Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


Blijft een persoonlijke favoriet dit foto album! :thumbs:
 
Wat vervelend van die tegenslagen.

Mijn ervaring met de verkoop van vissen is dat facebook een grote afzetmarkt is (groter dan marktplaats en dat komt denk ik door het meer persoonlijke contact) nadeel van facebook is dat je de contacten op moet bouwen en facebook het verbied om te handelen in dieren op de verkoopgroepen, maar daar moet je creatief mee omgaan.
 
Na alle kuren en gedoe, nu wat draadalg op mijn HN.

Zal het donderdag met groot onderhoud wel weg snoeien. Blijkbaar is de boel bezig om weer in balans te gaan komen.

IMG_20181023_135311.jpg
 
Jammer maar dat krijg je wel weer onder controle. Hoe snoei jij het weg?
Ik heb heb het één keer in de Home gehad en heb het van het hout gehaald met een oude tandenborstel.

Wat is de oorzaak?
 
Dankjewel voor de toelichting :)
 
Oh my! Dat gaat echt hard. Mooie foto's van deze alg.
 
De bak op de avond voor het onderhoud, morgen goed snoeien en de draadalg verwijderen en starten met de bemesting van aquariumbemesting.nl

IMG_20181024_210511.jpg


En grmbl er heeft zich een nieuw koppel gevormd.

Brown Tefé vrouwtje wat ik 8 maanden heb is gaan afzetten, TAKKE WIJF, samen met de rood turquoise waarvan ik voor 99% dacht dat het een man was, klopt dus haha

Morgen meteen wegvegen, ze moet eerst nog ff groeien wat mij betreft

IMG_20181024_205737.jpg
 
Vruchtbaar water bij jullie.
Wat is je bak toch mooi! :smitten:
 
Wat een bitch zeg dat ze zomaar haar gevoelens ingegeven door moeder natuur, volgt :D
 
Waarom niet laten oefenen? Of gaat het eerste nest niet vaak fout...
 
Waarom niet laten oefenen?

Omdat ik wil dat de energie naar groei gaat en niet al naar andere dingen. Vis is net 1 jaar en kan dus theoretisch nu nog 1 jaar groeien.

Eenmaal hormonen voor de slijmhuidafgifte is de groei definitief voorbij
 
Omdat ik wil dat de energie naar groei gaat en niet al naar andere dingen. Vis is net 1 jaar en kan dus theoretisch nu nog 1 jaar groeien.

Eenmaal hormonen voor de slijmhuidafgifte is de groei definitief voorbij
Duidelijk! Was mij niet bekend
 
Net het wekelijkse groot onderhoud uitgevoerd.

Omdat er toch nog behoorlijk wat draadalg langs de oppervlakte bladeren en stengels groeide, heb ik hier wederom flink in gesnoeid en verder de lichtintensiteit even verder terug geschroeft, om dit iets meer in te kunnen dammen. Verder voorlopig de CO2 even een uurtje eerder aan, om te kijken of hiermee er net wat meer is, waardoor de alg ook wat minder kans krijgt.

Van de voeding van aquariumbemesting.nl kan ik op dit moment nog niets zeggen, dat blijft nog even aankijken.

Beetje bruisend totaaltje van vandaag

IMG_20181101_154938 bewerkt 831.jpg
 
De jonge Apistogramma Agassizii Rio Curuai F1 die ik in Q had zitten hebben het niet overleeft.

Ik heb de oorzaak niet helemaal duidelijk gekregen, maar vermoed heel voorzichtig dat het met vangen niet helemaal lekker is gegaan......

Helaas, dus maar weer verder gaan zoeken.

Nu kwam ik via MP tegen Rio Tefe f1 tegen, dus deze heb ik gekocht, 1 man en 1 vrouw. Mooie volwassen vissen en ook lekker van formaat. Niet in Q gedaan, maar ze doen het heel goed en hebben al lekker hun plekje in de bak

SS__4903bewerkt0026.jpg
SS__4905bewerkt0027.jpg
SS__4907bewerkt0028.jpg
SS__4912bewerkt0029.jpg
SS__4913bewerkt0030.jpg


Verder ben ik de draadalg nog niet helemaal kwijt, alhoewel ik het idee heb dat het wel begint te stabiliseren.
Merk ook dat ik wat meer bodemvuil heb als voor de antibiotica kuur, dus blijkbaar moeten de bacterie stammen nog verder ontwikkelen en is de bak gewoon nog niet rijp nu
Ik heb wel het gevoel dat ik bij de planten weer betere groei begin waar te nemen, dus het lijkt zich allemaal wel te gaan herstellen, maar kost gewoon ff tijd

Totaaltje

IMG_20181116_154204bewerkt0031.jpg
 
De CO2 indicator is bijzonder lastig te fotograferen, maar denk dat dit plaatje een redelijk beeld geeft van de kleur.

Zover ik kan beoordelen is deze mooi "limoengroen/gelig" wat betekent dat de CO2 in ieder geval voor het draadalg probleem niet de primaire oorzaak is

IMG_20181116_154848bewerkt0032.jpg
 
Even snel dit topic overlopen (paar avonden), prachtige aquarium en vissen heb je. :thumbs:
 
Blijft een lust voor het oog die visbak van jou!
;)

Zover ik kan beoordelen is deze mooi "limoengroen/gelig" wat betekent dat de CO2 in ieder geval voor het draadalg probleem niet de primaire oorzaak is

Nochtans is draadalg bijna altijd CO2 gerelateerd... :engel::br:
En vooral het belang van goede co2-distributie wordt heel vaak onderschat. Veel mensen denken bvb dat genoeg stroming automatisch ook genoeg distributie
betekent maar dat is niet het geval.

Een paar vraagjes uit interesse:

-Heb je al eens een ph-profiel opgemaakt om het co2 verloop in kaart te brengen en de toevoeging (ideaal startuur en juiste bps) af te stellen?
-Heb je de dropchecker al op meerdere plekken in je bak gehangen?
-Zit de draadalg overal of op bepaalde plekken?
-Het staat er ongetwijfeld al ergens maar ik ben te lui momenteel: Hoe is je stroming juist gericht?

Maar zoals gezegd: zelfs met dat beetje draadalg blijft de bak een plaatje!
Het lijkt me ook niet altijd even evident om planten en discussen te combineren eigenlijk...

En je vissen doen me elke keer weer even zin krijgen om discussen te gaan houden maar het blijft bij meegenieten.
 
-Heb je al eens een ph-profiel opgemaakt om het co2 verloop in kaart te brengen en de toevoeging (ideaal startuur en juiste bps) af te stellen?
Ik heb nog geen PH profiel gemaakt, maar puur op waarneming ben ik wel een uurtje gaan vervroegen met mijn CO2 start. Verder was dit er niet voor de antibiotica kuur, maar nu wel, terwijl er geen setting was veranderd voor en na de kuur.
Ik wil niet heel veel meer CO2 gaan toevoegen, omdat de vissen anders heel snel richting het oppervlakte gaan, dus ik zit een beetje rond de grens van het haalbare zeg maar.


-Heb je de dropchecker al op meerdere plekken in je bak gehangen?
Ja, en dit is de "slechtste" plek, waardoor ik dit als referentie neem

-Zit de draadalg overal of op bepaalde plekken?
Vooral richting het oppervlakte zowel links als rechts

Hoe is je stroming juist gericht?
Links beneden langs de achterwand naar rechts
Rechts boven schuin naar links voor
Als ik een time lap maak, zie ik netjes alle planten "deinen" en op deze manier heb ik eigenlijk maar 1 dead spot op de grond, dat is rechts in de hoek, hier verzamelt zich wat vuil, maar de planten die hier staan doen het niet slecht.

Het lijkt me ook niet altijd even evident om planten en discussen te combineren eigenlijk...
Het is eigenlijk een shit combinatie, maar ja, je moet wat hebben om jezelf uit te dagen zeg maar.......

Ik hoop dat is qua vissen nog een stapje mooier ga uitkomen, zodra ik de Purus F1 en de Alenquer jongen met rechte streep in de bak ga zetten. Maar ook dat is een soort mijzelf uitdagen zeg maar en misschien een beetje een zeikerd zijn.......
 
Verder was dit er niet voor de antibiotica kuur, maar nu wel, terwijl er geen setting was veranderd voor en na de kuur.
Ik wil niet heel veel meer CO2 gaan toevoegen, omdat de vissen anders heel snel richting het oppervlakte gaan, dus ik zit een beetje rond de grens van het haalbare zeg maar.

Dan bestaat de kans inderdaad dat het een gevolg is van de kuur en dat de groei/ontwikkeling vanzelf stopt wanneer de bak terug in balans komt.
Ik doelde niet perse op hogere co2 levels maar eerder op kritisch evalueren van de distributie doorheen de bak en eventueel bijstellen van de flowrichting.

Hoe voeg je de co2 eigenlijk toe? Intern? Extern? Inline (op filter intake of outflow?)?
En in het geval van een externe toevoeging (inline atomiser, reactor, ...): Is dat aangesloten op één van de filters of op beide?


Ja, en dit is de "slechtste" plek, waardoor ik dit als referentie neem
:thumbs: Dan ziet de kleur en niet slecht uit voor de minste plek.
Ik had op een bepaald moment tijdelijk drie Dropcheckers in mijn bak om ook eventuele tijdsverschillen te zien in de levels doorheen de bak.
Toen heb ik gemerkt dat kleine aanpassingen (qua plaatsing in en outflow) soms verrassend veel invloed hebben op doorstroming.
Elke bak is anders natuurlijk en zaken zoals afmetingen van de bak (laag,hoog, smal, breed, open, dicht,...) en filter (plaatsing, sterkte, lilypipe of spraybar) maken elke setup uniek.
Door mijn flow en distributie echt kritisch te bekijken en aan te passen en terug bij te sturen enzoverder heb ik gemerkt welke impact dat kan hebben (zelfs zonder BPS aan te passen) op de beschikbaarheid van de CO2 doorheen de bak.
Ik heb op een lage, brede bak bvb twee filters (beide met lilypipes) en ik wou alle buizen (zowel de instroom als de uitstroombuizen) langs één kant (zijruit rechts en desnoods aan de achterwand rechts).
Het was even zoeken en daardoor heb ik gemerkt hoeveel invloed de positie van elke buis heeft op de totale flow!
Vandaar mijn gehamer en gezaag over flow


Ik heb nog geen PH profiel gemaakt, maar puur op waarneming ben ik wel een uurtje gaan vervroegen met mijn CO2 start.

Vroeg genoeg opstarten is zeer belangrijk inderdaad, zodat alles op niveau is vanaf de start van de lichtcyclus. Het belang ervan wordt ook vaak onderschat...
Een ph-profiel is handig om de puntjes op de i te zetten en om een goed beeld te krijgen van het verloop doorheen de dag.

misschien een beetje een zeikerd zijn.......

Wie ben ik om je uitspraken te betwisten...
:juggle::D

Het is eigenlijk een shit combinatie, maar ja, je moet wat hebben om jezelf uit te dagen zeg maar.......

Ik hoop dat is qua vissen nog een stapje mooier ga uitkomen, zodra ik de Purus F1 en de Alenquer jongen met rechte streep in de bak ga zetten. Maar ook dat is een soort mijzelf uitdagen zeg maar

Een mooie shitcombinatie! Dat dan weer wel!
Ik ben benieuwd naar de nieuwe vissen alleszins!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er ging iets mis hierboven waardoor een deel van het bericht verdween. I
k heb het wat aangepast met edit maar er zijn een paar quotes en reacties verloren gegaan...
Nu geen zin om opnieuw hetzelfde te typen eigenlijk... :sorry:
 
Misschien even tijdelijk wat extra snelgroeiende planten toevoegen, totdat de balans er weer is.

Ik heb je album al vaker gespamd: hij blijft prachtig! Wauw!
 
Hoe voeg je de co2 eigenlijk toe? Intern? Extern? Inline (op filter intake of outflow?)?
En in het geval van een externe toevoeging (inline atomiser, reactor, ...): Is dat aangesloten op één van de filters of op beide?

Ik gebruik een AM1000 reactor, deze heb ik op de uitgang van 1 pomp unit. Deze zit op de rechter unit, welke van rechts achterin naar links voor blaast.

Dat flow een belangrijk punt is, daar ben ik het helemaal mee eens. Ook hier is het een stukje uitdaging voor mij, om de balans te vinden tussen een mooie rondgaande flow, waarbij de discussen niet alleen maar tegen de stroom gaan inhangen, oftewel langzame flow

Ik denk zelf ook dat er veel aan de herstellende balans is gelegen en een bak rijpt niet compleet in 4 weken in, dat duurt gewoon langer.

Alleszins, dank voor je uitgebreide feedback en info!
 
door de CO2 nog een uurtje eerder te laten starten, ziet de checker er nu naar mijn zin uit, ook al eerder op de dag en niet alleen aan het einde........

IMG_20181120_155442.jpg


Het nestje van de Agassizii is beschimmeld, dus over een poosje toch maar weer wat osmose gaan toevoegen.......
 
Jammer van al die problemen, gelukkig zijn ze allemaal weer voorbij:thumbs:



Blijft echt een prachtbak en een van mijn favorieten! :thumbs:
 
Na alle kuren en het daaraan gekoppelde tobben, lijkt de stabiliteit en basis structuur weer terug te komen in de bak........

De planten beginnen weer een "gezond" groei tempo te laten zien. Ik heb Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) toegevoegd om te kijken hoe dat zou gaan. Het wilde niet direct lekker gaan, maar ook deze zie ik nu goed omhoog komen en er tevens fris uitzien.

Dus ik ben nu bezig om weer de grens tussen CO2 en discusvissen op te zoeken, maar voorals nog gaat dat weer prima. Daarna ga ik weer wat licht opvoeren tot ik net geen zichtbare assimulatie heb, dus vanaf nu weer kleine stapjes "vooruit" maken

Totaaltje van nu

IMG_20181209_181315 bewerkt Serienummer, 4 cijfers.jpg


Ben voor als nog helemaal niet ontevreden over de bemesting van aquariumbemesting.nl, welke ik nu een kleine 2 maanden gebruik.

Ik heb trouwens het koppel Alenquers verkocht. Verder ga ik ook van bijna alle andere vissen afscheid nemen, van deze groep hou ik 1 koppel Brown-Tefé over, de rest mag het veld ruimen.

Daarna ga ik met de Purus F1 en een aantal eigen jongen in deze bak verder, omdat ik denk dat ik daar een paar hele mooie vissen ook tussen heb zitten.

Trouwens een praktische vraag: hoe krijg ik mijn Amazone zwaardplant (Echinodorus Bleheri) naar de oppervlakte.........???
 
Als het een echte bleheri is zou dat redelijk vanzelf moeten gaan.
De mijne zijn een goede 60cm lang
 

Terug
Bovenaan