg je dus schommelingen. Of je moet je ververswater in een ton aanmaken met turf. Dan staat het al klaar in de juiste waardes.

En met kweken is veel verversen een must.
 
Voorlopig geen kweek aspiraties

Ik heb wel wekelijks de 50% water wissel. Iedere emmer die de bak in gaat krijgt 2 ml eiken extract.

Maar bij de vorige bak ben ik ook ooit begonnen met 6 ml per emmer. Daarna stabiel dus met 2 ml.

Turf wil ik ivm de te grote verkleuring (in mijn ogen) er niet structureel in houden.

Maar ben nu weer bij 0 begonnen, dus nu mag het wel even.....
 
Toegevoegde drijver SN slaat heel goed aan.

De bak is lekker aan het ontwikkelen.

Sorry voor de reflecties.

IMG_20170521_202314.jpg
IMG_20170521_202342.jpg
IMG_20170521_202314.jpg


Verder een osmose apparaat besteld...... Eens kijken wat dat kan gaan brengen.
 
Op de stenen is nog een mooi laagje bruin alg aanwezig

IMG_20170528_220217.jpg


De Echinodorus Bleheri begint aan te slaan

IMG_20170528_215204.jpg


De Lotussen zijn ook positief aan het ontwikkelen

IMG_20170528_215236.jpg
IMG_20170528_215218.jpg


Dus ik ben niet ontevreden
 
Ondertussen over gewend van de Aquatlantis zijn

L010a

IMG_20170528_220251.jpg


5 stuks 2m 3v of 1m 4v niet 100% zeker

Crenicara Filamentosa

IMG_20170528_220356.jpg
IMG_20170528_220447.jpg
IMG_20170528_220459.jpg
IMG_20170528_220337.jpg


6 stuks vermoedelijk 2m 4v

Kardinalen zwemmen ook rond

27 stuks

En er zijn al veel minder mosseldiertjes
 
Zo je bent aardig op weg om een mooie bak in evenwicht te gaan krijgen Steven proficiat.
Mvg,
Johnny.
 
Dus als je niet zou verversen dan blijft het werken. Ik dacht dat na enkele dagen de werking zou zijn verminderd.

John, beetje uit de contekst getrokken.

Maar ik bedoelde dus. Dat als je water zacht maakt met turf in het filter.
En je gaat verversen met kraanwater. Dat due turf dat niet gelijk zacht kan maken.
Dus je krijgt schommelingen.

Daarom kun je beter alvast een ton water klaar hebben staan op de juiste waardes.

En vooral met discus moet je veel verversen.
 
Ja ok, dan snap ik je helemaal hoor. Natuurlijk krijg je dan schommelingen in de waarden. Ik heb turf in een nano gebruikt bij de cr en om de zoveel weken moet je ook turf vervangen omdat de werking vermindert. Bij een waterwissel met kraanwater heb je dan inderdaad tijdelijk hogere waarden omdat het turf zijn werk nog moet doen. Niet ideaal als je veel ververst nee.
 
Leuk jonkies!


Ben je van plan ermee te kweken, of kijk je wat het word?;)
 
Kleintjes zijn altijd een mooi schouwspel om te aanschouwen he sschot.
 
Prachtig Steven . Ik zou uren voor zo'n bak kunnen zitten en genieten !!!
 
Vandaag dag 2 van de jongen, hierbij 1 filmpje



Blijkbaar kunnen ze lekker snoepen bij de bladeren, dat lijkt het favoriete plekje!
 
Na het onderhoud vandaag.....

IMG_20170602_142116.jpg


Vandaag voor het eerst deels met osmose water ververst.

Waarde vooraf (nog niet gekalibreerd) 400
Waarde na de verversing 290

Ververst met 100 liter osmose en 100 liter kraanwater
Duidelijk dus een daling.

Ik ga ijk vloeistoffen aanschaffen, zodat ik een en ander correct weet.
 
En zie ik ineens mevrouw Caca (eigen jong) heel statig op 1 plek hangen. Film is van slechte kwaliteit, maar helemaal achterin tegen het glas zit ze met jongen.......

 

Terug
Bovenaan